Træt teenager

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Panther skriver:

Der findes apps med monitoreringsudstyr, der fornemmer, hvor du er i din søvncyklus, og så vækker den dig, når du er et sted i den overfladiske søvn, så du ikke bliver hevet ud af den virkelig dybe søvn. Så har man på forhånd sat et alarmtidsinterval, hvori den må ringe.

Ellers er der også lys-dimser man kan købe, som gradvist skruer op for lyset. Der er sikkert mange muligheder tilgængelige - har aldrig selv brugt noget af det.

Men en af de ting, man skal lære sine børn (og gerne før de er 18) er jo at kunne tage ansvar for eget liv.

Ja okay.. apps er ihvertfald udelukket da vi helst ikke ser der er mobiltelefoner i soveværelset.. 

måske noget lys særligt her i vinteren kunne være et forsøg værd at undersøge. 

er helt enig, men hjælper i mine øjne intet at ligge det hele over på ham og læne sig tilbage og sige “held og Lykke”. Det skal gøres på en ordentlig måde hvor han får den støtte han har brug for til at udvikle det ansvar og egenmestring. Tror bestemt ikke at presse ham vil gøre noget godt, og så længe han ikke er myndig er han mit ansvar, så lige så vel som jeg skal lære ham at tage det ansvar for sit eget liv, er det også mit ansvar at sørge for han lærer det på en god måde og støtte ham i det til han netop kan mestre det selv. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2023

Anonym

Hvornår får han sin mobil telefon om morgenen?

Da det herhjemme først er når man står klar i sin jakke. 

Ene og alene pga ellers går det helt i stå. Jeg er inde ved søster 1 Maks 2 gange inden jeg går ud ska hun sidde på sengekanten. Brormand ska have 10 min så kan man begynde på ham. Lidt det samme hvis han ikke kommer op.

Jeg selv snuser gerne et par gange så at de skal skubbes lidt til er. Vel fair. 

Anmeld

26. oktober 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Hvornår får han sin mobil telefon om morgenen?

Da det herhjemme først er når man står klar i sin jakke. 

Ene og alene pga ellers går det helt i stå. Jeg er inde ved søster 1 Maks 2 gange inden jeg går ud ska hun sidde på sengekanten. Brormand ska have 10 min så kan man begynde på ham. Lidt det samme hvis han ikke kommer op.

Jeg selv snuser gerne et par gange så at de skal skubbes lidt til er. Vel fair. 

Han får sin telefon når alt er ordnet og han praktisk talt er klar til at gå. En god morgen kan han så sidde 5 min inden han skal afsted, og ellers er det når han skal afsted. 

Anmeld

26. oktober 2023

Panther

Profilbillede for Panther
*.* skriver:

Ja okay.. apps er ihvertfald udelukket da vi helst ikke ser der er mobiltelefoner i soveværelset.. 

måske noget lys særligt her i vinteren kunne være et forsøg værd at undersøge. 

er helt enig, men hjælper i mine øjne intet at ligge det hele over på ham og læne sig tilbage og sige “held og Lykke”. Det skal gøres på en ordentlig måde hvor han får den støtte han har brug for til at udvikle det ansvar og egenmestring. Tror bestemt ikke at presse ham vil gøre noget godt, og så længe han ikke er myndig er han mit ansvar, så lige så vel som jeg skal lære ham at tage det ansvar for sit eget liv, er det også mit ansvar at sørge for han lærer det på en god måde og støtte ham i det til han netop kan mestre det selv. 

Du kan sikkert finde det med et traditionelt vækkeur også. Jeg ville prøve at søge på nettet med noget grej.

Og du kender selvfølgelig din søn bedst, og hvilke metoder der virker på ham - jeg tror bare, det er nemt at være doven, når man ved, man bliver grebet.

Anmeld

26. oktober 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Drop kravet om at han skal spise morgenmad med dig om morgenen og så lad ham styrer det selv. Han er stor nok til selv at have ansvar for at komme op og selv styre sin morgen og så længe han ikke er kommet for sent endnu, kan jeg ikke se problemet, I kan jo bare tale minimalt sammen om morgenen. Nogen mennesker er bare sløve om morgenen uanset søvn osv

Anmeld

26. oktober 2023

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V

Min datter er godt nok ikke teenager, hun er "kun" 9 år. Her går alt også i slowmotion. Hun er træt, gider ikke op, er VIRKELIG langsom og glemmer halvdelen af de ting hun skal. 

Jeg skal hver morgen fortælle hende, at hun skal gå på toilettet, tage tøj på, spise morgenmad, børste tænder, tage madpakke i tasken. Hun glemmer sågar jakke og cykelhjelm, hvis ikke hun mindes om det.

Samtidig har hin en forfærdelig attitude, hidser sig voldsomt op og svarer konstant igen, i stedet for at høre efter. En rigtig preeteen.

