Ligger det i generne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2009

wamse

Jeg tror helt sikkert at der er noget om snakken, altså dvs man har altid sin egen frie vilje også. Men min farfar var alkoholiker, min far er det og både min lillebror og jeg var stofmisbruger.

Jeg tror det er nemmere sagt end gjort at at man selv har et valg, for valget er ikke helt så nemt, for på en eller anden måde ligger det i blodet på en. Hmm det er svært at forklare, men for et alm. rationelt menneske er valget jo "nemt" nok, men sådan synes jeg bestemt ikke det var. Jeg begyndte først at tage stoffer, da jeg var 25 og havde 2 små drenge på 3 og 5 år. Jeg tog det i de weekender, hvor de var hos deres far. Men jeg gjorde det, fordi noget inde i mig var fuldstændig smadret. Noget gjorde så afsindig ondt, noget som jeg ikke kunne komme ud med. Jeg valgte selv at tage i døggnbehandling, for jeg vidste at jeg var ved at tage livet af mig selv. Til sidst sad jeg og overvejede at prøve sprøjten, for at kunne holde mig selv ud.

Jeg tror helt sikkert at man er ekstra disponibel overfor afhængighed, måske ikke som at man selv bliver misbruger, men også som pårørende til en misbruger, at man finder en kæreste som er afhængig. Jeg gik lige fra min behandling til et forhold med et misbrug, og det skræmmer mig mere end noget andet alt det jeg lod mig udsætte for i det forhold.

Man skal absolut være ekstra påpasselig når der misbruget har været en del af ens opvækst

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2009

qp

Som barn af alkoholiserede forældre er man mere disponibel for, at blive alkoholiker - men jeg mener det afhænger helt af det hvilke input man får i livet, hvordan ens selvudvikling udformer sig og hvilke mennesker har haft en afgørende rolle i ens liv/ socialt miljø.

Men igen børn er forskellige og påvirkes forskellige - så jeg vil mene, at det bunder i den enkeltes individuelle styrke.

Anmeld

16. november 2009

Vingummien

Tror ikke helt på det, men de soger godt nok at børn osv af alkoholiker  skal passe på med at drikke så meget og tit. Men tror ikke der er så meget hold i det.

Altså en nær mig har alle på morens sidde faktisk været alkoholiker men ingen af hendes børn er det.

Anmeld

16. november 2009

4xGreve

Anonym skriver:

Hej piger..
Har et spørgsmål om alkoholikere.
Jeg har siden jeg var lille fået afvide at jeg er næsten er 100% sikker på og blive alkoholiker, fordi min far og næsten alle i han familie er det  og min mormor har været det. Og at fordi min far svigtede os da vi var små kunne jeg også ende med at svigte mine fremtidige børn.

Kan det være rigtigt?

hilsen ano

jeg har faktisk også hørt at det ligger i generne og lige pt. er det også noget jeg tror på...

Jeg selv har en stor modstand overfor alkohol og af frygt og følelsen af at svigte rør jeg overhovedet ikke nogen former for alkohol...

Tror at den måde ens familie er på er der en ret stor chance for man selv blive men hvis man er stærk nok bryder man cirklen og danner sig sine egne veje...

Anmeld

16. november 2009

Tvilling

JA så absolut ligger det i generne. Men det handler om VALG, hvis du spørg mig. Jeg er også vokset mig en yderst alkoholisk mor, der endte med at død af den leve stil. Jeg har svoret for mig selv jeg ALDRIG vil byde min familie / børn sådanne levevilkår. Så efter min menning. Valg og miljø.

Bliver højst beruset 1 -2 gange om året. Hvis det overhovedet kan gøre det. Og bliver det af MEGET lidt. Så tror det er sandt omkring gerner.

Anmeld

16. november 2009

Ansemusen

Selvfølgelig skal man være ekstra opmærksom, men at sige, at man nok skal regne med at ende som alkoholiker, er efter min mening helt helt forkert! Man skal også passe på med selvopfyldende profetier, som en af mine veninder så klogt har sagt!

Jeg tror som sagt ikke du skal bekymre dig, hvis du ved du ikke drikker unormalt (altså altid bliver hønefuld ved fester eller alene når du er ked af det eller vred)!

Anmeld

16. november 2009

JustAnotherName

Sikke en "sund" ting at få at vide 

Men altså, det er jo en snak om arv og miljø. Meningerne er tusindevis...
Men i sidste ende ligger det jo som et valg, der er op til een selv !?!

Så ender du som alkoholiker, der svigter dine børn ??
Og er det en legal grund, at det ligger i ens gener, og at man selv er et "offer" ??

Jeg mener NEJ!! ....Det handler om ens egen psyke og bearbejdelse af fortiden.

Min far var alkoholiker. Og sidenhen min pap-far. Og jeg har oplevet svigt!
Men jeg kunne aldrig selv ende lige sådan.
Jeg har et udemærket forhold til alkohol, og er der 100% for mine børn! Altid!!

Man træffer selv sine valg og bryder med de vaner, mønstre og forhindringer, som livet giver een - hvis du spørger mig.

Anmeld

16. november 2009

qp

JustAnotherName skriver:

Sikke en "sund" ting at få at vide 

Men altså, det er jo en snak om arv og miljø. Meningerne er tusindevis...
Men i sidste ende ligger det jo som et valg, der er op til een selv !?!

Så ender du som alkoholiker, der svigter dine børn ??
Og er det en legal grund, at det ligger i ens gener, og at man selv er et "offer" ??

Jeg mener NEJ!! ....Det handler om ens egen psyke og bearbejdelse af fortiden.

Min far var alkoholiker. Og sidenhen min pap-far. Og jeg har oplevet svigt!
Men jeg kunne aldrig selv ende lige sådan.
Jeg har et udemærket forhold til alkohol, og er der 100% for mine børn! Altid!!

Man træffer selv sine valg og bryder med de vaner, mønstre og forhindringer, som livet giver een - hvis du spørger mig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.