Jeres julemiddag og juleaften

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad slags kød får I som regel juleaften?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.957 visninger
16 svar
0 synes godt om
13. november 2009

FrkT

Ja, er nu kommet i julestemning, og kom i den forbindelse til at tænke på traditioner og normer omkring julemiddagen og juleaften i det helt taget. Hvad er jeres tradition? Hvad får I at spise? - både hvad I får som oftest og hvad I skal have i år? Hvem fejrer I den med? Og hvordan plejer tingene at foregå???

Jeg er opvokset med at få and juleaften, og det har jeg fået hver eneste juleaften siden jeg blev født, så for mig er der ikke jul uden and.

Da min mormor og morfar levede lavede de som regel både and og flæskesteg, og så kunne man tage hvad man ville have - jeg tog altid kun and

Vi får det med hvide kogte kartofler, brunede kartofler, sovs, rødkål, franske kartofler, æbler og svesker samt ribsgelé til. Og det er bare altid muuuuuums

Til dessert får vi altid og har altid fået ris alà mande til med en eller flere mandler i, alt efter hvor mange vi er.

Som regel foregår aftenen sådan (vældig udpentlet):

• Vi starter med at spise julemiddag med and.
  • Derefter rydder vi af bordet og vasker evt. op. 
  • Så læser mor en smule op af "Peters Jul" (og jeg insisterer på det hvert år vi fejrer med mor og far, for det hører bare til!).
  • Så spiser vi ris alà mande og pakker mandelgave(n)(rne) op.
  • Så lægger Line (min lillesøster) og jeg gaverne ind under træet og de store lidt ved siden af.
  • Så går alle os "børn" og sviger"børn" ud, mens mor og far tænder lysene.
  • Så vælger den yngste (som regel min lillesøster) den første sang, som vi synger og danser om træet til. Derefter vælger den næstyngste osv. Vi når som regel at vælge ca. 2 sange hver, og vi slutter altid af med "Nu er det jul igen" i høj hastighed rundt i hele hytten og udenfor og det hele.
  • Så får vi lige pusten mens den yngste vælger den første gave, som hun så giver til vedkommende den er til. Den person pakker så ud, takker og vælger den næste gave. På den måde får alle set hvad alle får, så det er dejligt! Er vi en del plejer vi dog ca. halvvejs at køre med to gaver der bliver åbnet på én gang.
  • Så æder vi og tykke og fede i juleslik og konfekt og kigger hinandens gaver og hygger.

Det var vist ca. min juleaften. Og selvom den er meget ens alle år, så bliver den ALDRIG kedelig!

I år skal Jens og jeg hjem til mine forældre og fejre jul sammen med min lillesøster også. Jens' far skulle egentlig have været med og fejre den med os også, men han går igang med sin kemoterapi nu her i slutningen af denne måned og skal være igang hver dag i 7 uger, så han er altså på kemo juleaften, derfor tror jeg ikke lige han tager rejsen fra Sverige og herned.

Nårhhh ja, vi har forresten taget mine traditioner omkring juleaften og brugt sammen Jens og jeg, vi har endnu ikke været i Norge og fejre jul med hans norske familie, men når vi skal det så bliver det selvfølgelig med deres traditioner. Jens har dog ikke haft så mange traditioner, da han som regel gennem hele sin barndom har fejret jul alene med sin far, og der var han heldig hvis han fik en gang medister eller suppe at spise. Så jeg tror helt bestemt han er rigtig glad for mine tradtioner

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. november 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

vi holder svensk/finsk jul.

Vi starter med at få en laksemad

til hovedret får vi glaseret juleskinke, kartoffelfad (en slags rafinerede flødekartofler ) lantoloda (kålrabi/kartoffelmos bagt i ovnen med krydderrier, rasp og smør på toppen), æblemos, rødbeder, svesker, rødkål, forskellige slags sennep, hmm. tror det var det hele! og man SKAL spise lidt af det hele

til dessert får vi risengrød og mens vi åbner gaver er der hjemmebagte småkager og masser af frugt

Tror det er sådan vores julemad ser ud!

Anmeld

13. november 2009

TbCp

Jeg har stemt flæskesteg, men vi får også and og medister.
Hvide og brune kartofler, rødkål, brun sovs og alt hvad der ellers hører til.
Til dessert får vi ris ala mande og så guf bagefter.

I år skal vi for første gang selv holde jul... altså herhjemme hos os. Mine forældre og min lillebror og moster kommer.

Faktisk starter vi allerede d. 23. Hvis vi holder juleaften med mine forældre så er vi til stort jule/familiearrangement hos min mands farmor d. 23. Hele familien er samlet.... og da Liva er d. 22. oldebarn bliver det altså mange mennesker.
Holder vi i stedet juleaften med Carstens forældre så tager vi hjem til mine forældre d. 23. om aftenen og holder jul der i stedet. Så får Liva et par gaver der.

