StortOgSmåt skriver:
Egentligt synes jeg, at forældre i vores generation er helt ekstremt “gode” til at italesætte hvor hårdt de hele tiden synes det er at have børn. Selv har jeg faktisk ofte gerne ville spejle mig i det modsatte - altså at nyde livet med børn, og synes at det er helt okay - med alt hvad det indebærer. Det bliver ofte fejl-fortolket som “nemt eller perfekt”, men sådan har jeg det slet ikke. Jeg oplever et helt almindeligt og i mine øjne realistisk familieliv, og det indeholder både en masse kærlighed og overskud, og lortedage, og lykke, og råben af mine børn…
Jeg synes det er rigtig spændende, det her med, hvordan vi italesætter forældrerollen. Jeg synes du har ret i, at ‘det er hårdt at være forældre’-snakken fylder en del på de sociale medier og i debatten.
Men alligevel synes jeg ikke, det som TS nævner, fylder ret meget. Altså, at det faktisk er ret normalt at komme op i det røde felt, at de fleste - eller i hvert fald mange kommer til at råbe af deres børn, at man snerrer af sin partner på daglig basis, at man holder sig for ørerne sidst på dagen osv.
Og jeg tror måske, det er derfor, vi kommer til at føle forældrerollen som så hård. Fordi vi tror, det ikke må være sådan, så vi bebrejder os selv, at vi ikke formår at skabe den gode stemning, at vi overskrider grænserne og begår fejl gang på gang, at vi ikke orker børnene om eftermiddagen. Og så bliver det dobbelt hårdt, fordi vi både skal trækkes med vores fejl, men samtidig også med vores dårlige samvittighed.
Jeg synes, det der fylder i debatten mere er sådan: Det er svært med work-lifebalancen, det er svært at undvære søvn, det er svært at bevare gnisten i parforhold, det er svært at få tid til det hele, det er svært at have et barn med særlige behov, det er svært med samfundets høje krav - alt sammen noget der påvirker os udefra. Men at selve den lille kernefamilie faktisk i sig selv kan være lidt af en killer, og at vi alle er i den som hele mennesker med masser af vrede og skam, blandet med kærlighed og glæde - det synes jeg ikke, jeg støder på så tit (måske ser andre noget andet)
Så jeg kunne tænke mig at fokusset blev på det hele: Både på, hvor fantastisk dejligt det er at have børn, og hvor meget glæde og kærlighed de giver, og på hvor rædselsfuldt, udmattende og konfliktfyldt det også er. Ud med idealer og selvmedlidenhed og ind med ægte familier, hvor der er lidt af det hele.
For du har jo helt ret i, at det almindelige familieliv er begge dele - men jeg tror, at mange tænker, at den negative side med de hårde, svære følelser, er noget vi må fikse for at være en lykkelig familie, og når det ikke lykkes, så bliver det dobbelt hårdt.