Er det det samme eller ej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

296 visninger
11 svar
0 synes godt om
7. august

Anonym trådstarter

Vi havde en mindre diskussion over frokosten hvor vi endte med at blive enige om at være uenige, men nu blev jeg nysgerrig; hvad mener I?

Det hele startede fordi jeg omtalte en person som "farbror" istedet for "onkel" og fik at vide det er gammeldags at bruge morbror/farbror. Jeg bemærkede at det er det samme som at sige moster/faster og tante, men det mente han ikke. Han mener at det er mere rigtigt at sige "onkel på mors side" eller "onkel på fars side".

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august

drabo

Profilbillede for drabo

onkel er nærmest et overbegreb, som både dækkes farbror, morbror og mænd som er gift med faster eller moster.

Men måske fordi der ikke skelnes på engelsk, så er ordet onkel også blevet det eneste mange dansker brugere.

Sjovt nok har tante ikke oplevet den samme popularitet - om det er fordi tante lyder mere gammeldags end faster.

Anmeld Citér

7. august

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 4 + en engel

I både min og min mands familie bruger vi farbror/morbror moster/faster. 
Partnere til disse er onkel/tante.

Anmeld Citér

7. august

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Vi bruger Onkel om Farbror og Morbror. Synes ikke navnene ligger godt i munden og er ikke selv vokset op med at bruge navnene. Vi taler dog om det med børnene, at deres onkler faktisk er en Morbror/Farbror. Men Onkel bliver brugt.

Anmeld Citér

7. august

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Vi havde en mindre diskussion over frokosten hvor vi endte med at blive enige om at være uenige, men nu blev jeg nysgerrig; hvad mener I?

Det hele startede fordi jeg omtalte en person som "farbror" istedet for "onkel" og fik at vide det er gammeldags at bruge morbror/farbror. Jeg bemærkede at det er det samme som at sige moster/faster og tante, men det mente han ikke. Han mener at det er mere rigtigt at sige "onkel på mors side" eller "onkel på fars side".

Vi bruger mest “onkel”, men morbror og farbror er de mest præcise betegnelser. “Onkel på mors side” fortæller jo stadig ikke, om det er mors bror eller mosters mand.  

Anmeld Citér

7. august

LolaDk

Profilbillede for LolaDk

Det er ret simpelt. 

farbror/morbror er far/mors bror

faster/moster er far/mors søster

onkel/tante er fars/mors kone/mand 

i min familie bruger vi dog kun onkel faster og tante. 

Anmeld Citér

8. august

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
LolaDk skriver:

Det er ret simpelt. 

farbror/morbror er far/mors bror

faster/moster er far/mors søster

onkel/tante er fars/mors kone/mand 

i min familie bruger vi dog kun onkel faster og tante. 

Så simpelt er det nu ikke.
Onkel og tante er ikke fars/mors kone/mand - det er nok heller ikke det, du mener. 
Men udover at kunne være fasters og mosters mand, kan onkel også, helt korrekt, bruges om farbror og morbror.

Jeg læser ikke, at TS er i tvivl om noget af dette, men at hun er blevet mødt med påstanden om, at man ikke længere bruger betegnelserne farbror og morbror, og at det ikke svarer til faster, moster og tante. 

Anmeld Citér

8. august

LolaDk

Profilbillede for LolaDk
Mor og meget mere skriver:

Så simpelt er det nu ikke.
Onkel og tante er ikke fars/mors kone/mand - det er nok heller ikke det, du mener. 
Men udover at kunne være fasters og mosters mand, kan onkel også, helt korrekt, bruges om farbror og morbror.

Jeg læser ikke, at TS er i tvivl om noget af dette, men at hun er blevet mødt med påstanden om, at man ikke længere bruger betegnelserne farbror og morbror, og at det ikke svarer til faster, moster og tante. 

Mente faster/mosters mand ja. Og selvfølgelig ikke far/mors kone:mand. 

Anmeld Citér

8. august

Ekko

Profilbillede for Ekko

I min familie har vi brugt "onkel", selvom jeg reelt har tre farbrødre (den ene var så i tyve år gift med min moster (mors lillesøster), så han må have haft to kasketter som både "farbror" og "onkel"

Anmeld Citér

8. august

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

På dansk har vi heldigvis mange ord, der beskriver tilhørsforhold bedre end på f.eks. engelsk. Mormor, farfar, kusine/fætter, moster osv. 

Farbror/ morbror mener jeg også er helt analogt med moster/ faster. I min verden kan man kalde farbror og morbror for onkel, og faster og mosters mænd er også onkler. 

Jeg har selv brugt morbror/farbror om mine forældres brødre, men mine egne børn siger onkel om mine brødre. Måske er morbror/farbror lidt gammeldags og er ved at forsvinde ud af sproget? Personligt synes jeg heller ikke at det ligger så godt i munden som moster og faster. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.