Vi starter altid d. 24. om formiddagen hvor vi skal til min nevøs fødselsdag.
Herefter kører vi på min nieces grav og så videre ud til min lilesøsters grav. Og så skal vi hjem og slappe lidt af.
Gæsterne dukker op hen ad eftermiddagen og vi hjælpes med maden og har hver især noget med. F.eks. står min moster som regel for juleguf og mandelgave...

Børn og barnlige sjæle ser Disneys juleshow

Så spiser vi hvilket godt kan tage lang tid da vi jo skal have så meget mad.
Efter maden ryddes der lidt op og så skal der danses om juletræ.

Så sættes der kaffe guf osv på bordet og så bliver gaverne delt ud.
Det er som regel den yngste der deler gaver ud, men da Liva er den yngste i år og kun er 2 år får hun nok hjælp af onkel Morten som er 15.
Vi pakker op lidt af gangen når vi har lyst. Ikke noget med at en gave deles ud af gangen og alle så kigger på at den bliver åbnet.

Herefter er det bare ren hygge.

D. 25. er Carsten altid til herre-julefrokost så der nyder Liva og jeg bare en stille dag med alle vores gaver

Heldigvis foregår det stort set på samme måde i Carstens familie, det synes jeg er helt rart

Anmeld

13. november 2009

Hjaltesmor

lillejuleaften får vi altid risengrød og juleøl med citronsodavand

juleaften får vi farseret and med appelsiner, svesker og æbler, flæskesteg, brune og hvide kartofler, rødkål, brun appelsinsauce, ribsgele og mintgele.

Til dessert ris á la mande lavet på risengrød fra aftenen før med kirsebærsauce med marcipan i.

sådan forgår det:

• Vi holder altid jul hos min far og hans mand (bonusfar)
  • Vi starter med at spise gulerodsbrudstykker til morgenmad sidst på formiddagen (vi sover længe, og jeg har sovet der fra d. 23.)
  • Derefter spiller vi trivial pursuit, mens alle på skift går i bad og nogle starter på julemaden
  • kl. 14 tager vi afsted til kirken. Ingen er religiøse, men min far elsker kormusik og min fars mand har næsten hvert år været frivillig i kirken juleaften, hvor der serveres for hjemløse, så vi andre trasker med.
  • Når vi kommer hjem er der lidt hygge, og gaverne lægges under træet, før vi starter på julemiddagen ca kl 18
  • Derefter rydder vi af bordet
  • Så spiser vi ris á la mande og pakker mandelgave op. (Vi plejer at være færdige med at spise omkring kl 20.30-21)
  • Tidligere gik vi herefter om træet med lidt bamser imellem os. Børnene vælger på skift sangene. Det har vi ikke gjort i et par år, da der ikke har været børn. Men i år begynder vi igen for Hjaltes (og min fars!) skyld.
  • Den yngste vælger en gave adgangen, som hun så giver til den næstyngste, der læser kortet. Den yngste kan nemlig ofte ikke læse og på denne måde, får flere børn lov at være med. Der er tradition for, at disse to er klædt ud som nisser eller i hvert fald har nissehue på. Vi venter altid til en gave er pakket ud, og vi har talt lidt om den, før næste pakke vælges.
  • Imens spiser vi juleslik og konfekt og kigger hinandens gaver og hygger. Min far laver altid en stor marcipanroulade med chokoladeovertræk og glögg med et godt skvæt struh-rom. Han har altid købt snebolde, som jeg elsker, og har værnet over dem hele december, hvor hans mand og min lillesøster forsøger at hugge dem. Men de er købt til MIG.
  • Min mand og jeg har indtil i år holdt jul hver for sig, da vi ikke har haft børn. De sidst 6 jule er han så kommet hjem til min far, når hans familie er færdige med gaveudpakning. Her ser vi midnatsmesse fra Vatikanet, griner af paven og hygger.
  • Min mand og jeg plejer at blive og sove, så vi er klar til julefrokost og gaveleg d. 25.

Sådan er vores jul. Der er mange flere små traditioner i løbet af dagen, men jeg må jo hellere begrænse mig bare lidt

Anmeld

13. november 2009

oo

uha hyyyyggelig tråd

herhjemme er det meget forskelligt hvordan vi fejrer jul. Sidste år holdt vi alene mig og søren herhjemme, hvor vi lavede julemiddag (flæskesteg, hvide kartofler, sovs, brunede kartofler, rødkål og ribsgele) og hyggede og, snakkede/spillede/hørte musik og om aftenen kørte vi en tur rundt i Faaborg og kiggede ind ad folks vinduer Vi gav ingen gaver.

