Ferie-shaming i børnehave?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2024

Anonym

Glemmer aldrig da min søn startede ny vuggestue efter vi var flyttet. I 28,30 og 31 var der sammenpasning med en anden institution. 

De opfordrede kraftigt til at man holdte børnene hjemme, ja de skrev kraftigt og understregede det på en seddel

Jeg måtte så fortælle lederen at jeg ikke havde mulighed for ferie i uge 31, hun afbrød mig og nærmest råbte at det stod i en eller anden lov (kan ikke huske hvilken lov hun refefede til)  at jeg skulle tilgodese mit barn. Jeg prøvede at forklare at jeg ikke havde ferie uge 31. Igen afbrød hun og sagde at der var omsorgssvigt ikke at give børn ferie. 

Jeg var så chokeret at jeg hverken fik sagt øh eller bøh.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2024

IenFart

Profilbillede for IenFart

Problemet med den slags sedler er jo primært, at de ikke rigtig virker.

Jeg føler mig fx bare talt ned til (som forælder med “ressourcer”, der i øvrigt altid har mine børn mest muligt og længst muligt hjemme). Især den del med at begynde at sætte citater ind fra terapeuter, ville jeg ryste på hovedet af - og min adfærd ville det ikke påvirke.

Og den forælder, som enten ikke kan eller ønsker at holde ferie lige på det tidspunkt en dagensinstitution ønske - ja de ændrer næppe deres adfærd heller, fordi der jo som regel er en årsag til deres valg - uanset om andre synes at den årsag er god eller forståelig.

Sedlens ordlyd er irriterende og bedrevidende, med en underlæggende anklage. Den slags virker ikke - og sender i mine øjne lidt kedelige signaler om manglende tillid til andre.

Du må bedst selv vurdere om du orker kampen - det er næppe den sidste af den salgs du møder - men egentlig synes jeg at det er ok at sige ting i en pæn tone og med respekt for at det formentlig ikke er tænkt eller ment sådan som du og jeg læser det.

Helt enig. Jeg synes sedlen på den måde får en ubehagelig belærende tone og jeg får af princip lyst til at gøre det modsatte. Og jeg er helt for at give sine børn ferie og gerne så meget som muligt, men jeg vælger at stole på at de fleste som sender børnene afsted gør det af velovervejede grunde og ikke "bare fordi de ikke gider".

Anmeld Citér

16. november 2024

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Vil det sige, at I afkræver forældrene en forklaring og ud fra den afgør, om I vil passe deres barn eller ej? Altså, at I nægter at tage imod visse børn, som er tilmeldt? Er det overhovedet tilladt? 

Mht. jeres ønske om at holde fri med jeres familier, hvor forståeligt det end er, så spiller det forhåbentlig ikke ind på jeres praksis. 

Vi ved som regel hvad forældrene arbejder med, så vi ved at lærer, studerende, kh modtager, barsel forældre er hjemme og har muligheden, så ja dem går vi til og høre ad, vi begrunder det selvfølgelig fagligt lige som overstående og udfra barnets behov. Men vi er også helt ærlige omkring at fordi de skal gøre rent betyder det at vi skal komme på arbejde for at passe deres barn. Og er det fair? Og jo det spiller nemlig ind på vores praksis for det betyder også at det personale som skal på arbejde for at passe deres barn uden grund også skal have fri på et andet tidspunkt, uden for ferierne hvor det går ud over de resterende børn, for nej, det er ikke altid man kan få vikarer og selvom man kan, påvirker det hverdagen. Igen det er nødpasning og for de forældre som har et behov og ja det siger vi. Igen vi kommer selvfølgelig på arbejde for at passe de børn hvis forældre ikke har en reel mulighed for at holde dem hjemme og det gør vi gladeligt og gør det hyggeligt for de børn

Anmeld Citér

16. november 2024

Anonym

Panther skriver:

Som en anden også skriver: du kan da ikke individuelt stå og vurdere, om forældres grunde til at sende børn afsted er “legitime”. Og med hvilken paragraf i hånden nægter i at passe de udvalgte børn?

Hvis en pædagog havde nægtet at tage imod mit barn, fordi jeg havde vurderet, at jeg kunne få ordnet en masse praktiske ting den dag, så ville jeg tale med meget store ord.

