Træt teenager

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.465 visninger
17 svar
16 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. oktober 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Ja overskriften lyder nok mest som en standard teenager..  

Men, min store har på trods af god søvn og mellem 9-10 timers søvn virkelig svært ved at stå op om morgnen. 
hans alarm ringer 6.30 som min, hvor går jeg ned første gang og siger han skal op, og så her fra kan jeg ellers kalde og vække de næste 30-45 minutter.. alt går i slowmotion, at tage tøj på kan tage op til 20 minutter, børste tænder 10 minutter.. og så skal han derimellem også nå at have morgenmad. (Jeg laver morgenbord hver dag og forventer vi starter dagen med at spise sammen)

og han ender næsten hver dag med at skulle cykle i skole på rekord tid fordi han får trukket den så langt. 

Fra alarmen ringer til han skal afsted er der 1 time og 15 min. Har forsøgt han skulle op tidligere men det kræver også tidligere sengetid, og resultatet er det samme da han ikke står op før.. Har prøvet at skrue på hvor mange timer han sover, da jeg tænkte han måske sov for meget, men det gjorde det hele meget værre! 

Det skaber en dårlig stemning til morgenen fordi det nærmest er en diskussion, og både han og jeg ender med at være stresset. Jeg fordi jeg godt kan se på tiden den løber fra ham og minder om han skal børste tænder osv, han fordi at han ikke føler han kan nå at få ordnet de ting. Indimellem vælger han at gå på wc og kan sidde derude 20 min selvom han ved han skal ud af døren om 10.. 

vi bor gudskelov tæt på skolen så han er 7-9-13 ikke kommet for sent endnu.. men synes det er en ærgelig start på dagen. 

i weekenden sover han 9 timer og vågner så naturligt op og er frisk. Er kun i hverdagene han er helt umulig at få op.. (og det er ikke skoleværgning da han elsker sin klasse og skole og glæder sig til at komme i skole og generelt trives helt vildt godt i skolen)

Det har aldrig været et problem før, og han ved ikke selv hvad vi kan gøre for at hjælpe på det når jeg taler med ham om det, udover han kan få lov at sove længere og jeg så kan køre ham i skole, og jeg skal pakke hans taske fx (der er 1 km til skolen og har sagt jeg simpelthen ikke pakker lillesøster (1 år) i bilen for at køre 1 km og sætte ham af for at køre hjem igen; og jeg pakker ikke hans taske da det eneste han skal er at tage sin skolepc og madpakke i tasken, og når der er idræt sørge for den taske er pakket og det mener jeg er noget han selv skal sørge for i sin alder og tage ansvaret omkring). 

Så.. ja det blev langt.. men hvad tænker i? Hvad gør i med jeres trætte teenagere?

Nogen tips udover en spand koldt vand

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2023

Anonym

Jeg har ikke en teenager endnu, men jeg kan kende det for mig. Trives han i skolen? For det gjorde jeg ikke slet ikke og derfor kunne jeg ikke komme op og afsted om morgenen.

Anmeld

26. oktober 2023

Panther

Profilbillede for Panther

1. Lad ham prøve at sejle sin egen sø (sig til ham at fra nu af står han på egne ben og så bak helt ud af det), eller

2. Få udstyr der kan regulere alarmen alt efter hvor han er i sin søvncyklus.

Anmeld

26. oktober 2023

Cerenia

Han er måske B menneske. 
Da jeg var teenager var det mit eget ansvar at komme op og afsted. Du gør meget for ham. Hvis han kommer i seng i tide og får sin søvn og stadig er træt om morgenen er han nok bare b menneske + almindelig teenager. 