I år skal vi holde den store familiejul hjemme hos min mor og stedfar, og det er med hele svineriet. min stedfar er vestegnsdreng for alle pengene, så det er altid en fest at holde noget hjemme ved ham - og et ædegilde uden lige der ser vi altid disneys juleshow, og får et glas champagne, så vi kan skåle julen ind. Så får vi mad, der er and og flæskesteg og ja, alt hvad hjertet kan begære sådan en aften. bagefter er der ris a la mande og vi har strikse regler om, at man ikke bare må hakke igennem for at finde mandlen! Derefter danser vi om juletræet og vi afslutter også altid med en heftig omgang "nu det jul igen", og så ligger alle og gisper efter vejret bagefter   så leger vi pakkeleg (alle har 3 pakker med til hver 20 kr) og så hygger vi os ellers bare. spiller måske eller snakker. Det er enormt hyggeligt, men meget traditonelt.

Nogle gange holder vi med nogle venner bare og så får vi andesteg

det er meget forskelligt om vi giver hinanden gaver, Søren og mig. Sidste år gjorde vi ikke, men i år gør vi. men det er aldrig for ret mange penge. Jeg giver ikke andre gaver til jul ud over min niece på 2 år - ja og så pakkelegsgaverne. Jeg er rigtig glad for at gaverne ikke er i centrum af vores jul, og vi har også talt meget om, at når vi får børn, så skal gaverne enten åbnes til solhvervsfesten den 21. december eller først om morgenen den 25., fordi de skal opleve at det er samværet med venner og familie der er det vigtige denne aften og ikke hvad de får i gave. men nu må vi se, det er jo nemt at have visioner FØR man får unger

Anmeld

13. november 2009

KarinaIda

Hyggelig tråd....

Her skal vi for første gang i år holde jul sammen med Johns familie(det er kun vores 2 jul sammen). Så ved ikke helt hvordan det foregår ved dem, men ud fra det jeg har hørt, så vil den foregå sådan her.....

• Vi spiser flæskesteg, and, medister, hvid kartofler, brune kartofler, sovs, franske kartofler, rødkål, asier og til dessert ris á la mande
  • Så rydder vi af bordet og sætter i opvaskeren(kun kvinderne der gør det, og mændende sætter sig i sofaen)
  • Så slapper vi lige lidt af
  • Så ligger børnene gaverne under træet
  • Vi synger julesange
  • Så starter vi med den yngste pakker gaver op først, og sådan går det så deroppe af i aldersrækkefølge
  • Så studere vi gaverne og snakker om hvem man har fået hvad af
  • OG... Så går vi ellers om bord i julegodterne

Sådan siger John det foregår i deres familie til jul....

I min familie foregår det næsten på samme måde, bortset fra vi også danser om juletræet samt går i kirke hvert år kl 16....
Jeg nyder juleaften i store drag, og synes ALDRIG det er en kedelig aften...

MEN..... Er dog spændt på, hvad jeg vil synes om min juleaften i år, da det er første gang jeg ikke skal holde sammen med noget af min familie!!

Knus Karina - Som elsker julen(både pga min fødselsdag og juleaften).....

Anmeld

13. november 2009

ekzunz

FrkT skriver:

Ja, er nu kommet i julestemning, og kom i den forbindelse til at tænke på traditioner og normer omkring julemiddagen og juleaften i det helt taget. Hvad er jeres tradition? Hvad får I at spise? - både hvad I får som oftest og hvad I skal have i år? Hvem fejrer I den med? Og hvordan plejer tingene at foregå???

Jeg er opvokset med at få and juleaften, og det har jeg fået hver eneste juleaften siden jeg blev født, så for mig er der ikke jul uden and.

Da min mormor og morfar levede lavede de som regel både and og flæskesteg, og så kunne man tage hvad man ville have - jeg tog altid kun and

Vi får det med hvide kogte kartofler, brunede kartofler, sovs, rødkål, franske kartofler, æbler og svesker samt ribsgelé til. Og det er bare altid muuuuuums

Til dessert får vi altid og har altid fået ris alà mande til med en eller flere mandler i, alt efter hvor mange vi er.

Som regel foregår aftenen sådan (vældig udpentlet):

• Vi starter med at spise julemiddag med and.
  • Derefter rydder vi af bordet og vasker evt. op. 
  • Så læser mor en smule op af "Peters Jul" (og jeg insisterer på det hvert år vi fejrer med mor og far, for det hører bare til!).
  • Så spiser vi ris alà mande og pakker mandelgave(n)(rne) op.
  • Så lægger Line (min lillesøster) og jeg gaverne ind under træet og de store lidt ved siden af.
  • Så går alle os "børn" og sviger"børn" ud, mens mor og far tænder lysene.
  • Så vælger den yngste (som regel min lillesøster) den første sang, som vi synger og danser om træet til. Derefter vælger den næstyngste osv. Vi når som regel at vælge ca. 2 sange hver, og vi slutter altid af med "Nu er det jul igen" i høj hastighed rundt i hele hytten og udenfor og det hele.
  • Så får vi lige pusten mens den yngste vælger den første gave, som hun så giver til vedkommende den er til. Den person pakker så ud, takker og vælger den næste gave. På den måde får alle set hvad alle får, så det er dejligt! Er vi en del plejer vi dog ca. halvvejs at køre med to gaver der bliver åbnet på én gang.
  • Så æder vi og tykke og fede i juleslik og konfekt og kigger hinandens gaver og hygger.

