Vi samler, som de fleste andre børnefamilier i Danmark, allerede på kort fra årets julekalender, Valdes Jul. Det er noget som ungerne synes er super fedt at få lov at fylde bogen op, bytte med vennerne og alt det der gejl. Super fint.
Desværre gav det en temmelig ubehagelig situation i går, da min datter åbnede en pakke med kortet "Invitationen", hvor teksten dukkede frem når kortet blev varmet op:
"Hej min ven
Du er inviteret til min julefest 22. december!
Det bliver megasjovt"
Hun, som det barn hun nu engang er, forstod ikke at det ikke var en "vinder" og at hun ikke rent faktisk var inviteret til en fest, men at det bare var et kort ligesom alle de andre. Hun blev så glad og hoppede op og ned. Det knuste mit hjerte at fortælle hende det, og som hun dog græd.
Jeg tænkte faktisk ikke yderligere over det end at det var et barns fantasi der løb løbsk, før min mand her til aften fandt det samme kort, varmede det op, kiggede på mig og spurgte om jeg havde set det. Han troede - som fuldvoksen, forholdsvist fornuftig voksen - også at det var et "vinder" kort af en art, i en sådan grad at da jeg fortalte ham at det bare var et kort, skulle der en Google søgning til før han var overbevist.
Så jeg skriver her som både en advarsel og fordi jeg faktisk synes at det er lidt ugennemtænkt af kort-laverene at skive det på d'en måde.
Anmeld
Citér