influenza A og graviditet???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.470 visninger
15 svar
0 synes godt om
19. november 2009

LMM

Hej..

håber i kan hjælpe mig.. hvad er det der kan ske hvis man bliver smittet med influenza A når man er gravid???

Og hvorfor er det at man normalt ikke vac. en gravid??

Håber der er nogen eksperter her på Baby.dk, som kan give lidt råd og info.

Jeg er nemlig blevet tilbudt vac. fordi jeg er gravid og arbejder i sundhedsfag!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2009

Lise

Der kan ske det at man får influenza...  Så er man skidt-Mads et par dage, og så er det overstået.

Mvh Lise, som netop har været igennem det

Anmeld

19. november 2009

LMM

Lise skriver:

Der kan ske det at man får influenza...  Så er man skidt-Mads et par dage, og så er det overstået.

Mvh Lise, som netop har været igennem det

har bare læst så meget forskelligt om hvad der kan ske hvis man får influenza.. og vil self. ikke have at det sker noget med mit lille barn..

Anmeld

19. november 2009

Lise

har bare læst så meget forskelligt om hvad der kan ske hvis man får influenza.. og vil self. ikke have at det sker noget med mit lille barn..

Tror ikke der er nogen risiko for din baby ved at du får influenza. Man ved derimod ikke om der er det, ved at få vaccine. Risikoen ved influenzaen er, at man som gravid kan have nedsat immunforsvar og derved lettere få luftvejsinfektioner, hvilket er noget skidteras. Men langt de fleste kommer vist rimelig nemt igennem denne influenza. Jeg var dårlig og havde feber i to dage, og nu er jeg på 3.dagen og har det fint.

Anmeld

19. november 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

du er som gravid mere udsat for vejrtrækningsproblemer pga. det øgede pres på kredsløbet. Derfor er det vigtigt (for alle, men specielt som gravid) hvis du bliver smittet at lægge mærke til tegn på besværet vejrtrækning Derudover er det jo aldrig sundt for baby når mor har feber, men det kan holdes nede på mange måder og kroppen er rigtig god til selv at justere og passe på den lille guldklump

Når du bliver vaccineret er det typisk DNA fra, i det her tilfælde influenza, der bliver sprøjtet ind så kroppen danner antistoffer. Det tager noget tid for kroppen at danne nok antistoffer til at bekæmpe et evt. "ægte" angreb, så det er en kontrolleret måde at danne antistoffer FØR du bliver hårdt ramt af influenza. Det er netop derfor mange oplever et par dage med influenza sympt. og en lokal reaktion hvor du er blevet stukket. Så vidt jeg har forstået vil man helst undgå at vaccinere gravide da imunforsvaret er svækket og derfor kan reagere meget anderledes hos gravide. Det kan skabe komplikationer som ofte vil være værre end selve sygdommen hvis du skulle blive smittet.

Sikke en lang smøre jeg fik skrevet

Jeg håber det var hvad du søgte

Knus Caroline, 25+6

Anmeld

19. november 2009

LMM

Caroline86 skriver:

du er som gravid mere udsat for vejrtrækningsproblemer pga. det øgede pres på kredsløbet. Derfor er det vigtigt (for alle, men specielt som gravid) hvis du bliver smittet at lægge mærke til tegn på besværet vejrtrækning Derudover er det jo aldrig sundt for baby når mor har feber, men det kan holdes nede på mange måder og kroppen er rigtig god til selv at justere og passe på den lille guldklump

Når du bliver vaccineret er det typisk DNA fra, i det her tilfælde influenza, der bliver sprøjtet ind så kroppen danner antistoffer. Det tager noget tid for kroppen at danne nok antistoffer til at bekæmpe et evt. "ægte" angreb, så det er en kontrolleret måde at danne antistoffer FØR du bliver hårdt ramt af influenza. Det er netop derfor mange oplever et par dage med influenza sympt. og en lokal reaktion hvor du er blevet stukket. Så vidt jeg har forstået vil man helst undgå at vaccinere gravide da imunforsvaret er svækket og derfor kan reagere meget anderledes hos gravide. Det kan skabe komplikationer som ofte vil være værre end selve sygdommen hvis du skulle blive smittet.

Sikke en lang smøre jeg fik skrevet

Jeg håber det var hvad du søgte

Knus Caroline, 25+6

Hej Caroline

Tak for det, er bare så meget i tvivl om jeg skal have den vac. skal ringe i morgen, og give mit svar om jeg vil have den. .

Anmeld

19. november 2009

Sisley

19. november 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
LMM skriver:

Hej Caroline

Tak for det, er bare så meget i tvivl om jeg skal have den vac. skal ringe i morgen, og give mit svar om jeg vil have den. .

jeg skal IKKE have den... jeg vil hellere risikere at blive sløj nogle dage og vide min datter klarer sig end risikere end vaccine der ikke er afprøvet!

Der er meget delte meninger om man skal gøre det eller ej, men alle mine læger (jeg har den del, da jeg har en immundefekt i forvejen), støtter mig i ikke at få den. Det er en beslutning jeg 100% selv har truffet, for lægerne ved ligeså lidt hvad de skal råde os til

Mit råd omkring vacciner er altid, uanset om du er gravid eller ej, hvis du er i tvivl, så lad være.

Håber du finder ud af det, for det er smadder svært. Har du Tamiflu til at ligge hvis du skulle blive smittet? det tager jo også nogle uger fra du bliver vaccineret til du er beskyttet mod smitten

Anmeld

19. november 2009

Sisley

- jeg kan i øvrigt tilføje, at jeg har valgt IKKE at blive vaccineret.

Anmeld

19. november 2009

LauraLW

Det sidste (og indtil videre bedste) råd jeg har fået er fra min (nye) læge. Jeg fortlate ham at jeg nu har besluttet IKKE at få vaccinen, og det synes han var en meget god beslutning.

Jeg skal heller ikke have tamiflu hvis jeg bliver syg, da der er lige så meget usikkerhed forbundet med tamiflu til gravide som vaccinen.

Til gengæld har jeg indkøbt ekstra c og d3 vitamin som skulle styrke bekæmpelsen af en evt. lunge infektion, som er det der er det "farligeste" i forbindelse med denne influenza og graviditet.

Så det er planen herhjemme. En pan jeg har det supe rgodt med, da jeg ikke er tryg ved at få hverken vaccine eller tamiflu, når der er ingen der kan sige om det skader baby eller ej.

Laura

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.