Det var vist ca. min juleaften. Og selvom den er meget ens alle år, så bliver den ALDRIG kedelig!

I år skal Jens og jeg hjem til mine forældre og fejre jul sammen med min lillesøster også. Jens' far skulle egentlig have været med og fejre den med os også, men han går igang med sin kemoterapi nu her i slutningen af denne måned og skal være igang hver dag i 7 uger, så han er altså på kemo juleaften, derfor tror jeg ikke lige han tager rejsen fra Sverige og herned.

Nårhhh ja, vi har forresten taget mine traditioner omkring juleaften og brugt sammen Jens og jeg, vi har endnu ikke været i Norge og fejre jul med hans norske familie, men når vi skal det så bliver det selvfølgelig med deres traditioner. Jens har dog ikke haft så mange traditioner, da han som regel gennem hele sin barndom har fejret jul alene med sin far, og der var han heldig hvis han fik en gang medister eller suppe at spise. Så jeg tror helt bestemt han er rigtig glad for mine tradtioner

Jamen det lyder jo fuldstændig som min juelaften! Bortset fra at vi ikke læser op af Peters Jul og at vi synger 1. og sidste vers af en hulens masse salmer - så er det lige sådan vi gør - hele planen igennem.

Vi spiser også både And og flæskesteg og vi pakker én gave op af gangen - og der mangler intet!!!

Jeg glæææææææder mig......

Anmeld

13. november 2009

Moderator

Hos os spiser vi KALKUN (på MIN måde! HER) og flæskesteg. Derudover kartofler, brune/hvide/franske, HJemmelavet rødkål, lidt andre kogte grønsager, ribsgele og alt det der halløj.

Og så min MOARs ris a la mande (Findes IKKE bedre i verden!).

Det var meningen at vi ville holde jul her hjemme, i fremtiden, da vi flyttede i hus, men så er svigerfar jo syg og det og har det svært med at være væk hjemmefra i mere end nogen timer, så hele balladen incl min familie er flyttet til mine svigere for at holde jul. Så vi kører derned natten mellem den 23 og 24 dec, for HEDNINGE jul holder vi her hjemme - For jeg skal jo tiiiiiiiidlig op og lave kalkunen jo Men tilgengæld, så er dagen kortere for Idun, fordi hun er i jylland med 2/3 dele af mine forældre til tam tam i dagene op til jul. Det er deres tradition

Så sådan er vores jul

Anmeld

13. november 2009

Moderator

Caroline86 skriver:

vi holder svensk/finsk jul.

Vi starter med at få en laksemad

til hovedret får vi glaseret juleskinke, kartoffelfad (en slags rafinerede flødekartofler ) lantoloda (kålrabi/kartoffelmos bagt i ovnen med krydderrier, rasp og smør på toppen), æblemos, rødbeder, svesker, rødkål, forskellige slags sennep, hmm. tror det var det hele! og man SKAL spise lidt af det hele

til dessert får vi risengrød og mens vi åbner gaver er der hjemmebagte småkager og masser af frugt

Tror det er sådan vores julemad ser ud!

ER du svensk/finsk? Eller hvorfor holder du den slags jul?

Anmeld

13. november 2009

oo

Zafir skriver:

Hos os spiser vi KALKUN (på MIN måde! HER) og flæskesteg. Derudover kartofler, brune/hvide/franske, HJemmelavet rødkål, lidt andre kogte grønsager, ribsgele og alt det der halløj.

Og så min MOARs ris a la mande (Findes IKKE bedre i verden!).

Det var meningen at vi ville holde jul her hjemme, i fremtiden, da vi flyttede i hus, men så er svigerfar jo syg og det og har det svært med at være væk hjemmefra i mere end nogen timer, så hele balladen incl min familie er flyttet til mine svigere for at holde jul. Så vi kører derned natten mellem den 23 og 24 dec, for HEDNINGE jul holder vi her hjemme - For jeg skal jo tiiiiiiiidlig op og lave kalkunen jo Men tilgengæld, så er dagen kortere for Idun, fordi hun er i jylland med 2/3 dele af mine forældre til tam tam i dagene op til jul. Det er deres tradition

Så sådan er vores jul

du blir nødt til også at fortælle hvordan du fejrer hedninge jul

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.