Ferie-shaming i børnehave?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2024

Mor78

Profilbillede for Mor78
Mor og meget mere skriver:

I hører dem ad, ja. Men du skriver, at I simpelthen ikke passer de børn, hvis forældres begrundelse I ikke finder acceptabel. Så hvis nogen fastholder, at de ønsker deres barn passet, uanset jeres holdning - nægter I dem det så, og er det tilladt?
Jeg mener jo, at I bevæger jer ind på et meget subjektivt område, hvor jeres holdninger til “legitime” begrundelser bliver afgørende, og det er efter min opfattelse en uacceptabel praksis. Nu nævner du rengøring, og det er da umiddelbart en tynd begrundelse - men der kunne da være en masse gråzoneområder, hvor den enkelte forælders situation, ressourcer og netværk spiller ind.  

Det sidste, du skriver, handler ikke om, at I argumenterer med, I gerne vil holde fri med jeres familier, men om hensynet til børnene i institutionen, og det er jo noget helt andet. 

Synes faktisk der meget fint bliver beskrevet og begrundet. Det lyder mere som om du er lidt kamplystende. 
det hedder faktisk feriepasning af en grund… det blev indført for en del år siden, for at spare.jeg ser det som positivt fra børnenes side for så kan de i langt højre grad få ferie.. som ja kan halte ved nogen som synes deres børn har det meget sjovere og bedre i institutionen. Bare fordi de synes det er svært at aktivere i ferier.

jeg kommer ikke til at forsvare eller begrunde yderligere.. for det synes jeg der er blevet gjort rigtig godt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2024

Anonym

Jeg synes de skal blande sig uden om, der er jo mere eller altid en grund. 

Jeg arbejder altid i julen og ofte den 24. Pga mit arbejde. Min kæreste arbejde også til og med den 23. Også igen den 27 december og resten af året. Det samme før bedsteforældrene. Hverken min kæreste eller jeg kan tage fri eller ferie i tide og utide. Vi kan heller ikke arbejde hjemmefra eller flex, det samme med bedsteforældrene, så er der bare ikke rigtig andre muligheder

Anmeld Citér

16. november 2024

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9
Anonym skriver:

Jeg synes de skal blande sig uden om, der er jo mere eller altid en grund. 

Jeg arbejder altid i julen og ofte den 24. Pga mit arbejde. Min kæreste arbejde også til og med den 23. Også igen den 27 december og resten af året. Det samme før bedsteforældrene. Hverken min kæreste eller jeg kan tage fri eller ferie i tide og utide. Vi kan heller ikke arbejde hjemmefra eller flex, det samme med bedsteforældrene, så er der bare ikke rigtig andre muligheder

Men så er den jo heller ikke ment til jer. Det er ment til dem som HAR pasningsmuligheder og som sagtens kunne holde en fridag med sit barn men som vælger altid at tage barnet i børnehave selvom man godt kunne være hjemme med det ☺️

Forstår ikke hvorfor i er så harme, har i ingen pasningsmuligheder eller kan det ikke gå op, så er det jo ikke til jer ☺️

Anmeld Citér

16. november 2024

Alha

Profilbillede for Alha

Jeg fik bare sådan lyst til at fortælle om Skallerup Klit, hvor jeg var på ferie for noget tid siden. På et museum om feriecenteret var der beskrevet , at tilbage i 60'erne (mener jeg, det var), var der en børnehave i feriecenteret, som tog 20-30 børn, hvis "forældrene ville på stranden alene eller simpelthen bare ville have fred". 

Min mand og jeg grinte lidt over det. Børnehaven eksisterer ikke mere, så måske forældrene i dag faktisk er sammen med deres børn, når de så endelig HAR ferie.

Vi holder ferie uden for hovedferierne. Det er lettest at få fri der. Vi vil gerne holde ferierne sammen, ellers kunne vi jo snildt give børnene ferie i 10 uger. Men ingen steder at tage hen, fordi den anden jo arbejder.

Anmeld Citér

16. november 2024

Anonym

Alha skriver:

Jeg fik bare sådan lyst til at fortælle om Skallerup Klit, hvor jeg var på ferie for noget tid siden. På et museum om feriecenteret var der beskrevet , at tilbage i 60'erne (mener jeg, det var), var der en børnehave i feriecenteret, som tog 20-30 børn, hvis "forældrene ville på stranden alene eller simpelthen bare ville have fred". 

