Jeg føler med dig - virkelig!
Og jeg ved lige præcis hvad det er du gennemgår lige for tiden.
Det var 6 ugers smerte, overvindelse, gråd og bekymring at få amningen op at køre herhjemme også. Intet hjalp, og jeg overvejede dagligt om flasken var løsningen.... Men så kæmpede jeg ligge een dag mere, og een dag mere.
Jo længere tid jeg gav det, des mere "falit" føltes det at opgive ....ALLE DE DAGE MED SMERTER FOR AT GIVE OP?? ...NIX!!
Men det kræver virkelig opbakning fra alle omkring een, at dem man har omkring sig (særligt faren til barnet) giver en det nødvendige kærlige los bagi, som man behøver, når man grådkvalt sidder og siger at man ikke kan/vil mere, og at nu bliver det altså flaske.
Husk, at amning ikke er for enhver pris. Hvis du VIRKELIG er opbrugt og ikke magter at kæmpe mere, så vær stolt af at du prøvede så længe. Og vid at der kommer ligeså fantastiske børn ud af det, selvom de har fået flaske.
Mit første barn blev flaskebarn. Og nok særligt fordi det ikke lykkedes mig at få amningen til at fungere helt med hende, var jeg EKSTRA stædig, da jeg sad og havde ammeproblemer med mit næste barn.
Jeg troede det ville tage en uge - maks to, hvor det kunne være svært og gøre ondt. Men det tog desværre noget længere tid. Og det er uvisheden om, hvor længe det skal være sådan en ubehagelig oplevelse, der gør, at man ikke ved om man skal opgive eller fortsætte. ......Jeg ved ikke engang om jeg kan/skal/vil igen, hvis jeg bliver mor igen og det viser sig at blive svært.
For mig hjalp det at bruge ULD-ammeindlæg - også selvom brysterne ikke nødvendigtvis lækker. Det hjælper med at beskytte og holde brystet varmt!
Mens jeg havde blødende sår på brystvorterne, brugte jeg små stykker af en stofble, så jeg ikke fik uld-fnuller i sårene. Og så brugte jeg forskellige cremer til brystet. Det sidste jeg købte var en brystvorte-salve med E-vitamin, som skal stå på køl. Det hjalp lidt.
Men hvis du har bryst BETÆNDELSE, så er deer altså ikke noget at rafle om - så skal du jo altså bare i en behandling mod det. Det fatter jeg slet ikke at din læge ikke bare handler på, bér dig komme ned idag og får sat dig igang?
Det er virkelig ikke sjovt, når det skal gøre så ondt og føles så svært.
Men op med modet! Jeg lover at det ikke er for evigt at det vil være sådan. Men desværre kan det bare godt tage (alt for) lang tid for nogle af os.
DU ER SEJ AT DU KÆMPER !!!
Og det er slet heller ingen skam, at give op efter så mange forsøg, husk det.
Opmuntring og kram herfra,
Katrine ....som selv husker det som var det igår. Men stadig ammer idag, hvor Celina er knap 6 måneder. JEG VANDT!