Anmelde sort arbejde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. juli 2023

Anonym

IenFart skriver:

Det der med at gå rundt og hygge sig på offentlige ydelser er simpelthen en myte vi skal stoppe med at sprede. Det er kun med til at stigmatisere folk.

Ledigheden er i bund for tiden. Især antallet af ledige på KH er rekordlavt og mange af de som er på KH har andre problemer end bare ledighed og burde nok slet ikke være på den ydelse.

Dagpengemodtagerne har begrænset tid, har i øvrigt en række krav de skal leve op til for ydelser og får sandsynligvis langt færre penge end de gjorde i job. Det kan godt være nogle er kræsne i deres søgning, men de kan ikke være det særlig længe. Dertil kommer at antallet af konkurser er mega højt for tiden, så folk skal lige have mulighed for at komme over i noget andet.

Så det der med at folk bare render og feder den tror jeg simpelthen ikke på. Det var muligvis mere udbredt en gang og du kan sikkert stadig finde nogle få som kan snøre den. Men at få det til at lyde som om livet på offentlig ydelse generelt er det søde liv synes jeg er skide tarveligt for at være helt ærlig.

Så synes jeg du skal kigge ud i samfundet. 

Fx service branchen og pleje branchen mangler kritisk folk.

Der er restauranter der ikke kan holde åbnet pga mangel på folk.

Så kan det godt være at du hellere vil sidde på et kontor .Men alle kan klare de 2 fag. 

Faktisk så er mange plejehjem så desperate at de søger ufaglærte.  

Så at sige man ikke vil fordi man har taget en anden uddannelse er snobberi og forkælet.

Vi skal alle yde . Også når det ikke er drømmejobbet. 

Alt andet er netop skide tarveligt !

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juli 2023

Anonym

Pb18 skriver:

Nu bevæger vi os lidt væk fra det oprindelige emne, hvilket jeg beklager, men hvorfor er det lige folk på dagpenge du er forarget over? Det er relativt kort tid at man kan være på dagpenge og det kræver også at man har indbetalt til a kasse. Desuden er dagpengesatsen ret lav, så dem jeg kender der har været på dagpenge gør virkelig meget for at få job indenfor deres respektive felter. 

Fordi man selvfølgelig ikke går hjemme og hygger sig samtidig med at fx service branchen og pleje branchen bløder pga mangel.på folk.

Så er det da ligegyldigt om det er kort tid osv. Det er usolidarisk at gå hjemme når det et restauranter der ikke kan holde åbent og plejehjem hvor beboerne ikke kommer ud af sengen pga mangel på folk. 

Anmeld Citér

19. juli 2023

Anonym

IenFart skriver:

Det der med at gå rundt og hygge sig på offentlige ydelser er simpelthen en myte vi skal stoppe med at sprede. Det er kun med til at stigmatisere folk.

Ledigheden er i bund for tiden. Især antallet af ledige på KH er rekordlavt og mange af de som er på KH har andre problemer end bare ledighed og burde nok slet ikke være på den ydelse.

Dagpengemodtagerne har begrænset tid, har i øvrigt en række krav de skal leve op til for ydelser og får sandsynligvis langt færre penge end de gjorde i job. Det kan godt være nogle er kræsne i deres søgning, men de kan ikke være det særlig længe. Dertil kommer at antallet af konkurser er mega højt for tiden, så folk skal lige have mulighed for at komme over i noget andet.

Så det der med at folk bare render og feder den tror jeg simpelthen ikke på. Det var muligvis mere udbredt en gang og du kan sikkert stadig finde nogle få som kan snøre den. Men at få det til at lyde som om livet på offentlig ydelse generelt er det søde liv synes jeg er skide tarveligt for at være helt ærlig.

Dem som jeg kender på KH er alle nogen som går og feder den og "hygger sig" på KH og kun i anførselstegn fordi de samtidig går og brokker sig over at de ikke har nogen penge og det er så synd for dem. Prøv at hør her min ven, du får penge for ikke at lave en sk*d, kom dog igang

Anmeld Citér

19. juli 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Så kan det godt være at du hellere vil sidde på et kontor .Men alle kan klare de 2 fag. 

