Er det det samme eller ej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. august

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V
Anonym skriver:

Vi havde en mindre diskussion over frokosten hvor vi endte med at blive enige om at være uenige, men nu blev jeg nysgerrig; hvad mener I?

Det hele startede fordi jeg omtalte en person som "farbror" istedet for "onkel" og fik at vide det er gammeldags at bruge morbror/farbror. Jeg bemærkede at det er det samme som at sige moster/faster og tante, men det mente han ikke. Han mener at det er mere rigtigt at sige "onkel på mors side" eller "onkel på fars side".

I min familie bruger vi moster (som jeg er til min søsters søn og hun er til mine to døtre)

Faster (vi har ingen, da min far kun har en bror)

Onkel (som er mændene til min mostre) 

Tante (vi bruger det om brødres koner - jeg har ingen bror. Min far har en bror og hans kone omtales som tante)

Farbror (min mands lillebror - som dog dog bare går under "bror")

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. august

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Morbror/Farbror er vel det mest præcise og beskriver præcis, hvordan personens tilhørsforhold er i familien. Det er bare ikke brugt ret meget mere, men erstattet af onkel om alle. 

Lidt pudsigt, når nu modsat Faster/Moster der i den grad er bibeholdt og tante mere er ægtefælden 'udefra'.

Jeg vil mene, at det er ligeså med bedstemor/bedstefar, der ikke beskriver direkte, hvis forældre det er modsat Mormor/Morfar og Farmor/Farfar og også kan bruges til sted-bedsteforældre. 
Min mands datter kan dermed engang gøre mig til bedstemor men aldrig til mormor. 
At mange så også bruger bedstemor/bedstefar om de 'ægte' er så en anden sag. Lidt ligesom onkel bruges om de 'ægte'. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.