Du kan ikke få faderens 9 uger overført til dig, da de som du selv skriver er øremærket til ham. Hele formålet med øremærkningen (og problemet for nogen) er netop, at faderen er tvunget til at holde de 9 ugers barsel eller også mistes de, så ja hvis ikke far holder de 9 uger med jeres barn, så skal barnet tidligere i institution, hvis du ikke har anden pasning.
Du kan se det under pkt. planlæg din barsel - hvor længe kan jeg holde barsel som far og punktet om situationer, der kan have betydning for din barsel. Der står, at ved særlige omstændigheder kan barslen overdrages, men at far ikke ønsker barsel eller, at du ikke ønsker at han har jeres barn til daglig, vil ikke være en særlig omstændighed. Derimod ser det ud til, at du kan få de 9 uger, der er øremærket til far, hvis du efter fødslen for den fuld forældremyndighed eller hvis en læge erklærer, at far ikke kan passe barnet alene, men det lyder ikke som om far har en diagnose.
Den eneste regel, jeg kan finde om afholdelsen af de 9 uger, er at de skal holdes inden barnet fylder 1 år. Derudover vil han formentlig kunne holde dem, når han vil efter aftale med hans arbejdsgiver så i princippet kan han holde dem samtidig med du har barsel.
Hvorvidt han kan kræve barnet udleveret under barsel, kan jeg ikke svare på. Det kommer an på den samværsaftale I laver.
https://www.borger.dk/familie-og-boern/barsel-oversigt/barsel-loenmodtagere/barsel-loenmodtagere-ny-orlovsmodel
Anmeld
Citér