Pyh, jeg håber ikke, at det bliver værre endnu

Anmeld

26. oktober 2023

Anonym

Han er snart 13 men er gået i pubertet da han var 11 knap 12, og her på det sidste er det virkelig blevet hormon-monster

kan se flere siger det med han skal styre det selv, men jeg synes det er ekstremt vigtigt han kommer op og i skole til tiden, at komme for sent er bare ikke noget man gør, både fordi han skal lære/vide at man kommer til tiden, men også fordi det jo vil være et forstyrrende element hvis han kommer sjoskende i timen for sent flere gange ugentligt. 
Ved jeg gør meget for at få ham op og afsted, og bruger meget energi/stress på at få ham op, men synes bestemt ikke han er gammel nok til at jeg vil ligge det på ham, og uanset hvad ser jeg det sådan at så længe han er under 18 og bor under mit tag er det mit ansvar at sikre han passer sine ting og kommer til tiden.  
Må prøve at have en god snak med ham og gøre klart at det er et ansvar der i sidste ende hviler på ham, at han tager ansvar for sin uddannelse ved at sørge for at komme til tiden.. 

ved fra mig selv jeg også var et helvede at få ud af sengen (selvom jeg ikke var træt).. men synes det er så ærgerligt at morgnen ender i kaos og stress fordi han ligger halvvågen og fiser den af under dynen istedet for at stå op.. 

Hvis han kommer sjoskende til timerne og kommer for sent vil der være konsekvenser på en skole. Og måske endda blive kaldt til samtaler. Og der gider han jo formentlig ikke. Måske han bare har haft det for nemt med at mor altid klarer ærterne og nu er han blevet teenager og så kommer hormonpostyret ind i billedet og gør tingene mere vanskelige for ham fordi der kræves noget af ham.som han ikke har lært? Det er aldrig for sent at lære tage ansvar. Det er jo heller ikke sjovt for ham at være uvenner med sin mor hver morgen, men hvis han ikke har prøvet tage ansvar selv og pludselig bliver hormon-teenager og ikke ved hvordan man gør tingene, må man jo stille og roligt til at lære det. Og det gør man ved at finde ud af at der rent faktisk er andre end mor der også forventer noget af en. 

Anmeld

26. oktober 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Hvis han kommer sjoskende til timerne og kommer for sent vil der være konsekvenser på en skole. Og måske endda blive kaldt til samtaler. Og der gider han jo formentlig ikke. Måske han bare har haft det for nemt med at mor altid klarer ærterne og nu er han blevet teenager og så kommer hormonpostyret ind i billedet og gør tingene mere vanskelige for ham fordi der kræves noget af ham.som han ikke har lært? Det er aldrig for sent at lære tage ansvar. Det er jo heller ikke sjovt for ham at være uvenner med sin mor hver morgen, men hvis han ikke har prøvet tage ansvar selv og pludselig bliver hormon-teenager og ikke ved hvordan man gør tingene, må man jo stille og roligt til at lære det. Og det gør man ved at finde ud af at der rent faktisk er andre end mor der også forventer noget af en. 

Han kan sagtens selv, og har altid kunne førhen indtil han ramte puberteten så blev det svært at komme op. Så det der med han ikke har lært at tage ansvar selv synes jeg måske er noget af en overfortolkning til et meget simpelt spørgsmål til råd. 
derudover kommer det ikke til at ske at han kommer for sent i skole, det ved han er fuldstændig uacceptabelt. Og uvenner med sin mor hver morgen? Jeg beklager men dårlig stemning over han er træt og skal hives op og igang er ikke noget jeg gider blive uvenner med mit barn over det er da virkelig ikke det værd? Men det er stressende og ærgerligt og ikke en god start på dagen. 

Jeg kommer ikke til at lade en snart 13 årig skulle tage fuldt ansvar for alt alene. Han er ikke myndig og så længe han er under 18 år er det ligeledes mit ansvar at sørge for han passer sin skole og dertil at han kommer til tiden. Det er meget fint andre har en anden holdning til det. 

til gengæld foreslog jeg ham ud fra et svar skrevet her, at når alarmen ringer om morgnen, så skal han op og sidde i sengen, ikke ligge under dynen. Den er han med på. Vi har talt om det er rigtig ærgerligt at han skal stresse om morgnen og det skal blive så stressende for ham at nå de ting han ved han skal om morgnen, og gjort klart at jeg forventer af ham at han tager sit ansvar i det så han er veloplagt og klar til skole TIL TIDEN. Jeg håber og tror på han vil gøre sit bedste, og så støtter jeg ham til det fungere. 

men tak for dit overfortolkede input. Utroligt at det at en teenager synes det er svært at komme op om morgnen og komme igang, kan tolkes til han ikke har lært at tage ansvar og gøre noget selv.. 

tænker bare vi stopper tråden her, tak til jer med teenagere og gode konstruktive input jeg har kunne trække på i snakken med ham omkring ideer til hvordan det kan blive bedre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.