Jeg har snakket med en overlæge på randers sygehus idag om netop dette, så ville lige dele med jer hvad hun fortalte mig :
Jeg er startet på tamiflu idag fordi jeg har været udsat for potentiel Influenza A smittefare (min plejebror har det med stor sandsynlighed, og ham passede jeg for to dage siden). Jeg ringede til fødegangen for at høre hvordan jeg skulle forholde mig til tamiflu og til influenza A i det hele taget, en overlæge ringede tilbage efter 30 min.
Hun sagde til mig at hvis jeg var blevet smittet ville Tamiflu gå ind og slå influenzaen ihjel i min krop så det derfor ikke ville gå i udbrud - men at der samtidig ingen steder stod noget om hvilken påvirkning det ville have for fosteret.
Hun sagde osse at hvis jeg var blevet smittet med Influenza A og ikke kommer under behandling med Tamiflu vil jeg blive 2/3del mere syg end en almindelig "rask, ikke-gravid" person med Influenzaen, og da jeg er 33 uger henne (sidste trimester) vil chancen for at jeg aborterer være meget stor.
Så var det op til mig selv om jeg ville tage en Tamiflu behandling og ikke vide om jeg gjorde noget der ville skade min lille guldklump - eller tage chancen og lade være og så håbe at jeg ikke er smittet - og så muligvis være smittet, blive syg og muligvis abortere.
Jeg har valgt at tage Tamiflu, men jeg er meget opmærksom om den lille ændre adfær, stopper med at sparke, eller sparker meget efter jeg har taget pillen osv.
Vil slutte af med at citere indlægssedlen fra tamiflu:
GRAVIDITET OG AMNING
spørg dit apotek til råds, før du tager nogen form for medicin.
Tamiflus mulige virkninger på det ufødte barn kendes ikke. Du skal fortælle lægen hvis du er gravid eller tænker på at blive gravid, så lægen kan beslutte om Tamiflu er det rigtige til dig.
Tamiflus virkninger på det ammende barn kender ikke. du skal fortælle det til lægen, hvis du ammer, så lægen kan beslutte om Tamifly er det rigtige til dig.
Så det bliver man ikke klogere af..