Anonym skriver:
Hvis han kommer sjoskende til timerne og kommer for sent vil der være konsekvenser på en skole. Og måske endda blive kaldt til samtaler. Og der gider han jo formentlig ikke. Måske han bare har haft det for nemt med at mor altid klarer ærterne og nu er han blevet teenager og så kommer hormonpostyret ind i billedet og gør tingene mere vanskelige for ham fordi der kræves noget af ham.som han ikke har lært? Det er aldrig for sent at lære tage ansvar. Det er jo heller ikke sjovt for ham at være uvenner med sin mor hver morgen, men hvis han ikke har prøvet tage ansvar selv og pludselig bliver hormon-teenager og ikke ved hvordan man gør tingene, må man jo stille og roligt til at lære det. Og det gør man ved at finde ud af at der rent faktisk er andre end mor der også forventer noget af en.
Han kan sagtens selv, og har altid kunne førhen indtil han ramte puberteten så blev det svært at komme op. Så det der med han ikke har lært at tage ansvar selv synes jeg måske er noget af en overfortolkning til et meget simpelt spørgsmål til råd.
derudover kommer det ikke til at ske at han kommer for sent i skole, det ved han er fuldstændig uacceptabelt. Og uvenner med sin mor hver morgen? Jeg beklager men dårlig stemning over han er træt og skal hives op og igang er ikke noget jeg gider blive uvenner med mit barn over det er da virkelig ikke det værd? Men det er stressende og ærgerligt og ikke en god start på dagen.
Jeg kommer ikke til at lade en snart 13 årig skulle tage fuldt ansvar for alt alene. Han er ikke myndig og så længe han er under 18 år er det ligeledes mit ansvar at sørge for han passer sin skole og dertil at han kommer til tiden. Det er meget fint andre har en anden holdning til det.
til gengæld foreslog jeg ham ud fra et svar skrevet her, at når alarmen ringer om morgnen, så skal han op og sidde i sengen, ikke ligge under dynen. Den er han med på. Vi har talt om det er rigtig ærgerligt at han skal stresse om morgnen og det skal blive så stressende for ham at nå de ting han ved han skal om morgnen, og gjort klart at jeg forventer af ham at han tager sit ansvar i det så han er veloplagt og klar til skole TIL TIDEN. Jeg håber og tror på han vil gøre sit bedste, og så støtter jeg ham til det fungere.
men tak for dit overfortolkede input. Utroligt at det at en teenager synes det er svært at komme op om morgnen og komme igang, kan tolkes til han ikke har lært at tage ansvar og gøre noget selv..
tænker bare vi stopper tråden her, tak til jer med teenagere og gode konstruktive input jeg har kunne trække på i snakken med ham omkring ideer til hvordan det kan blive bedre.
Anmeld