Anonym skriver:
Jeg bliver faktisk rigtig oprigtigt nysgerrig efter at vide hvad det er der gør at mange pædagoger føler sig dårligt behandlet med dårlige vilkår. Hvorfor det er hårdt, opslidende og uatraktivt at være pædagog.
Jeg spørger nysgerrigt, anerkendende og uden fordomme fordi jeg ser så mange sige det, men uden konkrete eksempler..
Jeg er ikke pædagog, har faktisk overvejet flere gange at blive det, men tør heller ikke blive det fordi mange taler så dårligt om faget.
Kommer selv fra marketing og kommunikationsverdenen i det private og har del dårlige oplevelser i nogle af mine tidligere ansættelser. Dårlige ansættelsesforhold og vilkår, ingen overenskomst, uretfærdig løn, forventninger om ubetalt overarbejde, man skal stå til rådighed nærmest 24/7 selv i ferier mm. og får ikke tale om at der er en del uduelige chefer derude.
SÅ - er der et par utilfredse pædagoger der vil liste de ting der gør at det er skidt at være pædagog.
Kan svarer for mig selv.
Dårlige arbejdstider, dårlig løn, ringe forhold, et aftenmøde giver fx ikke ekstra, men blot afspadsering tilsvarende de timer man er der, vi løber retti stærkt, ikke altid får vores pause og ja så er det selvfølgelig en betalt afbrudt pause vi har ret til, men vi er på gulvet hele dagen og igang konstant, vi sidder ikke og slapper af foran en computerskærm, så en pause er bare ret så tiltrængt, vi har en times skrivetid om ugen, som er til alt forberedelse af aktiviteter, sprogvurderinger, overleveringsmøde, 3 mdr møde, dokumentation mm det er ikke nok.
Og ja så bare de generelle forhold institutionerne. Vi har rigtig mange skæve børn ude på det almene område, vi får generelt max 9 støttetimer om ugen hvilket på ingen måder batter, resten skal institutionen selv betale, det vil sige i min institution er der ikke minimums normeringer, da de ryger på støttebørn, der kommer alle mulige projekter, hvilket er fint, men igen hvor vi er nødt til at gå fra for at forberede hvilken igen vil sige færre voksne til børnene. I og med vi har flere skæve børn, er det også børn som der holdes en del flere møde omkring , igen går vi fra, vi har 3 mdr samtaler, 4 års, skole samtaler og overleveringssamtaler igen personale som går fra.
Jeg kan 100 % stå inde for mit job og vi får hverdagen til at fungerer for børnene, men det er også på bekostning af personale som er presset hårdt og det bliver på ingen måde anerkendt