Jeres julemiddag og juleaften

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. november 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Tjuhl skriver:

du blir nødt til også at fortælle hvordan du fejrer hedninge jul

Det gør vi ca sådan her: Fra sidste år

Selve det religiøse i det, består i et blot på vores ynglings blót plads i Kongsøre Skov, hvor vi har bål og snakker med guderne om vores år og ofrer lidt forskelligt for at ønske om godt år. Så indviger vi ting, hvis vi har fået nye ting der skal indvies. Et uformelt hyggeligt blót på den måde vi nu gør det på

Og det er nu åbent for alle, hvis I fik lyst til at være med, selvom det er den dag det er (hvis I nu er på sjælland fx) så må I rigtig gerne komme

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. november 2009

Moderator

Zafir skriver:

ER du svensk/finsk? Eller hvorfor holder du den slags jul?

ja, det er jeg nemlig

Anmeld

13. november 2009

Moderator

Caroline86 skriver:

ja, det er jeg nemlig

Okay Det er sjovt, hvor forskelligt man ser på tingene, for da det jo er din tradition, så syns det er skæppe skønt (vil jeg tro) og jeg sidder og tænker: Det har da meget lidt med jul at gøre hehe

Og folk tænker sikker også om mig, at det er da kedeligt at de ikke får and fx... og jeg elsker også and, men der er bare ikke noget som min kalkun og den tradition jeg har bygget om omkring den

Det halve (mindst) for mig i julen er guffelsen Elsker mad og elsker at lave den og hygge med den

Anmeld

13. november 2009

Moderator

Zafir skriver:

Okay Det er sjovt, hvor forskelligt man ser på tingene, for da det jo er din tradition, så syns det er skæppe skønt (vil jeg tro) og jeg sidder og tænker: Det har da meget lidt med jul at gøre hehe

Og folk tænker sikker også om mig, at det er da kedeligt at de ikke får and fx... og jeg elsker også and, men der er bare ikke noget som min kalkun og den tradition jeg har bygget om omkring den

Det halve (mindst) for mig i julen er guffelsen Elsker mad og elsker at lave den og hygge med den

når vi holder julefrokost for familien har vi også sild, varm leverpostej, nogle specialle svenske frikadeller (sprøde kødboller) og alt hvad dertil hører Men juleaften er hellig

Og Daniel er heldigvis stor fan af svensk julemad, så det bliver ikke noget problem at han ikke altid kan få sin flæskesteg og and for fremtiden

Men ja... for mig er det meget julet og vi får det heller ikke på andre tidspunkter i løbet af året. Hvor jeg jo nogen gange undrer mig over den danske flæskestegs tradition når familierne ofte spiser det jævnligt (vi har aldrig spist klassisk dansk mad hjemme, så vi har ikke fået frikadeller, medister, flæskesteg osv ret mange gange i løbet af min barndom. Flæskesteg har vi faktisk kun fået én gang og det var fordi jeg havde vundet en halv gris i banko )

Anmeld

13. november 2009

FrkC

Iiiiih, dejlig tråd  Jul Jul Jul Jul

Det er en smule forskelligt hvordan julen foregår alt efter om jeg er hos min mor eller min far, men de ligner hinanden rigtig meget  Nu tager vi hos min mor hvor jeg ska være med min søster, bror, min mor og hendes kæreste

Min søster og jeg kommer altid den 22 da det er min lillebrors fødselsdag, så vi er der self. ind til dagen  

Den 23. pynter vi altid juletræet, så det er gjort når vi står op  Hele den 24. vader vi rundt, spiller lidt spil, ser lidt fjernsyn, går en dejlig tur og ja.. Bare slapper af, lige ind til klokken 15 (tror jeg) hvor der kommer Disneys Juleshow  Vi ser det hvert år, og det er bare noget der SKAL til

Så begynder vi jo at lave al maden og jeg bliver endnu mere irriterende end jeg har været hele dagen

Vi får And med hvide og brunede kartofler, god gammeldags sovs, rødkål og hva der ellers hører til.

Desserten er Ris a'la mande og der er self en mandel i.

Når vi har spist hjælper vi hinanden med at tage af bordet og få ryddet det og så kommer alle pakkerne ind under træet  Wuuuup..

Vi går rundt om juletræet og synger 5-7 sange og slutter af med "nu det jul igen".. Derefter er det gavetid

Så er det som regel mig og Mads (min lillebror) der finder pakkerne under træet, vi finder en af gangen så vi alle ser hva vi hver især har fået  

Vores juleaften  Glæder mig sindsygt!!

Hos min far ligner det rigtig meget, blot med nogle få forskelle..

Anmeld

13. november 2009

FrkT

Znuzke skriver:

Jamen det lyder jo fuldstændig som min juelaften! Bortset fra at vi ikke læser op af Peters Jul og at vi synger 1. og sidste vers af en hulens masse salmer - så er det lige sådan vi gør - hele planen igennem.

Vi spiser også både And og flæskesteg og vi pakker én gave op af gangen - og der mangler intet!!!

Jeg glæææææææder mig......

Hehe, det er heller ikke alle sangene vi synger det hele af. Som regel tager vi de 2 første vers og så det sidste.... nogle enkelte det hele.

Anmeld

13. november 2009

DK

Vi får altid gås. Pyntet med flag og manchetter. Hertil hvide/brune kartofler, julesalat med appelsin og sauce. Herefter Ris a la mande, med éen mandel. Der er ingen snyd med mandlen, heller ikke selv om der er børn med!

Bagefter juletræ og gaver og julegodter.

I år skal jeg holde jul for min svigerfamilie for første gang, så jeg skal lave mad efter deres traditioner, da det er første gang i deres "liv" de holder jul udenfor "hjemmet". Derfor skal vi have risengrød først, og and bagefter. (jeg regner nu også med at lave en portion ris a la mande til mig selv, og dem der ellers får lyst). De har normalt ikke gaverne under træet, men det skal de nu, her i mit hjem!

I får lige et billede af gåsen sidste år: 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.