9k husleje?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.111 visninger
11 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. juni 2024

Anonym trådstarter

Min mand og jeg snakker om at flytte fra hinanden, og her hvor vi bor, hænger billige boliger desværre ikke på træerne medmindre det er i et udsat område eller ude på landet (jeg har ikke bil). 

Jeg har fået tilbudt en bolig med husleje på 9.000 kr. (det er inkl. el, vand og varme) i et roligt område, jeg er dog meget I tvivl om en husleje på 9k er for dyrt for en enlig mor, der får udbetalt 14k og har 1 barn på 3 år. Jeg har planer om, at studere om 1-2 år så der skal jeg på SU (hvis jeg bliver optaget på ønsket studie) ��

Hvad synes I? Og hvad er jeres erfaringer?

Vil gerne give mit barn et permanent hjem som h*n kan vokse op i og ikke flytte fra sted til sted pga. økonomi. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2024

Anonym

Anonym skriver:

Min mand og jeg snakker om at flytte fra hinanden, og her hvor vi bor, hænger billige boliger desværre ikke på træerne medmindre det er i et udsat område eller ude på landet (jeg har ikke bil). 

Jeg har fået tilbudt en bolig med husleje på 9.000 kr. (det er inkl. el, vand og varme) i et roligt område, jeg er dog meget I tvivl om en husleje på 9k er for dyrt for en enlig mor, der får udbetalt 14k og har 1 barn på 3 år. Jeg har planer om, at studere om 1-2 år så der skal jeg på SU (hvis jeg bliver optaget på ønsket studie) ��

Vil gerne give mit barn et permanent hjem som h*n kan vokse op i og ikke flytte fra sted til sted pga. økonomi. 

Det er jo svært at svare på om du kan. Det handler om prioritering, hvordan dine indkøbsvaner er, skal du bruge penge på offentlig transport m.m. 

Du kan jo få nogle tilskud som enlig mor. Du kan få børnebidrag fra far og hvis han vil være med til det, kan han evt. give mere end “normal-bidraget.” Du kan få noget boligstøtte. Fripladstilskud til institution og mener også du kan søge noget ekstra ordinært børnebidrag. 

Jeg tror godt, jeg med de tilskud kunne få det til at løbe rundt. Men vi er ikke storforbrugere. Handler relativt billigt, bager meget selv. Købe tit genbrug osv. Vi er 5 herhjemme. Børnene er 6, 14, 16 år. Vi bruger omkring 700kr. om ugen på mad/snolder/vin/husholdning. Vi lever på ingen måder skrabet og spiser godt. 

Anmeld Citér

19. juni 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er studerende på su med et barn på 9 år. Min husleje er på 6000 kr og havde det ikk været for boligstøtte så havde jeg aldrig kunne få det til at løbe rundt. 

så 9000 kr ville være alt for dyrt for mig personligt. Det ville aldrig fungerer og slet ikk med en 3 årig. Men det afhænger jo af dit forbrug. Så må lægge et budget og regne på det 

Anmeld Citér

19. juni 2024

Anonym

Det afhænger jo af dit budget overordnet set. 
Jeg er enlig til 3, en stor og to små. 
jeg sidder med forbrug i en bolig til 11000kr/mnd. Jeg har 14 udbetalt og så børnepenge, tilskud og børnebidrag. Jeg har fravalgt bil fx, men cykler og går til alt. Vi bor centralt så er sjældent vi skal med offentligt kun hvis vi skal ud af byen. 
jeg har ingen afdrag på fx gæld så der er (gudskelov) ingen post i budgettet der. 
jeg laver madplan og handler økonomisk, bager meget selv, vi køber primært genbrugstøj, dog ikke kun pga økonomien men også for miljøets skyld. 
Har billigst mulige forsikringer, mobil, internet, og kun 1 streamingtjeneste ingen tv pakke. 

vores faste poster er : 

husleje m forbrug 

el

forsikringer (indbo og ulykke på os alle) 

internet 

mobiler 

streaming

mad/bleer/husholdning

sport (den store) 

vi lever ikke i vild luksus, men vi har det godt og mangler ikke noget! Og mine børn har (vigtigst af alt) et godt hjem i et trygt og godt miljø her hvor jeg satser på vi skal bo til de er voksne og klar til at flytte hjemmefra.

Anmeld Citér

19. juni 2024

Tip!

På en su tror jeg det bliver stramt.. 

selvom du kan få tilskud, så vil der ikke være meget tilbage til jer til fornøjelser. 
Hvis du kan arbejde ved siden af dit studie ville det måske kunne hjælpe en del, men det er meget at knokle for. 

Anmeld Citér

19. juni 2024

Anonym

Først ville jeg starte med at gå ind og se ad hvor meget boligstøtte du ville få. Det husleje uden forbrug du skal taste ind. Så kan du se hvor meget hjælp du kan få den vej. Så det også nemmere og se hvor meget du vil kunne have efter alle regninger er betalt

Anmeld Citér

19. juni 2024

Anonym

Det giver jo så 5000kr til mad, gaver, tøj, sko og fritidsinteresse. Dertil måske en mindre opsparing så I kan tage en tur i Tivoli eller et sommerland på et givet tidspunkt. 

Hvad med skole? Har du ønsker om privatskole? Det koster jo også lidt. Og måske han/hun gerne vil gå til fodbold og gymnastik om nogle år. 

Min erfaring er, at børn kun bliver dyrere og dyrere at have i drift. 

Personligt havde jeg synes at 9000kr er en meget stor bid af din indtægt. 

Anmeld Citér

19. juni 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

En god tommel finger regel for et sundt budget jeg lærte, er at huslejen helst ikke skal overstige mere end 50% af ens totale indtægter. 
dvs har du 14000 (+børnepenge 4056/3mnd  +ekstra børnetilskud 1608/3mnd +børnebidrag 1500/mnd)

har du altså i alt 17388 kr/mnd + eventuel boligstøtte 

Så en husleje på 9000 kr om måneden vil efterlade dig med 8388 kr til alt andet. Du vil formegentlig få den høje boligstøtte på 3654kr/mnd men det afhænger af flere ting. Du kan gå ind og beregne din boligstøtte ud fra boligen. 

men med udgangspunkt i den høje boligstøtte vil du jo så have et rådighedsbeløb på 12042kr når huslejen er betalt. Det er ganske realistisk alt efter hvad du har af udgifter derudover.

Anmeld Citér

20. juni 2024

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Måske et dumt spørgsmål, men man får vel ikk børnebidrag fra far samt tilskud som enlig forsørger hvis man har 7/7 ordning. Eller er det misforstået?

Anmeld Citér

20. juni 2024

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Det kommer fuldstændig an på dit budget og forbrug. For nogle vil det ikke være et problem, for andre vil det.

Find ud af præcis hvilke tilskud du kan få og præsenter dit budget med ind og udtægt her i tråden, så kan vi hjælpe dig bedre  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.