Anonym skriver:
Jo det kan godt være at vi simpelthen skal uddelegere opgaverne sådan helt fast at han fx står for vask af håndklæder og sengetøj. Men som jeg lige nævnte i mit forrige citat, så gider han heller ikke sortere vasketøjet inden det vaskes
Og så tror jeg også det handler om at vi skal finde ud af hvilke opgaver der er. For fx det der med at han aldrig rengører køkkenvasken eller fylder afspændingsmiddel og salt på maskinen. Det synes jeg altså hører med til helt basal rengøring som man sørger for at gøre når det trænger, men det er ligesom ikke en del af de ting han udfører. Hvis jeg nævner det synes han helt sikkert det er totalt spild af tid
Planen er egentligt også at han skal til at tage den lille om natten. Men hun er meget mor og amme glad, så jeg tror det bliver svært. Jeg har faktisk taget alle nætter alene fra hun var 2-3 måneder hvor han har sovet i et andet rum. Dog har han altid haft hende om morgenen hvis hun er vågnet tidligt
For mig lyder det som om, du ikke har ikke en partner, der "burde" være voksen og tage sit ansvar på sig. Hvad med om du siger til ham, at du gerne hjælper til, når han er på barsel? Og fremadrettet, så spørger du ham, hvad DU kan hjælpe med?
Min mand havde desværre også svært ved selv at se, hvilke ting der var fælles opgaver. Jeg måtte helt derud, hvor jeg sagde til ham, at det her ikke fungerede for mig, så vi var nødt til at gå fra hinanden, hvis han ikke begyndte at tage ansvar for sine opgaver, for fordelingen er da slet ikke ok. Det hjalp, men jeg var træt af, at han ikke selv kunne se, at fordelingen var helt skæv.
Vi har nu delt opgaverne helt op. Jeg står for vasketøj, han for indkøb og madlavning og jeg blander mig helt udenom. Jeg siger tydeligt: Beklager, det er ikke min opgave. Til gengæld regner jeg heller ikke med, at han tager over på tøjvask.
Vi aftalte også, at hver anden nat havde vi børnene, så man vidste, at man kunne sove mindst en nat uden at skulle op. Hvis du skal op hver nat, så kommer du til at gå ned med stress. Det er vigtigt, at du også får lov til at sove og hvile dig.
Jeg håber I finder en løsning, som fungerer til jer begge.