Barselsregler for enlige

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.161 visninger
13 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. maj 2023

Anonym trådstarter

Jeg har termin om 6 uger og er alene om barnet, jeg har aldrig været gift eller boet sammen med faren. 

Hvordan så med de uger der er øremærkede fars barsel? Han holder selvfølgelig de 2 uger i forbindelse med fødslen, men de 9 uger, har han stadig krav på dem? 

Han kan vel ikke kræve at få barnet udleveret hver morgen når jeg skal på job og aflevere igen om eftermiddagen? Eller kan han kræve at få dem mens jeg holder min barsel, så han på en måde får 9 ugers ferie, og jeg så skal aflevere vores barn 9 uger tidligere i institution end ellers? 

Kan jeg på nogen måde få de 9 uger overført til mig. Grundet tidligere psykisk vold er jeg på ingen måde interesseret i at far skal hente og have vores barn hver dag i 9 uger, da jeg ved han vil bruge den magt han har over mig. Og jeg synes heller ikke det er fair at vores barn skal starte 9 uger tidligere i vuggestue fordi far skal holde 9 ugers ekstra ferie. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har termin om 6 uger og er alene om barnet, jeg har aldrig været gift eller boet sammen med faren. 

Hvordan så med de uger der er øremærkede fars barsel? Han holder selvfølgelig de 2 uger i forbindelse med fødslen, men de 9 uger, har han stadig krav på dem? 

Han kan vel ikke kræve at få barnet udleveret hver morgen når jeg skal på job og aflevere igen om eftermiddagen? Eller kan han kræve at få dem mens jeg holder min barsel, så han på en måde får 9 ugers ferie, og jeg så skal aflevere vores barn 9 uger tidligere i institution end ellers? 

Kan jeg på nogen måde få de 9 uger overført til mig. Grundet tidligere psykisk vold er jeg på ingen måde interesseret i at far skal hente og have vores barn hver dag i 9 uger, da jeg ved han vil bruge den magt han har over mig. Og jeg synes heller ikke det er fair at vores barn skal starte 9 uger tidligere i vuggestue fordi far skal holde 9 ugers ekstra ferie. 

Ja, som jeg forstår det. Så har han stadig krav på dem. De kan overføres til dig hvis han ønsker det. Men ønsker han at holde dem selv har han krav på dem. 

Beklager hvis det lyder hårdt det næste, men ved ikk lige hvordan jeg ellers skal formulerer det

se det som en kærkommen mulighed for at far og barn knytter et godt bånd til hinanden. Fordi han har været en røv overfor dig gør ham ikke nødvendigvis til en dårlig far overfor barnet. Og du har selv valgt at få barn med manden, så må du også leve med at loven er som den er. Far skal have ret til at være sammen med sit barn selvom du ikke bryder dig om ham. 

Anmeld Citér

29. maj 2023

Janey

Profilbillede for Janey

Du kan ikke få faderens 9 uger overført til dig, da de som du selv skriver er øremærket til ham. Hele formålet med øremærkningen (og problemet for nogen) er netop, at faderen er tvunget til at holde de 9 ugers barsel eller også mistes de, så ja hvis ikke far holder de 9 uger med jeres barn, så skal barnet tidligere i institution, hvis du ikke har anden pasning.

Du kan se det under pkt. planlæg din barsel - hvor længe kan jeg holde barsel som far og punktet om situationer, der kan have betydning for din barsel. Der står, at ved særlige omstændigheder kan barslen overdrages, men at far ikke ønsker barsel eller, at du ikke ønsker at han har jeres barn til daglig, vil ikke være en særlig omstændighed. Derimod ser det ud til, at du kan få de 9 uger, der er øremærket til far, hvis du efter fødslen for den fuld forældremyndighed eller hvis en læge erklærer, at far ikke kan passe barnet alene, men det lyder ikke som om far har en diagnose.

Den eneste regel, jeg kan finde om afholdelsen af de 9 uger, er at de skal holdes inden barnet fylder 1 år. Derudover vil han formentlig kunne holde dem, når han vil efter aftale med hans arbejdsgiver så i princippet kan han holde dem samtidig med du har barsel. 

Hvorvidt han kan kræve barnet udleveret under barsel, kan jeg ikke svare på. Det kommer an på den samværsaftale I laver.

https://www.borger.dk/familie-og-boern/barsel-oversigt/barsel-loenmodtagere/barsel-loenmodtagere-ny-orlovsmodel

Anmeld Citér

29. maj 2023

Linlin2022

ved ikke om dette hjælper dig:

”Ifølge den nye barselslov sidestilles enlige mødre og enlige fædre/medmødre, således at den enlige forælder – uanset om dette er moren eller faren/medmoren – har ret til at holde op til 46 ugers orlov med barselsdagpenge efter fødslen. 