Måske tag en snak med ham og opfodre ham til at han selv må stå op osv fordi det andet kun skaber dårlig stemning og unødig stress? Jeg tænker at hvis han kommer for sent, så er det sådan det er. Det må han lære har en konsekvens. (Går ud fra han trives i skolen og har det godt generelt)

Anmeld

26. oktober 2023

Anonym

Måske er det blevet en vane at mor har styr på det og at du skal træde lidt tilbage og lade ham tage ansvaret selv. Ellers blir han oss bare et dårligt catch når han engang får en kæreste og er vant til at mor altid husker ham på ting og derfor tager det med i sine voksenår.  Han må lære at tage ansvar selv. Teenagere er trætte og langsomme men for familiefredens skyld kan det være du skal lade ham lære af konsekvenserne selv

Anmeld

26. oktober 2023

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Du skriver ikke hvor gammel din søn er.

Jeg har en søn på 16 år som går i 9. klasse og det lyder fuldstændig som ham. Vi har prøvet, at lade ham være og kører sit eget løb, vække ham et hav af gangen inden, at han står op pisse sur og må halse til skolen. Vi har ikke fundet den gyldne mellemvej. Nogen dage går bedre end andre

Anmeld

26. oktober 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Jeg har ikke en teenager endnu, men jeg kan kende det for mig. Trives han i skolen? For det gjorde jeg ikke slet ikke og derfor kunne jeg ikke komme op og afsted om morgenen.

Han trives super godt i skolen, så er ikke der problemet er. Han er rigtig glad for at gå i skole og har mange gode venner og er generelt i en rigtig god klasse. 

Anmeld

26. oktober 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
MoarHvidovre skriver:

Du skriver ikke hvor gammel din søn er.

Jeg har en søn på 16 år som går i 9. klasse og det lyder fuldstændig som ham. Vi har prøvet, at lade ham være og kører sit eget løb, vække ham et hav af gangen inden, at han står op pisse sur og må halse til skolen. Vi har ikke fundet den gyldne mellemvej. Nogen dage går bedre end andre

Han er snart 13 men er gået i pubertet da han var 11 knap 12, og her på det sidste er det virkelig blevet hormon-monster

kan se flere siger det med han skal styre det selv, men jeg synes det er ekstremt vigtigt han kommer op og i skole til tiden, at komme for sent er bare ikke noget man gør, både fordi han skal lære/vide at man kommer til tiden, men også fordi det jo vil være et forstyrrende element hvis han kommer sjoskende i timen for sent flere gange ugentligt. 
Ved jeg gør meget for at få ham op og afsted, og bruger meget energi/stress på at få ham op, men synes bestemt ikke han er gammel nok til at jeg vil ligge det på ham, og uanset hvad ser jeg det sådan at så længe han er under 18 og bor under mit tag er det mit ansvar at sikre han passer sine ting og kommer til tiden.  
Må prøve at have en god snak med ham og gøre klart at det er et ansvar der i sidste ende hviler på ham, at han tager ansvar for sin uddannelse ved at sørge for at komme til tiden.. 

ved fra mig selv jeg også var et helvede at få ud af sengen (selvom jeg ikke var træt).. men synes det er så ærgerligt at morgnen ender i kaos og stress fordi han ligger halvvågen og fiser den af under dynen istedet for at stå op.. 

Anmeld

26. oktober 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Panther skriver:

1. Lad ham prøve at sejle sin egen sø (sig til ham at fra nu af står han på egne ben og så bak helt ud af det), eller

2. Få udstyr der kan regulere alarmen alt efter hvor han er i sin søvncyklus.

Hvad udstyr tænker du?

Anmeld

26. oktober 2023

Panther

Profilbillede for Panther
*.* skriver:

Hvad udstyr tænker du?

Der findes apps med monitoreringsudstyr, der fornemmer, hvor du er i din søvncyklus, og så vækker den dig, når du er et sted i den overfladiske søvn, så du ikke bliver hevet ud af den virkelig dybe søvn. Så har man på forhånd sat et alarmtidsinterval, hvori den må ringe.

Ellers er der også lys-dimser man kan købe, som gradvist skruer op for lyset. Der er sikkert mange muligheder tilgængelige - har aldrig selv brugt noget af det.

Men en af de ting, man skal lære sine børn (og gerne før de er 18) er jo at kunne tage ansvar for eget liv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.