Så at sige man ikke vil fordi man har taget en anden uddannelse er snobberi og forkælet.

Dejligt nedladende svar.

Udfordringerne med at finde arbejdskraft er da helt korrekte men du konkluderer uden videre at folk på dagpenge bare ikke gider.

Det er den evige diskussion om at folk da bare skal tage et job ved kassen i Netto. Hvis Netto, en restaurant eller noget helt tredie får en ansøgning fra en ledig person med en lang uddannelse er det da ikke sikkert de har lyst til ansætte dem. De ved da godt at vedkommende er ude af døren så snart de får en bedre mulighed.

Det har da også vist sig i flere brancher at folk i slutningen af arbejdslivet bliver diskrimineret på deres alder. Det kunne virksomhederne jo tage at lade være med.

Og ja, hvis man gerne vil have folk til at tage en anden uddannelse, så må man jo gøre det attraktivt og sørge for at det er muligt for folk rent økonomisk at gå tilbage på skolebænken.

Anmeld Citér

19. juli 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Nu arbejder jeg selv på et plejehjem som ufaglært, og jeg har selv været på både dagpenge og KH i flere år.. Dagpenge er jo så noget, som jeg selv har betalt ind til, så den synes jeg ærlig talt ikke rigtigt man kan være forarget over, da det egentlig er folks egne penge, der bliver brugt.. 

KH var jeg på i flere år, og jeg vidste ærlig talt ikke, at jeg kunne arbejde som ufaglært på plejehjem/i hjemmeplejen.. Netop fordi det handler om menneskeliv, så havde jeg slet ikke skænket den mulighed en tanke.. Og det tror jeg faktisk, at der er flere, der heller ikke har.. Bare for at sige, at der altså godt kan være årsager til det.. 

Jeg skreg i flere år efter hjælp og sagde at de skulle sende mig ud i arbejde om jeg så skulle gå og feje blade sammen, men ingen hjalp mig, og ingen tog mig ind til samtale, selvom jeg søgte i mange forskellige fag 

Anmeld Citér

19. juli 2023

Hanspige

Anonym skriver:

Holdt holdt holdt! 

Det er LANGT fra alle der kan arbejde i pleje og omsorg faget.. der er en grund til at det tager 3 år at blive social og sundhedsassistent. 1,5 år at blive hjælper. Der er en grund til at ufaglærte kun må lave 30% af hvad jobbet består af. 

Så absolut nej, det er ikke alle der kan arbejde i din branche. 

Anmeld Citér

19. juli 2023

Anonym

IenFart skriver:

Dejligt nedladende svar.

Udfordringerne med at finde arbejdskraft er da helt korrekte men du konkluderer uden videre at folk på dagpenge bare ikke gider.

Det er den evige diskussion om at folk da bare skal tage et job ved kassen i Netto. Hvis Netto, en restaurant eller noget helt tredie får en ansøgning fra en ledig person med en lang uddannelse er det da ikke sikkert de har lyst til ansætte dem. De ved da godt at vedkommende er ude af døren så snart de får en bedre mulighed.

Det har da også vist sig i flere brancher at folk i slutningen af arbejdslivet bliver diskrimineret på deres alder. Det kunne virksomhederne jo tage at lade være med.

Og ja, hvis man gerne vil have folk til at tage en anden uddannelse, så må man jo gøre det attraktivt og sørge for at det er muligt for folk rent økonomisk at gå tilbage på skolebænken.

Hvad er der nedladende ved at forvente at folk bidrager til at holde samfundet i gang? 

Og igen så konkluderer du at folk ikke kommer i arbejde fordi Netto ikke gider bruge dem. Eller pga af deres alder.

Og så skal samfundet selvfølgelig også lige hoste op med flere penge . Før nogen vil overveje e ny uddannelse.  Nej så hellere gå på dagpenge. 

Det er disse holdninger der gør at regeringen nu spekulere i at fjerne helligdage. Så dem der i forvejen bidrager lige kan bidrage lidt mere . 

Anmeld Citér

19. juli 2023

Anonym

Unicorn1 skriver:

Nu arbejder jeg selv på et plejehjem som ufaglært, og jeg har selv været på både dagpenge og KH i flere år.. Dagpenge er jo så noget, som jeg selv har betalt ind til, så den synes jeg ærlig talt ikke rigtigt man kan være forarget over, da det egentlig er folks egne penge, der bliver brugt.. 

