Barselsregler for enlige

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Får mor automatisk fuld forældremyndighed hvis man aldrig har boet sammen? Spørger blot nysgerrigt. Og tænker det egentlig er lidt underligt, hvis det er sådan. 

Når man ikke bor sammen får moren automatisk den fulde forældremyndighed, med mindre man udfylder en omsorgs og ansvarserklæring inden eller lige efter barnet bliver født. Faren kan dog søge del i forældremyndigheden når barnet bliver født og faderskabet er fastslået, hvilket han i langt de fleste tilfælde vil få. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2023

Anonym

Det kommer an på om du/i har udfyldt fælles ansvars og omsorgs erklæring? 
Har du IKKE det, så for Guds skyld LAD VÆRE! 
I og med du aldrig har delt adresse med ham, så tilfalder den fulde forældremyndighed dig. Der skal iøvrigt tungtvejende grunde til at de laver den fælles i familieretshuset. 
såfremt du IKKE har delt forældremyndigheden (det sker når i laver den fælles ernæring) så kan du søge om at få fars “øremærkede” barselsuger. 
Jeg har fået det godkendt for 3 mdr siden, for min arbejdsgiver skulle vide hvornår jeg kunne  vende retur. Min søn er 4 mdr. 

Det gik ret nemt med at få det godkendt hos udbetaling Danmark. 

De to ugers barsel far har i forbindelse med fødsel, i de uger skal han også være sammen med barnet hver dag - ellers bortfalder de uger også. Husk at du skal mærke efter om du kan rumme at han skal være i dit hjem hver dag efter fødsel. 

Anmeld Citér

30. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

I og med du aldrig har delt adresse med ham, så tilfalder den fulde forældremyndighed dig. Der skal iøvrigt tungtvejende grunde til at de laver den fælles i familieretshuset. 
såfremt du IKKE har delt forældremyndigheden (det sker når i laver den fælles ernæring) så kan du søge om at få fars “øremærkede” barselsuger. 
Jeg har fået det godkendt for 3 mdr siden, for min arbejdsgiver skulle vide hvornår jeg kunne  vende retur. Min søn er 4 mdr. 

De to ugers barsel far har i forbindelse med fødsel, i de uger skal han også være sammen med barnet hver dag - ellers bortfalder de uger også. Husk at du skal mærke efter om du kan rumme at han skal være i dit hjem hver dag efter fødsel. 

Men er det ikke lidt sært, at der ikke i udgangspunktet er delt forældremyndighed?

Anmeld Citér

31. maj 2023

Linlin2022

Anonym skriver:

Trist hvis det er sådan det er…

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.