Hvis det er i ferier er det faktisk helt legitimt, feriepasning er for de forældre som har et behov og nej et behov er ikke for at få ordnet praktiske gøremål, det er hvis man skal på arbejde (og så kan der selvfølgelig også være sårbare familier som vi tager hånd om, men det er noget andet)

Anmeld Citér

16. november 2024

Timf

Profilbillede for Timf

Jeg ELSKER at de skriver det, der er såååå mange forældre der finder på at sende deres børn afsted i børnehave og andet fordi så han de selv holde ferie uden børnene og det syntes jeg ikke er okay.  Og det er netop derfor de skriver de beskeder for spurgte engang hendes gamle vuggestue hvorfor de skrev det og det var grunden, så det er ikke så meget mærket på dem der ikke kan holde fri

Anmeld Citér

16. november 2024

Anonym

Anonym skriver:

Glemmer aldrig da min søn startede ny vuggestue efter vi var flyttet. I 28,30 og 31 var der sammenpasning med en anden institution. 

De opfordrede kraftigt til at man holdte børnene hjemme, ja de skrev kraftigt og understregede det på en seddel

Jeg måtte så fortælle lederen at jeg ikke havde mulighed for ferie i uge 31, hun afbrød mig og nærmest råbte at det stod i en eller anden lov (kan ikke huske hvilken lov hun refefede til)  at jeg skulle tilgodese mit barn. Jeg prøvede at forklare at jeg ikke havde ferie uge 31. Igen afbrød hun og sagde at der var omsorgssvigt ikke at give børn ferie. 

Jeg var så chokeret at jeg hverken fik sagt øh eller bøh.. 

Altså det er dælme også synd med ny vuggestue og så skal sampasset lige efter opstart, det er jeg egentlig helt enig i. Men selvfølgelig hvis man skal arbejde så er det jo sådan og ikke rigtig så meget at gøre ved det og så er det selvfølgelig ikke iorden måde at gøre det på, håber du fik klaget over lederen 

Anmeld Citér

16. november 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Vi ved som regel hvad forældrene arbejder med, så vi ved at lærer, studerende, kh modtager, barsel forældre er hjemme og har muligheden, så ja dem går vi til og høre ad, vi begrunder det selvfølgelig fagligt lige som overstående og udfra barnets behov. Men vi er også helt ærlige omkring at fordi de skal gøre rent betyder det at vi skal komme på arbejde for at passe deres barn. Og er det fair? Og jo det spiller nemlig ind på vores praksis for det betyder også at det personale som skal på arbejde for at passe deres barn uden grund også skal have fri på et andet tidspunkt, uden for ferierne hvor det går ud over de resterende børn, for nej, det er ikke altid man kan få vikarer og selvom man kan, påvirker det hverdagen. Igen det er nødpasning og for de forældre som har et behov og ja det siger vi. Igen vi kommer selvfølgelig på arbejde for at passe de børn hvis forældre ikke har en reel mulighed for at holde dem hjemme og det gør vi gladeligt og gør det hyggeligt for de børn

I hører dem ad, ja. Men du skriver, at I simpelthen ikke passer de børn, hvis forældres begrundelse I ikke finder acceptabel. Så hvis nogen fastholder, at de ønsker deres barn passet, uanset jeres holdning - nægter I dem det så, og er det tilladt?
Jeg mener jo, at I bevæger jer ind på et meget subjektivt område, hvor jeres holdninger til “legitime” begrundelser bliver afgørende, og det er efter min opfattelse en uacceptabel praksis. Nu nævner du rengøring, og det er da umiddelbart en tynd begrundelse - men der kunne da være en masse gråzoneområder, hvor den enkelte forælders situation, ressourcer og netværk spiller ind.  

Det sidste, du skriver, handler ikke om, at I argumenterer med, I gerne vil holde fri med jeres familier, men om hensynet til børnene i institutionen, og det er jo noget helt andet. 

