Ja, er nu kommet i julestemning, og kom i den forbindelse til at tænke på traditioner og normer omkring julemiddagen og juleaften i det helt taget. Hvad er jeres tradition? Hvad får I at spise? - både hvad I får som oftest og hvad I skal have i år? Hvem fejrer I den med? Og hvordan plejer tingene at foregå???
Jeg er opvokset med at få and juleaften, og det har jeg fået hver eneste juleaften siden jeg blev født, så for mig er der ikke jul uden and.
Da min mormor og morfar levede lavede de som regel både and og flæskesteg, og så kunne man tage hvad man ville have - jeg tog altid kun and 
Vi får det med hvide kogte kartofler, brunede kartofler, sovs, rødkål, franske kartofler, æbler og svesker samt ribsgelé til. Og det er bare altid muuuuuums 
Til dessert får vi altid og har altid fået ris alà mande til med en eller flere mandler i, alt efter hvor mange vi er.
Som regel foregår aftenen sådan (vældig udpentlet):
- Vi starter med at spise julemiddag med and.
- Derefter rydder vi af bordet og vasker evt. op.
- Så læser mor en smule op af "Peters Jul" (og jeg insisterer på det hvert år vi fejrer med mor og far, for det hører bare til!).
- Så spiser vi ris alà mande og pakker mandelgave(n)(rne) op.
- Så lægger Line (min lillesøster) og jeg gaverne ind under træet og de store lidt ved siden af.
- Så går alle os "børn" og sviger"børn" ud, mens mor og far tænder lysene.
- Så vælger den yngste (som regel min lillesøster) den første sang, som vi synger og danser om træet til. Derefter vælger den næstyngste osv. Vi når som regel at vælge ca. 2 sange hver, og vi slutter altid af med "Nu er det jul igen" i høj hastighed rundt i hele hytten og udenfor og det hele.
- Så får vi lige pusten mens den yngste vælger den første gave, som hun så giver til vedkommende den er til. Den person pakker så ud, takker og vælger den næste gave. På den måde får alle set hvad alle får, så det er dejligt! Er vi en del plejer vi dog ca. halvvejs at køre med to gaver der bliver åbnet på én gang.
- Så æder vi og tykke og fede i juleslik og konfekt og kigger hinandens gaver og hygger.
Det var vist ca. min juleaften. Og selvom den er meget ens alle år, så bliver den ALDRIG kedelig!
I år skal Jens og jeg hjem til mine forældre og fejre jul sammen med min lillesøster også. Jens' far skulle egentlig have været med og fejre den med os også, men han går igang med sin kemoterapi nu her i slutningen af denne måned og skal være igang hver dag i 7 uger, så han er altså på kemo juleaften, derfor tror jeg ikke lige han tager rejsen fra Sverige og herned.
Nårhhh ja, vi har forresten taget mine traditioner omkring juleaften og brugt sammen Jens og jeg, vi har endnu ikke været i Norge og fejre jul med hans norske familie, men når vi skal det så bliver det selvfølgelig med deres traditioner. Jens har dog ikke haft så mange traditioner, da han som regel gennem hele sin barndom har fejret jul alene med sin far, og der var han heldig hvis han fik en gang medister eller suppe at spise. Så jeg tror helt bestemt han er rigtig glad for mine tradtioner