Min mand og jeg grinte lidt over det. Børnehaven eksisterer ikke mere, så måske forældrene i dag faktisk er sammen med deres børn, når de så endelig HAR ferie.

Vi holder ferie uden for hovedferierne. Det er lettest at få fri der. Vi vil gerne holde ferierne sammen, ellers kunne vi jo snildt give børnene ferie i 10 uger. Men ingen steder at tage hen, fordi den anden jo arbejder.

Kan man ikke tage nogen steder hen fordi den anden forældre arbejder ?

Anmeld Citér

16. november 2024

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Der er jo flere grunde og det er jo en dialog med de enkelte forældre og vi kender jo forældrene og ved udemærket hvilke familie der er resursesvage og hvilke som ikke er. At vi vil holde jul med vores familier er ikke et argument, men egentlig bare noget vi ønsker at forældrene tænker over. At fordi de ikke gider at være sammen med deres børn, betyder jo ikke at vi andre ikke vil.

Vi går til dem flere gange og det ender som regel med at børnene får fri. Alle har I hvertfald fået fri mellem jul og nytår i vores hus. Så har vi enkelte børn i de andre huse, hvor deres forældre skulle arbejde, hvilket jo er helt fair. - Jeg er usikker på hvad kotumen er i forhold til om lederen ringer til sidst, for vi finder altid ud af det med dialog, hos os. Jeg ved dog at lederen har snakket med nogle forældre hvor de fandt ud af den en af dagene, så jeg tænker at lederene ringer rundt også

Det er desværre den generation vi har pt. Forældre som får børn, de faktisk ikke rigtig kan overskue og nærmest ikke gider være sammen med. Vi ser de mødre på barsel afleverer deres børn tidligt om morgenen og først henter igen nærmest som de sidste, det er sjovt nok også dem som kommer i ferien, det er virkelig en trist tildens vi ser  

Det er det samme hele tiden - barnet har ikke så meget ferie - det må betyde at forældrene ikke gider dem. 
barnet er ikke i trivsel - der må ske noget i hjemmet som barnet reagerer på. 
Det er sjældent der bliver kigget indad først - før man kigge på forældre. Man kunne vende den om og tænke: 
barnet har ikke meget ferie - måske forældrene mangler overskud, måske de er ramt af stress, depression og lign. Det kan være jeg skal styrke mit forældresamarbejde, så har de måske selv lyst til at fortælle.

Barnet trives ikke - måske er der noget i institutionens rammer/struktur som barnet har svært ved eller måske er det tilgangen til barnet der ikke fungerer. 

Jeg er træt af, at det ofte er forældreudskamning som det første bud bag årsagsøgningen. 

“Vi går til dem flere gange” - jeg er målløs. Det er da at presse forældre til ferie i de uger, der passer Jer bedst. 
hvad med det økonomiske aspekt - jeg gad da ikke holde ferie i de dyre uger, da mine børn ikke gik i skole. Men de fik nu stadig masser af ferier, bare ikke de populære uger. 
Jeg forstår slet ikke hvorfor I synes I har krav på at få at vide hvad forældre skal og tror nu ikke man sådan må gå til forældre flere fange og bede dem holde ferie med deres barn.

Anmeld Citér

16. november 2024

Alha

Profilbillede for Alha
Anonym skriver:

Kan man ikke tage nogen steder hen fordi den anden forældre arbejder ?

Jo, en endagstur i Zoo måske. Jeg tager ikke afsted med ungerne en uge i Lalandia, mens far er på arbejde. Vi vil gerne holde ferie sammen.

Anmeld Citér

17. november 2024

Anonym

Anonym skriver:

Mit barn er netop startet i børnehave. I dag fik jeg en ferieseddel med hjem. Mit barn skal have lang juleferie (23. Dec-6. Jan.), fordi julen ligger så godt i år.

Men jeg er rystet over tonen på ferieseddel og får ondt i maven overfor de forældre, der ikke har samme muligheder. Jeg synes, det er decideret udskammende - og har lyst til at påtale det.