KH var jeg på i flere år, og jeg vidste ærlig talt ikke, at jeg kunne arbejde som ufaglært på plejehjem/i hjemmeplejen.. Netop fordi det handler om menneskeliv, så havde jeg slet ikke skænket den mulighed en tanke.. Og det tror jeg faktisk, at der er flere, der heller ikke har.. Bare for at sige, at der altså godt kan være årsager til det.. 

Jeg skreg i flere år efter hjælp og sagde at de skulle sende mig ud i arbejde om jeg så skulle gå og feje blade sammen, men ingen hjalp mig, og ingen tog mig ind til samtale, selvom jeg søgte i mange forskellige fag 

Regn ud hvor meget du koster på dagpenge  og se så om regnestykket går op med det du har indbetalt...

Anmeld Citér

19. juli 2023

Anonym

Anonym skriver:

Regn ud hvor meget du koster på dagpenge  og se så om regnestykket går op med det du har indbetalt...

Så hvad er dit argument her? At det er noget der finansieres af det offentlige? Ved en ledighedsprocent på 2.5 er dagpengesystemet selvfinansierende grundet medlemmers indbetaling. Ved en ledighedsprocent på over 2.5 koster det staten lidt - men vi betaler også skat. Lige nu er ledighedsprocenten 2.8, så som der står, når du undersøger online, så er dagpengesystemet stort set selvfinansierende.

Jeg kender ikke nogen på dagpenge der bare elsker det og ikke gider arbejde. Til gengæld husker jeg fra min tid som nyuddannet psykolog at jobcenteret meget kraftigt fraråd at tage jobs der ikke var psykologjobs, hvis jeg ville have en chance for at komme ud at arbejde i mit fag. Nu fik jeg selv job efter få måneder, men det var den professionelle vejledning. Set med det offentliges øjne, hvis det er de briller, ville det da også være noget spildt at de havde givet mig SU i 5 år for at jeg gik ud og endte med at arbejde ufaglært. Groft sagt. Jeg synes ikke tingene er så sort/hvide, men sådan får du det til at lyde. 

Min far er leder på et plejecenter. Det er altså ikke alle der bare kan blive ansat ufaglært. Det kræver et vist format. Og han vil ikke ansætte højtuddannede der tydeligvis bare søger og vil arbejde kort tid indtil de finder noget bedre. De ældre demente har brug for så meget stabilitet som det nu er muligt at skabe. 

Anmeld Citér

19. juli 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Hvad er der nedladende ved at forvente at folk bidrager til at holde samfundet i gang? 

Og igen så konkluderer du at folk ikke kommer i arbejde fordi Netto ikke gider bruge dem. Eller pga af deres alder.

Og så skal samfundet selvfølgelig også lige hoste op med flere penge . Før nogen vil overveje e ny uddannelse.  Nej så hellere gå på dagpenge. 

Det er disse holdninger der gør at regeringen nu spekulere i at fjerne helligdage. Så dem der i forvejen bidrager lige kan bidrage lidt mere . 

Det var din kommentar om at kigge ud samfundet som er nedladende. Du har ikke et unikt blik ud på samfundet som vi andre ikke har.

Jeg konkluderer ikke noget omkring Netto. Det bliver nævnt hver gang politikerne skal spille hårde hunde og tæve lidt på de ledige. Ja, Netto m.fl. vil gerne have arbejdskraften, men ikke for enhver pris.

https://journalisten.dk/ministerie-tal-tyder-paa-diskrimination-af-aeldre/

Og ja, selvfølgelig skal samfundet gøre det attraktivt at tage en ny uddannelse hvis der er brug for at folk gør det. Det er da ikke noget man bare lige gør, hvis man har opbrugt sin SU på den forrige uddannelse eller ikke kan blive voksenlærling eller tilsvarende ordning. Det er heller ikke et tab for samfundet at gøre det attraktivt, hvis det betyder at folk fravælger dagpenge og forhåbentlig kommer ud til et job i den anden ende.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.