Tamiflu

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.534 visninger
18 svar
0 synes godt om
14. november 2009

Anonym trådstarter

Jeg er gravid (i 8. uge) og er syg med influenza. Har netop kontaktet vagtlægen som har sat mig i behandling med tamiflu. men nu bliver jeg pludselig i tvivl... og kan slet ikke finde nogle brugbare oplysninger på nettet... men kender man eventuelle foster bivirkninger efter indtag af tamiflu??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2009

Lise

Det ved jeg ikke om man gør...

Men fejler du noget (udover influenza) siden du er sat i behandling?

Anmeld

14. november 2009

Anonym trådstarter

Nej det gør jeg ikke... men ved at sundhedsstyrelsen anbefaler alle gravide med influenza symptomer at blive sat i behandling med tamiflu da  man har vurderet, at den risiko, som influenzaen udgør for den gravide, er større end risikoen forbundet med Tamiflu....

Anmeld

14. november 2009

1977

Profilbillede for 1977

Det var ikke den besked jeg fik af min læge i går. Hun sagde at jeg stadig er i 1 trimester, så var det ikke influenza der er farlig for spiren, men feberen i sig selv. Hun sagde også at flu a kun er potentiel farlig når man er mere end 3 måneder henne, så hvis jeg bliver syg nu, så skal jeg bare sørge for at holde feberen nede. Dvs. 2 pinex/pernodil og masser af væske.

Anmeld

14. november 2009

Vingummien

Jeanne skriver:

Det var ikke den besked jeg fik af min læge i går. Hun sagde at jeg stadig er i 1 trimester, så var det ikke influenza der er farlig for spiren, men feberen i sig selv. Hun sagde også at flu a kun er potentiel farlig når man er mere end 3 måneder henne, så hvis jeg bliver syg nu, så skal jeg bare sørge for at holde feberen nede. Dvs. 2 pinex/pernodil og masser af væske.

Os det jeg har læst mig til og hørt om gravide, at hvis at man var rask i forvejen så skulle man intet fortage sig andet end panodil og seng og vand osv.

Anmeld

14. november 2009

Anonym trådstarter

Jeanne skriver:

Ja jeg er helt med på at influenza a kun er farlig for moderen i 2. og 3. trimester... men jeg tænker også mest på fosteret... her er faren vel også i 1. trimester hvor fosteret dannes. Hmmm... man har hørt så meget om vaccinen og den var jeg fast besluttet på at jeg ikke vil have. Men syntes ikke tamiflu har været diskuteret.... det er jo et ældre og lidt mere kendt præparat så mon ikke man her har erfaringer med eventuelle bivikninger?? Ih... kan bare ikke rigtig finde nogle informationer på nettet...

Anmeld

14. november 2009

1977

Profilbillede for 1977
Anonym skriver:

Ja jeg er helt med på at influenza a kun er farlig for moderen i 2. og 3. trimester... men jeg tænker også mest på fosteret... her er faren vel også i 1. trimester hvor fosteret dannes. Hmmm... man har hørt så meget om vaccinen og den var jeg fast besluttet på at jeg ikke vil have. Men syntes ikke tamiflu har været diskuteret.... det er jo et ældre og lidt mere kendt præparat så mon ikke man her har erfaringer med eventuelle bivikninger?? Ih... kan bare ikke rigtig finde nogle informationer på nettet...

Det er også faren for fostret jeg snakker om Jeg skal nok overleve

Anmeld

14. november 2009

Anonym trådstarter

Sårn har jeg det nemlig også... jeg skal squ nok overleve  Vil bare gerne gøre det der er bedst for barnet, men det kan jeg squ ikke blive klog på hvad er.

Hmmm... nå men tænker at vagtlægen jo fik at vide at jeg var 8 uger henne og hermed syntes jeg havde brug for tamiflu... og på medicin.dk står der også at gravide kan tage præparatet

Anmeld

14. november 2009

MoarTNoah

Jeg har snakket med en overlæge på randers sygehus idag om netop dette, så ville lige dele med jer hvad hun fortalte mig :

Jeg er startet på tamiflu idag fordi jeg har været udsat for potentiel Influenza A smittefare (min plejebror har det med stor sandsynlighed, og ham passede jeg for to dage siden). Jeg ringede til fødegangen for at høre hvordan jeg skulle forholde mig til tamiflu og til influenza A i det hele taget, en overlæge ringede tilbage efter 30 min.

Hun sagde til mig at hvis jeg var blevet smittet ville Tamiflu gå ind og slå influenzaen ihjel i min krop så det derfor ikke ville gå i udbrud - men at der samtidig ingen steder stod noget om hvilken påvirkning det ville have for fosteret.

Hun sagde osse at hvis jeg var blevet smittet med Influenza A og ikke kommer under behandling med Tamiflu vil jeg blive 2/3del mere syg end en almindelig "rask, ikke-gravid" person med Influenzaen, og da jeg er 33 uger henne (sidste trimester) vil chancen for at jeg aborterer være meget stor.

Så var det op til mig selv om jeg ville tage en Tamiflu behandling og ikke vide om jeg gjorde noget der ville skade min lille guldklump - eller tage chancen og lade være og så håbe at jeg ikke er smittet - og så muligvis være smittet, blive syg og muligvis abortere.

Jeg har valgt at tage Tamiflu, men jeg er meget opmærksom om den lille ændre adfær, stopper med at sparke, eller sparker meget efter jeg har taget pillen osv.

Vil slutte af med at citere indlægssedlen fra tamiflu:

GRAVIDITET OG AMNING

spørg dit apotek til råds, før du tager nogen form for medicin.

Tamiflus mulige virkninger på det ufødte barn kendes ikke. Du skal fortælle lægen hvis du er gravid eller tænker på at blive gravid, så lægen kan beslutte om Tamiflu er det rigtige til dig.

Tamiflus virkninger på det ammende barn kender ikke. du skal fortælle det til lægen, hvis du ammer, så lægen kan beslutte om Tamifly er det rigtige til dig.

Så det bliver man ikke klogere af..

Anmeld

14. november 2009

Anonym trådstarter

ja og der må man jo sige at lægen har vurderet at tamiflu er det rigtige for mig.

Undrer mig dog over, at du (når nu du ikke er smittet endnu) får tamiflu og ikke bliver vaccineret...

Det er ikke til at blive klog på noget som helst omkring den s.... influenza

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.