Anmeld Citér

16. november 2024

Anonym

Mor og meget mere skriver:

I hører dem ad, ja. Men du skriver, at I simpelthen ikke passer de børn, hvis forældres begrundelse I ikke finder acceptabel. Så hvis nogen fastholder, at de ønsker deres barn passet, uanset jeres holdning - nægter I dem det så, og er det tilladt?
Jeg mener jo, at I bevæger jer ind på et meget subjektivt område, hvor jeres holdninger til “legitime” begrundelser bliver afgørende, og det er efter min opfattelse en uacceptabel praksis. Nu nævner du rengøring, og det er da umiddelbart en tynd begrundelse - men der kunne da være en masse gråzoneområder, hvor den enkelte forælders situation, ressourcer og netværk spiller ind.  

Det sidste, du skriver, handler ikke om, at I argumenterer med, I gerne vil holde fri med jeres familier, men om hensynet til børnene i institutionen, og det er jo noget helt andet. 

Der er jo flere grunde og det er jo en dialog med de enkelte forældre og vi kender jo forældrene og ved udemærket hvilke familie der er resursesvage og hvilke som ikke er. At vi vil holde jul med vores familier er ikke et argument, men egentlig bare noget vi ønsker at forældrene tænker over. At fordi de ikke gider at være sammen med deres børn, betyder jo ikke at vi andre ikke vil.

Vi går til dem flere gange og det ender som regel med at børnene får fri. Alle har I hvertfald fået fri mellem jul og nytår i vores hus. Så har vi enkelte børn i de andre huse, hvor deres forældre skulle arbejde, hvilket jo er helt fair. - Jeg er usikker på hvad kotumen er i forhold til om lederen ringer til sidst, for vi finder altid ud af det med dialog, hos os. Jeg ved dog at lederen har snakket med nogle forældre hvor de fandt ud af den en af dagene, så jeg tænker at lederene ringer rundt også

Det er desværre den generation vi har pt. Forældre som får børn, de faktisk ikke rigtig kan overskue og nærmest ikke gider være sammen med. Vi ser de mødre på barsel afleverer deres børn tidligt om morgenen og først henter igen nærmest som de sidste, det er sjovt nok også dem som kommer i ferien, det er virkelig en trist tildens vi ser  

Anmeld Citér

16. november 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Hvis det er i ferier er det faktisk helt legitimt, feriepasning er for de forældre som har et behov og nej et behov er ikke for at få ordnet praktiske gøremål, det er hvis man skal på arbejde (og så kan der selvfølgelig også være sårbare familier som vi tager hånd om, men det er noget andet)

Kan du henvise mig til den paragraf, der giver jer ret til det? For jeg kan ikke finde noget, der underbygger det.

Og igen, der er ingen pædagog, der skal afgøre, hvad der er vigtigt i mit liv. Mine børn var gennemsnitligt i institution i 6 timer på en dag og holdt mere ferie og fridage end de fleste. Men hvis det betyder at jeg én dag har behov for at ordne en masse praktisk, så hjemmefronten spiller, og jeg kan være nærværende med mine børn, så skal der ikke stå en eller anden perfid skrankepave og være bedrevidende.

Hvis de så er så foruroligede over mit barns trivsel, må de sende en underretning.

Anmeld Citér

16. november 2024

Anonym

Panther skriver:

Kan du henvise mig til den paragraf, der giver jer ret til det? For jeg kan ikke finde noget, der underbygger det.

Og igen, der er ingen pædagog, der skal afgøre, hvad der er vigtigt i mit liv. Mine børn var gennemsnitligt i institution i 6 timer på en dag og holdt mere ferie og fridage end de fleste. Men hvis det betyder at jeg én dag har behov for at ordne en masse praktisk, så hjemmefronten spiller, og jeg kan være nærværende med mine børn, så skal der ikke stå en eller anden perfid skrankepave og være bedrevidende.

Hvis de så er så foruroligede over mit barns trivsel, må de sende en underretning.

Aner det ikke, jeg er ikke leder, jeg skal kun tage udgangspunkt i børnenes behov.

Jeg har aldrig sagt noget om ikke at holde sine børn hjemme hvis man selv er hjemme i de almindelige hverdage, (det er en anden debat) men det feriepasning/sampasning/nødpasning jeg snakker om og det er bestemt ikke de forældre som dig vi er er efter, men de forældre hvis børn nærmest aldrig har ferie og de forældre som vi som sagt ved ikke arbejder i ferier.

Vi gør bestemt opmærksom hvis et barn mistrives og ja det kan godt ende ud i en underetning, men det er nu ikke lige det debatten her drejer sig om 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.