Grundlæggende er jeg jo enig; børn har brug for ferie. Det ved vi alle godt. Men at skrive det som en opfordring på en ferieseddel, hvor forældre måske i forvejen har ondt i maven over ikke at have andre muligheder - det synes jeg går over stregen. 

Men hvad tænker I, kære panel? Er jeg for sart? Er det slet ikke “min kamp”? Og hvordan ville I gribe det an?

Tekst følger her (direkte citeret fra sedlen - “ekspertcitaterne” står også derpå): 

Vi opfordrer til fridage. At være i dagsinstitution for børn, er som at gå på arbejde for voksne. Børn har brug for pauser og ferier. Slappe af derhjemme i trygge omgivelser. Hygge med familien uden at foretage sig noget, andet end at slappe af.

”Ferier er et fantastisk sted, hvor vi kan falde ned ovenpå stressen og nå at finde gode måder at være sammen på.” - Grethe Kragh-Müller, børneforsker

”Børn er jo mennesker ligesom voksne, så selvfølgelig har de også brug for en pause i et længere stræk, hvor det er muligt at komme ud af de dagligdags rutiner.” – Heidi Agerkvist, familieterapeut.” 

Ny Anonym- ikke den der pædagog der presser forældre..

Jeg er en af dem der bliver ramt ved sådan en skrivelse..

Jeg bruger ikke nødpasning, men det er fordi det ikke er i deres almindelige institution og de er ikke gode til nye rammer og voksne.. hvis det var i deres egen institution og med kendte voksne så ville det blive overvejet for at få ro på herhjemme til at gøre klar til hygge og det ville være korte dage..

men vi har været ærlig i vores institution så de ved godt hvorfor vores børn er afsted som de er og de ville ALDRIG spørge udover Aula popup med om barnet holder ferie og deres seddel på døren til stuen..

men hvis vi var blevet mødt med den seddel og pædagoger der kom flere gange for at spørge og høre hvorfor de kom afsted så havde vi mistet al vores tillid til dem og lukket af og det ville der komme dårligt samarbejde udaf..

Anmeld Citér

17. november 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Der er jo flere grunde og det er jo en dialog med de enkelte forældre og vi kender jo forældrene og ved udemærket hvilke familie der er resursesvage og hvilke som ikke er. At vi vil holde jul med vores familier er ikke et argument, men egentlig bare noget vi ønsker at forældrene tænker over. At fordi de ikke gider at være sammen med deres børn, betyder jo ikke at vi andre ikke vil.

Vi går til dem flere gange og det ender som regel med at børnene får fri. Alle har I hvertfald fået fri mellem jul og nytår i vores hus. Så har vi enkelte børn i de andre huse, hvor deres forældre skulle arbejde, hvilket jo er helt fair. - Jeg er usikker på hvad kotumen er i forhold til om lederen ringer til sidst, for vi finder altid ud af det med dialog, hos os. Jeg ved dog at lederen har snakket med nogle forældre hvor de fandt ud af den en af dagene, så jeg tænker at lederene ringer rundt også

Det er desværre den generation vi har pt. Forældre som får børn, de faktisk ikke rigtig kan overskue og nærmest ikke gider være sammen med. Vi ser de mødre på barsel afleverer deres børn tidligt om morgenen og først henter igen nærmest som de sidste, det er sjovt nok også dem som kommer i ferien, det er virkelig en trist tildens vi ser  

“At vi vil holde jul med vores familier er ikke et argument, men egentlig bare noget vi ønsker at forældrene tænker over. At fordi de ikke gider at være sammen med deres børn, betyder jo ikke at vi andre ikke vil.” 

Jeg synes, den markerede formulering siger alt. Hvis det er sådan, I opfatter og omtaler forældrene, forstår jeg ikke, at I kan løse tingene i dialog med dem. 

Anmeld Citér

17. november 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Mor og meget mere skriver:

“At vi vil holde jul med vores familier er ikke et argument, men egentlig bare noget vi ønsker at forældrene tænker over. At fordi de ikke gider at være sammen med deres børn, betyder jo ikke at vi andre ikke vil.” 

Jeg synes, den markerede formulering siger alt. Hvis det er sådan, I opfatter og omtaler forældrene, forstår jeg ikke, at I kan løse tingene i dialog med dem. 

Helt enig. Meget skræmmende en pædagog formulerer sig sådan..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.