Babystol i bilen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. november 2009

Mie A

På bagsædet i modsatte side end føreren...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2009

moller84

Vores datter på 13 uger sidder foran med airbagen slået fra, fordi der bagi sidder liftnet, som vi bruger når vi skal køre langt. Gør vi ofte da mine forældre bor på sjælland og min kærestes også godt stykke væk. Men altså til hverdag er det foran uden airbag. Når vi ikke længere skal bruge liftnet og hun skal sidde i autostol bagi, vil det nok blive bag førersædet så den på passagersædet kan snakke med hende.

Måske foran hvis vi kører alene med hende.

Anmeld

24. november 2009

LinLin

Regler/lovgiving:

Børn på forsædet
Børn, der sidder i autostole eller på selepuder, frarådes at sidde på forsædet. Det vil i praksis sige, at børn under 140 centimeter skal sidde på bagsædet.
Børn, der er høje nok til at kunne sidde på forsædet og anvende sikkerhedsselen almindeligt, kan sidde på forsædet.

Det er en god ide at skubbe forsædet så langt tilbage som muligt for at få afstanden fra airbaggen til barnet størst mulig.

Hvis bilen har installeret en side-airbag, så sørg for, at barnet ikke hviler hovedet op ad døren. Der findes ingen lovgivning om børn på forsædet og airbagger, men der er ingen grund til at øge risikoen for at kvæste dit barn - eller slå det ihjel.

Anmeld

24. november 2009

malou

Sjovt som der er forskel fra land til land. I Sverige kører mere end 70% med deres børn i en bagudvendt stol på passagersædet. Det mener de er det sikreste. Jeg har dog in søn på 1 år siddende på bagsædet bag passagersædet i en Rømer Safe Plus stol. Den har vundet mange test som bedste og sikreste stol. Da han var mindre sad han bagudvendt samme sted i en Recaro babystol. I Sverige er en liftnet også ulovligt.. du mister simpelthen dit kørekort i en periode hvis du kører med din baby liggende i sådan et... hvorimod i Danmark sælger de dem stadig lystigt videre og ulejer dem i Babysam... hmmmm

knus malou

Anmeld

24. november 2009

Vingummien

Vores er på bagsædet bagved passagersædet når vi låner en bil. Han er jo så stor nu at han jo sidder og kigger fremad og hvis han sidder bagved føre sædet og ved at den på passagersædet kan vende sig og kigge på ham hele tiden såå er han ulidelig at have med ud at køre. Men med det samme den står bagved passager sædet så sidder han og råhygger for hårdt eller tager sig en god lur.

Det eneste tidpunkt han sidder på forsædet er når han er ude at køre med min mor eller far da det er en 2 personers så der er jo ikke bagsæder i.

Anmeld

24. november 2009

Valle81

Hejsa,

Min datter har altid siddet på bagsædet og gør det stadig. Hvis vi skal køre meget langt, kan jeg overtales til at hun sidder sammen med mig foran.

Min kærestes søn har også altid siddet på bagsædet, og ja når Anton kommer så er det 3 børn kilet ind bagi:0)

Christina, som mener at børn hører til på bagsædet:0)

Anmeld

24. november 2009

LISBETH:-)

Følger der ikke en brusanvisning med til stolen? Der står der beskrevet hvor i bilen stolen må stå, og hvordan man skal forholde sig til airbags mv.

I vores brugsanvisning (Römer autostol) står der at autostolen må stå på passagersædet, men airbagen skal være slået fra ved alle bagudvendte autostole (Som jeg går ud fra det er) og airbagen skal være slået til ved alle foranvendte autostole. Derudover må barnet stå på alle 3 pladser på bagsædet hvis der er 3 punkt sele. I min brugsanvisning står der, at det anbefales at stolen står på bagsædet bag passagersædet, da det via tests er bevist at det er her der sker mindst skade ved sammenstød.

Personligt havde vi dog Amalie ståen på forsædet da hun var helt lille, da jeg var mest tryg ved at kunne se hende. Nu hvor hun er blevet større og sidder i den næste størrelse autostol, sidder hun på bagsædet bag passagersædet.

Lisbeth

Anmeld

24. november 2009

vatten

Mathias sidder på bagsædet modsatte side af føresiden. Det gør han, da det sparker mod sædet, hvis han bliver sur, og det er ikke så fedt for føren

Anmeld

24. november 2009

hc=k

Vores dreng sidder også på bagsædet i modsatte side af føren. Jeg synes det er sådan temmelig uansvarligt at sætte et barn på forsædet lige meget hvor store eller små de er og om der er airbag eller ej.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.