Ja overskriften lyder nok mest som en standard teenager..
Men, min store har på trods af god søvn og mellem 9-10 timers søvn virkelig svært ved at stå op om morgnen.
hans alarm ringer 6.30 som min, hvor går jeg ned første gang og siger han skal op, og så her fra kan jeg ellers kalde og vække de næste 30-45 minutter.. alt går i slowmotion, at tage tøj på kan tage op til 20 minutter, børste tænder 10 minutter.. og så skal han derimellem også nå at have morgenmad. (Jeg laver morgenbord hver dag og forventer vi starter dagen med at spise sammen)
og han ender næsten hver dag med at skulle cykle i skole på rekord tid fordi han får trukket den så langt.
Fra alarmen ringer til han skal afsted er der 1 time og 15 min. Har forsøgt han skulle op tidligere men det kræver også tidligere sengetid, og resultatet er det samme da han ikke står op før.. Har prøvet at skrue på hvor mange timer han sover, da jeg tænkte han måske sov for meget, men det gjorde det hele meget værre!
Det skaber en dårlig stemning til morgenen fordi det nærmest er en diskussion, og både han og jeg ender med at være stresset. Jeg fordi jeg godt kan se på tiden den løber fra ham og minder om han skal børste tænder osv, han fordi at han ikke føler han kan nå at få ordnet de ting. Indimellem vælger han at gå på wc og kan sidde derude 20 min selvom han ved han skal ud af døren om 10..
vi bor gudskelov tæt på skolen så han er 7-9-13 ikke kommet for sent endnu.. men synes det er en ærgelig start på dagen.
i weekenden sover han 9 timer og vågner så naturligt op og er frisk. Er kun i hverdagene han er helt umulig at få op..
(og det er ikke skoleværgning da han elsker sin klasse og skole og glæder sig til at komme i skole og generelt trives helt vildt godt i skolen)
Det har aldrig været et problem før, og han ved ikke selv hvad vi kan gøre for at hjælpe på det når jeg taler med ham om det, udover han kan få lov at sove længere og jeg så kan køre ham i skole, og jeg skal pakke hans taske fx (der er 1 km til skolen og har sagt jeg simpelthen ikke pakker lillesøster (1 år) i bilen for at køre 1 km og sætte ham af for at køre hjem igen; og jeg pakker ikke hans taske da det eneste han skal er at tage sin skolepc og madpakke i tasken, og når der er idræt sørge for den taske er pakket og det mener jeg er noget han selv skal sørge for i sin alder og tage ansvaret omkring).
Så.. ja det blev langt.. men hvad tænker i? Hvad gør i med jeres trætte teenagere?
Nogen tips udover en spand koldt vand