Må man det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. november 2009

@spire

Jeg kan ikke se hvad problemet med det er.. Mit barn ligger ligesom ikke i mit hovede..? Jeg farvede mit hår inden jeg fandt ud af at jeg var gravid, og hun er da fint stor og levende nu et halvt år efter.. Tror der bare er rigtig mange der er hysteriske omkring det..

*Har desuden læst et sted at man engang troede det var skadeligt når man var gravid, men dette er blevet modbevist..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. november 2009

MissSophie

@spire skriver:

Jeg kan ikke se hvad problemet med det er.. Mit barn ligger ligesom ikke i mit hovede..? Jeg farvede mit hår inden jeg fandt ud af at jeg var gravid, og hun er da fint stor og levende nu et halvt år efter.. Tror der bare er rigtig mange der er hysteriske omkring det..

*Har desuden læst et sted at man engang troede det var skadeligt når man var gravid, men dette er blevet modbevist..

Bare fordi at stofferne ikke er i direkte kontakt med barnet, betyder det da ikke at barnet ikke bliver påvirket. Hvad så med rygning?   

Hvis du har lyst til at farve dit hår, kan du da bare gøre det. Det er jo fordi at stofferne trænger ind i huden, og via huden til blodet.

Anmeld

5. november 2009

@spire

MissSophie skriver:

Bare fordi at stofferne ikke er i direkte kontakt med barnet, betyder det da ikke at barnet ikke bliver påvirket. Hvad så med rygning?   

Hvis du har lyst til at farve dit hår, kan du da bare gøre det. Det er jo fordi at stofferne trænger ind i huden, og via huden til blodet.

Rygning er noget helt andet da det kommer IND i din krop via luftvejene.. Jeg tror bare ikke på at stoffer kan 'sive' igennem min hud og den vej ud i blodet og dermed skade mit barn..

Desuden skrev jeg også at jeg farvede mit hår INDEN jeg fandt ud af at jeg var gravid, og at der indtil videre overhovedet intet er sket ved det.. Hvad skulle der også ske? skulle barnet blive hjerneskadet eller hva? For så det da utroligt at der ikke er flere kvinder bare der er blevet hjerneskadet af at farve hår hvis stofferne siver igennem huden...

Anmeld

5. november 2009

MissSophie

Nej, jeg læste godt du ikke farvede hår mens du var gravid, det var mere til det der "mit barn er jo ligesom ikke på mit hoved".

Hårfarve indeholder kemikalier, der kan give alvorlige allergiske reaktioner. Stoffet resorcinol, som findes i nogle hårfarver, er desuden på EU’s liste over hormonforstyrrende stoffer. Kemikalierne optages i kroppen og kan derved overføres til dit barn, når du er gravid - og senere når du ammer. Også natur-hårfarver som for eksempel Hennafarve kan indeholde stoffer med skadelige virkninger.
Miljøstyrelsen oplyser at der på nuværende tidspunkt ikke findes hårfarver, som ikke indeholder problematiske kemikalier. Derfor er det bedste helt at holde sig fra hårfarve, mens du er gravid og ammer.

Anmeld

5. november 2009

Tulle28

@spire skriver:

Rygning er noget helt andet da det kommer IND i din krop via luftvejene.. Jeg tror bare ikke på at stoffer kan 'sive' igennem min hud og den vej ud i blodet og dermed skade mit barn..

Desuden skrev jeg også at jeg farvede mit hår INDEN jeg fandt ud af at jeg var gravid, og at der indtil videre overhovedet intet er sket ved det.. Hvad skulle der også ske? skulle barnet blive hjerneskadet eller hva? For så det da utroligt at der ikke er flere kvinder bare der er blevet hjerneskadet af at farve hår hvis stofferne siver igennem huden...

Jo det kan du tro det gør - alt hvad du smører på din hud går direkte i dit blod og dermed videre til dit barn.

Anmeld

5. november 2009

@spire

Tulle28 skriver:

Jo det kan du tro det gør - alt hvad du smører på din hud går direkte i dit blod og dermed videre til dit barn.

det tror jeg virkelig bare slet ikke på.. Hvad er grunden til at have hud så hvis alt alligevel bare trænger igennem den?

Og hvor er beviset hen for det?

Anmeld

5. november 2009

MissSophie

@spire skriver:

det tror jeg virkelig bare slet ikke på.. Hvad er grunden til at have hud så hvis alt alligevel bare trænger igennem den?

Hvad så med creme? Det trænger ikke ned i huden? Det lægger sig bare ovenpå? Der jo blodkar i huden som creme (eller andet man smører på huden) kan trænge over i.

Anmeld

5. november 2009

Tulle28

Hvis du bruger cremer uden parabener er det naturligvis OK - men læs artiklen her:

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/kropogkemi/article526235.ece

Anmeld

5. november 2009

Hava

Jeg plejer at bruge denne hjemmeside, der er ret overskuelig og den er lavet af Miljøstyrelsen. Her kan du læse om hårfarve, cremer osv., når du er gravid.

http://www.babykemi.dk/

Att. @Spire:

At forskellige kemiske produkter optages gennem huden er ikke ligefrem en nyhed. Derfor bruges f.eks. morfinplastre på huden i smertebehandling, nikotinplastre til rygeafvænning og hormoncremer på overhuden, der trænger længere ind i hudlagene.

Og så:
Vi skal allesammen passe på med at være for skråsikre. Du og jeg kan bestemme, om vi vil farve hår, ryge, leve af flæskesvær og rød sodavand eller hvad vi nu måtte beslutte. Men overvej altid at  skråsikre udmeldinger kan påvirke andre. Så enten skal man altså være meget sikker i sin sag - og helst underbygge det med links eller lignende - eller også må man gøre klart, at det er noget man tror.

kh.

Hava

PS. her er hvad Miljøstyrelsen skriver om hårfarve:

Farv ikke hår, mens du er gravid og ammer

Hårfarve indeholder kemikalier, der kan give alvorlige allergiske reaktioner. Stoffet resorcinol, som findes i nogle hårfarver, er desuden på EU’s liste over hormonforstyrrende stoffer, som du kan finde her på sitet.

Permanent hårfarve mistænkes også for at kunne give blære-kræft. Kemikalierne i hårfarven kan optages i kroppen og kan derved overføres til dit barn, hvis du er gravid eller ammer.

Også ’natur-hårfarver’ som for eksempel Hennafarve kan indeholde stoffer med skadelige virkninger. Der findes på nuværende tidspunkt ingen hårfarver, som ikke indeholder problematiske kemikalier.

Derfor er det bedste helt at holde sig fra hårfarve, mens du er gravid og ammer.

Anmeld

5. november 2009

Dictes mor

Jeg har i hvert fald belsuttet mig for at vente, så vigtigt er det ikke for mig at få det farvet. Det var bare en indskydelse, fordi jeg synes, at mit hår trængte, men det tager bestemt ikke skade af at vente et års tid.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.