Jeg synes, at vi som mennesker er forpligtet af de relationer vi har (måske kan man gå så langt at sige, at vi “er” vores relationer?) og disse relationer har jo enormt forskellig karakter.
Blodets bånd er ikke er frikort til omsorg og forpligtelse. At være nogens far (endda en halvskidt én af slagsen), forpligter fx ikke børn til at vie deres liv til pleje i de senere år. Men dét synes jeg at stærke relationer gør, altså forpligter, og dem kan man jo have med mange forskellige og på forskellige niveauer: med familie, venner, ja sågar den søde ældre nabo for hvem man handler lidt ind og slår græsset.
Min elskede far er på plejehjem. Det er rædselsfuldt så fattig vores ældreomsorg er i Danmark. At være nær pårørende til en elsket person (som jer er) er en opgave de færreste kan forestille sig. Jeg hjælper med alt praktisk, jeg tjekker medicin, jeg sørger for tandlæge, læge, øjenlæge, kørsel til speciallæger, lægger dagsprogram, koordinerer fysioterapeut og aktiviteter, går ture, spiser mad med ham, osv. osv. Alternativet ville være, at han sjældent forlod sit værelse, kom i bad én gang ugentligt og ikke fik den hvile, dagsstruktur, omsorg og medicin som han er afhængig af som svært dement. Derfor tager jeg den livsopgave på mig, som det desværre er, fordi vi i Danmark ikke har prioriteret en værdig plejesektor. Det gør jeg KUN fordi jeg oprigtigt elsker min far, vil gøre alt for ham som han har gjort for mig, og ikke vil finde mig i at han skal leve så kummerligt, som han alternativt ville.
Hvis han og jeg ikke havde et stærkt bånd, ville jeg aldrig nogensinde strække mig så langt som jeg gør, og det ville jeg ikke forvente at andre gjorde heller 
Anmeld
Citér