Fra 1. januar 2024 kan en enlig mor eller far/medmor, som noget nyt, overdrage den del af orloven som ikke er øremærket til et nærtstående familiemedlem. Det kan eksempelvis være søskende eller bedsteforældre. Det nærtstående familiemedlem, som har fået overdraget orloven, skal afholde denne inden barnet fylder et år. 

Mængden af ikke-øremærket orlov– som anført oven for – afhænger af om den enlige forælder er omfattet af lønmodtagerbegrebet eller ej.”

Anmeld Citér

29. maj 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy
Linlin2022 skriver:

ved ikke om dette hjælper dig:

”Ifølge den nye barselslov sidestilles enlige mødre og enlige fædre/medmødre, således at den enlige forælder – uanset om dette er moren eller faren/medmoren – har ret til at holde op til 46 ugers orlov med barselsdagpenge efter fødslen. 

Fra 1. januar 2024 kan en enlig mor eller far/medmor, som noget nyt, overdrage den del af orloven som ikke er øremærket til et nærtstående familiemedlem. Det kan eksempelvis være søskende eller bedsteforældre. Det nærtstående familiemedlem, som har fået overdraget orloven, skal afholde denne inden barnet fylder et år. 

Mængden af ikke-øremærket orlov– som anført oven for – afhænger af om den enlige forælder er omfattet af lønmodtagerbegrebet eller ej.”

Det du skriver her, gør sig vel gældende for enlige fædre eller mødre, som er alene om barnet - hvor der ikke er en anden forældre inde i billedet. Hvis man selv får et donor barn eller den anden forældre er gået bort.

Hvis forældrene ikke bor samme, så kan den forældre barnet har folkeregistre adresse ved få de ordinære 24 uge + 13 ekstra uger oveni.

Anmeld Citér

29. maj 2023

HapsHapsHaps

Uanset; hvis barnets far afholder barsel skal han være fysisk sammen med barnet hver dag. Så han kan ikke "holde ferie" når han er på barsel.

Anmeld Citér

29. maj 2023

Linlin2022

Jixy skriver:

Det du skriver her, gør sig vel gældende for enlige fædre eller mødre, som er alene om barnet - hvor der ikke er en anden forældre inde i billedet. Hvis man selv får et donor barn eller den anden forældre er gået bort.

Hvis forældrene ikke bor samme, så kan den forældre barnet har folkeregistre adresse ved få de ordinære 24 uge + 13 ekstra uger oveni.

Pas… man kan ikke læse ud af det hvad “enlig” dækker over

Anmeld Citér

30. maj 2023

Kir

Anonym skriver:

Du kan ikke få hans 9 uger, men du får 13 ekstra uger hvis I ikke bor sammen se under punktet "hvis I ikke bor sammen":

https://www.borger.dk/familie-og-boern/barsel-oversigt/barsel-loenmodtagere/barsel-loenmodtagere-ny-orlovsmodel

Derudover står der at du kan søge 9 ugers ekstra barsel hvis du har eneforældremyndighed. Hvilket du jo har, når I aldrig har været gift eller har boet sammen. 

Hvordan det lige er med samvær og barsel for faren når han ikke har forældremyndighed, det ved jeg så ikke hvordan foregår. 

Anmeld Citér

30. maj 2023

Anonym

Kir skriver:

Du kan ikke få hans 9 uger, men du får 13 ekstra uger hvis I ikke bor sammen se under punktet "hvis I ikke bor sammen":

Derudover står der at du kan søge 9 ugers ekstra barsel hvis du har eneforældremyndighed. Hvilket du jo har, når I aldrig har været gift eller har boet sammen. 

Hvordan det lige er med samvær og barsel for faren når han ikke har forældremyndighed, det ved jeg så ikke hvordan foregår. 

Får mor automatisk fuld forældremyndighed hvis man aldrig har boet sammen? Spørger blot nysgerrigt. Og tænker det egentlig er lidt underligt, hvis det er sådan. 

Anmeld Citér

30. maj 2023

Kir

Anonym skriver:

Får mor automatisk fuld forældremyndighed hvis man aldrig har boet sammen? Spørger blot nysgerrigt. Og tænker det egentlig er lidt underligt, hvis det er sådan. 

Ja, efter hvad jeg kan læse mig frem til. Fandt bl.a. det her:

https://moedrehjaelpen.dk/holdepunkt/viden-og-raad/foraeldre-uden-bo-sammen-raadgivning/

Ja det er lidt pudsigt, tænker der både er fordele og ulemper ved det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.