Ufrugtbar allerede?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. september

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ja, det er jeg med på, og derfor skriver jeg jo “En ting er den naturlige tristhed over, at en livsfase slutter”. Jeg forstår til fulde, at det er hårdt. Havde dit indlæg været et hjertesuk over, at det måske ikke lykkes, var responsen nok også udelukkende medfølelse og forståelse. Men du spørger, om det virkelig kan passe, og du opfatter 40 år som “allerede” og “ikke ældre”. Den del overrasker mig, og det er i mine øjne en vigtig debat: Ved kvinder reelt for lidt om dette, eller tror de bare, det ikke omfatter dem? 

Sandsynligvis ved jeg for lidt, fordi det bliver mere og mere almindeligt, at kvinder får børn senere. Muligvis er det så ved hjælp af fertilitetsbehandling.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. september

CKJ

Profilbillede for CKJ

Som en anden skriver, der er ikke ret stor sandsynlighed for naturlig graviditet når du har ramt 40. Allerede ved 36 års alderen er der så lille sandsynlighed, at det kan synes umuligt. Det er jo ren biologi - man kan have nok så mange æg og ikke være i overgangsalder, men æggene bliver dårligere og dårligere jo ældre man bliver og har sværere ved at sætte sig fast. Nu ved jeg ikke hvor gammel din partner er, men sædkvalitet bliver også dårligere med alderen  

Anmeld Citér

18. september

Anonym

CKJ skriver:

Som en anden skriver, der er ikke ret stor sandsynlighed for naturlig graviditet når du har ramt 40. Allerede ved 36 års alderen er der så lille sandsynlighed, at det kan synes umuligt. Det er jo ren biologi - man kan have nok så mange æg og ikke være i overgangsalder, men æggene bliver dårligere og dårligere jo ældre man bliver og har sværere ved at sætte sig fast. Nu ved jeg ikke hvor gammel din partner er, men sædkvalitet bliver også dårligere med alderen  

Men her taler vi jo sandsynlighed og statistik. Det kan man sjældent bruge til meget når det handler om egne chancer for graviditet eller risiko for kræft. Jeg kan jo nævne alle jeg kender, der blev naturligt gravide efter 40. Men det kan andre ikke bruge til noget. Kan også nævne alle, jeg kender der har haft det svært i 20'erne. Det kan andre heller ikke bruge til noget. Statistik siger ikke meget brugbart om den enkelte. 

Ps. Vores bedsteforældre og oldeforældre fik også børn i 40'erne (ikke deres første).

Anmeld Citér

18. september

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

Men her taler vi jo sandsynlighed og statistik. Det kan man sjældent bruge til meget når det handler om egne chancer for graviditet eller risiko for kræft. Jeg kan jo nævne alle jeg kender, der blev naturligt gravide efter 40. Men det kan andre ikke bruge til noget. Kan også nævne alle, jeg kender der har haft det svært i 20'erne. Det kan andre heller ikke bruge til noget. Statistik siger ikke meget brugbart om den enkelte. 

Ps. Vores bedsteforældre og oldeforældre fik også børn i 40'erne (ikke deres første).

Spørgsmålet lød: tror I det allerede er for sent? Så svarer jeg udfra statistik og evidens jeg kan jo, af gode grunde ikke svare på hendes specifikke æg og mandens sæd

Anmeld Citér

18. september

Anonym trådstarter

For at uddybe spørger jeg bredt - både generelt og til folks personlige oplevelser. Det, tænker jeg, er meningen med et debatforum. Jeg ved godt, at ingen her har en chance for at vide noget om min specifikke ægkvalitet. Så mit indlæg er også skrevet af nysgerrighed og for at høre, hvad andre i min situation har gjort. Det er ikke skrevet ud fra en overraskelse over, at naturens gang også gælder for mig. Jeg vidste, som jeg skriver, sandsynligvis for lidt, blandt andet fordi det er 16 år siden, jeg sidst har planlagt graviditet. 

Anmeld Citér

18. september

Anonym

Anonym skriver:

Hvad synes du så, man skal svare på TS’ specifikke spørgsmål: “Tænker i allerede, at det er for sent at opnå naturlig graviditet i min alder?” 
Du mener ikke, man kan bruge statistik til meget, og personlige erfaringer kan andre heller ikke bruge til noget. Så uanset hvad der svares på spørgsmålet, er det i dine øjne ubrugeligt. Er det så i virkeligheden TS’ spørgsmål, der er noget galt med, eller hvad er din pointe? 

Selvfølgelig var der kvinder over 40, der fik børn i vores bedste- og oldeforældres tid. Nogle af dem sågar også deres første. Det er klart, når der ikke var effektiv prævention, at variationen var bredere end nu, ligesom alderen for førstegangsfødende var markant lavere og børneflokkene væsentligt større. Men hvad er relevansen? 

Anmeld Citér

19. september

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Så vi, der har svaret på præcis det, hun spørger om, har givet svar, hun ikke kan bruge til meget? Er det egentlig ikke op til hende at vurdere? 

Jeg undrer mig også over din kommentar om tidligere generationer. Der er ingen, der har skrevet, at kvinder på 40 ikke får og ikke tilbage i tiden har fået børn. 

Anmeld Citér

20. september

Anonym trådstarter

Jeg har i hvert fald fået menstruation her til morgen, så nu er det officielt 21-cyklusser uden resultat. Jeg tænker, at jeg ringer til lægen næste mandag. Tak for jeres svar. 

Anmeld Citér

21. september

Anonym

Anonym skriver:

Hvad synes du så, man skal svare på TS’ specifikke spørgsmål: “Tænker i allerede, at det er for sent at opnå naturlig graviditet i min alder?” 
Du mener ikke, man kan bruge statistik til meget, og personlige erfaringer kan andre heller ikke bruge til noget. Så uanset hvad der svares på spørgsmålet, er det i dine øjne ubrugeligt. Er det så i virkeligheden TS’ spørgsmål, der er noget galt med, eller hvad er din pointe? 

Selvfølgelig var der kvinder over 40, der fik børn i vores bedste- og oldeforældres tid. Nogle af dem sågar også deres første. Det er klart, når der ikke var effektiv prævention, at variationen var bredere end nu, ligesom alderen for førstegangsfødende var markant lavere og børneflokkene væsentligt større. Men hvad er relevansen? 

Måske netop at der ikke er et relevant svar at give herinde - hverken via statisk eller via personlige erfaringer - fordi det netop afhænger så meget af den enkelte person. Det var i hvert det jeg (åbenbart kluntet) forsøgte at formulere. Jeg er ked af, hvis jeg fik formuleret mig dårligt og, at intet af det, jeg skrev var relevant.

Anmeld Citér

21. september

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Så vi, der har svaret på præcis det, hun spørger om, har givet svar, hun ikke kan bruge til meget? Er det egentlig ikke op til hende at vurdere? 

Jeg undrer mig også over din kommentar om tidligere generationer. Der er ingen, der har skrevet, at kvinder på 40 ikke får og ikke tilbage i tiden har fået børn. 

Jo selvfølgelig er det da op til hende at vurdere. Det har jeg jo da ikke gjort mig til dommer over. 

Som jeg skrev til en anden med lignende kommentar som din - jeg har formuleret mig kluntet. Det var i bedste mening. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.