Hanspige skriver:
Har arbejdet i ældre plejen +10 år.
At din far ikke får medicin medmindre du kommer og ikke kommer ud af lejligheden vidner på alle måder om et rigtig dårligt sted.
Jeg kan fuldstændig ærlig sige at jeg ikke har været et eneste sted hvor medicin ikke er en priotering.
Jeg arbejder i vikar bureau, jeg har været over 100 forskellige steder og ingen af de steder har jeg oplevet hvad du beskriver.
Så klag for søren!
Klager har jeg/vi såmænd indgivet mange af - jeg kender både system og rettigheder på området ganske godt, og kan være temmelig insisterende. Derfor har jeg fx løbende statusmøder med ledelsen på stedet og har sørget for bevilling af en udefrakommende konsulent, som skal hjælpe personale og ledelse. Det kan være svært at acceptere, at tilstanden er så ringe, men det er den desværre. Man tror at det er løgn.
Naturligvis vil ethvert plejecenter oplyse, at medicin er en prioritering og ikke en pårørendeopgave. Alt andet ville stride mod reglerne. Sådan er det også her. Men fordi jeg er så tæt på, som jeg er, ser jeg hvor ofte der fejlmedicineres / sker andre fejl (indberettes ikke engang nødvendigvis som UTH) - og fordi jeg ikke vil acceptere den risiko, har jeg taget opgaven på mig. Den beslutning tog jeg, da min far for 3. gang ikke havde får sin hjertemedicin rettidigt.
Det samme gælder “at komme ud”. Han kommer selvfølgelig “ud” til fx frokost/aftensmad og måske et ugentligt spil banko. Men det er ikke en standard, jeg vil lade ham leve/lide under. Hans behov for samværd og aktivitet er ikke anderledes end vores andres. Sidste sommer var han mellem juni og august kun udendørs i det gode vejr, når vi som pårørende sørgede for det. Det bliver han/man (vi alle) jo deprimeret og konfus af. Man taber funktionsniveau. Livskvalitet. Derfor sørger jeg for aktiviteter, træning, medicin, solskin og gåture og ordentlig mad, når det er mig muligt.
Anmeld
Citér