Fordeling af opgaver i hjemmet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. maj 2023

Anonym trådstarter

Pb18 skriver:

Jeg synes at I skal snakke om hvad I egentlig har af husligt arbejde. Det findes apps, så man kan synliggøre, hvem der laver hvad og hvor meget tid det tager (choreful, familyplan mm). Jeg ville forlænge, at han hængte dit tøj op, så du ikke skulle stryge det, så må han gøre med sit som han vil. Ellers må han lægge det pænt, så du selv kan hænge det op. Læs evt. om weaponized incompetence. Selvfølgelig skal du ikke bestemme standarden 100% på alt hvad der skal laves, men det skal han heller ikke. Og så er det altså ikke sværere at sætte ting på bøjle. 

Ellers, så få en god gammeldags fysisk kalender og så bliv enige om at på den dag vasker i håndklæder, der vasker i sengetøj osv. Bare de store ting, så er det nemt at se at hov det er mandag, jeg smider lige en vask over.

Men hvis du lavede det meste før i fik børn, så ændrer det sig desværre sjældent automatisk, når der kommer børn. 

Herhjemme står jeg for indkøb til børnene. Jeg elsker at kigge på reshopper og finde gode tilbud generelt. Og jeg har mental load 100%. Men min mand handler, laver mad, står for bad af den store, ordner hendes hår, giver den lille natble og nattøj på, mens jeg får den store i seng mm. Jeg er dog på barsel, så jeg laver mad, hvis han kommer sent hjem og pt handler jeg også en del. Vi har rengøringshjælp og hjælpes til at rydde op og gøre klar til det. 

Findes der apps til det? Det er jo lige det vi står og mangler. Især hvis den også kan sende notifikationer

Jeg tror desværre han holder ret stramt på at gøre det på hans måde. Det medfører også at han bla ikke sorterer vasketøj inden han vasker. Så alt det jeg normalt ville smide l en 60 graders vask ryger ind sammen med det andet på 30 grader. Farver sortere han heller ikke. Det gør det nogle gange lidt svært for mig at acceptere hans standard da jeg bla synes det er synd at vaske sort og hvidt sammen og gerne vil have visse ting på højere grader. Derfor ender jeg så med at gøre det selv

Men egentlig er det også mange af vedligeholdelses opgaverne som man ikke laver ret tit der irriterer mig ligeså meget fordi det nogle gange kræver lidt ekstra. Så det må jeg se om jeg kan få ind i en app

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2023

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Jeg er enig med de andre i at I skal have en grundig snak. Og ja det siger det hele at han gerne vil "hjælpe til". Kan du ikke sørge for at han får de tjanser hvor hans standarder generer dig mindst. Ved vasketøjet kunne han f.eks. stå for sengetøj og håndklæder fordi jeg tænker det er mindre vigtig at det håndteres pænt. Ligeledes med rengøring. Du tager det hvor det betyder mest for dig og lader ham om det andet.

Og så er det kun fair at han kommer på banen om natten når du skal på arbejde.

Jo det kan godt være at vi simpelthen skal uddelegere opgaverne sådan helt fast at han fx står for vask af håndklæder og sengetøj. Men som jeg lige nævnte i mit forrige citat, så gider han heller ikke sortere vasketøjet inden det vaskes  

Og så tror jeg også det handler om at vi skal finde ud af hvilke opgaver der er. For fx det der med at han aldrig rengører køkkenvasken eller fylder afspændingsmiddel og salt på maskinen. Det synes jeg altså hører med til helt basal rengøring som man sørger for at gøre når det trænger, men det er ligesom ikke en del af de ting han udfører. Hvis jeg nævner det synes han helt sikkert det er totalt spild af tid

Planen er egentligt også at han skal til at tage den lille om natten. Men hun er meget mor og amme glad, så jeg tror det bliver svært. Jeg har faktisk taget alle nætter alene fra hun var 2-3 måneder hvor han har sovet i et andet rum. Dog har han altid haft hende om morgenen hvis hun er vågnet tidligt

Anmeld Citér

13. maj 2023

Pb18

Findes der apps til det? Det er jo lige det vi står og mangler. Især hvis den også kan sende notifikationer

Jeg tror desværre han holder ret stramt på at gøre det på hans måde. Det medfører også at han bla ikke sorterer vasketøj inden han vasker. Så alt det jeg normalt ville smide l en 60 graders vask ryger ind sammen med det andet på 30 grader. Farver sortere han heller ikke. Det gør det nogle gange lidt svært for mig at acceptere hans standard da jeg bla synes det er synd at vaske sort og hvidt sammen og gerne vil have visse ting på højere grader. Derfor ender jeg så med at gøre det selv

Men egentlig er det også mange af vedligeholdelses opgaverne som man ikke laver ret tit der irriterer mig ligeså meget fordi det nogle gange kræver lidt ekstra. Så det må jeg se om jeg kan få ind i en app

Jo, men nu er han en voksen mand, så det er muligt at der er opgaver han ikke gider. Jeg jubler da heller ikke, når sengetøjet skal skiftes og vaskes. Men det skal det nu engang. Og det skal vaskes på 60 grader og ikke 30 grader. Så der kan du altså godt tillade dig bede ham om at komme ind i kampen. Som familie er der masser af pligter og bare fordi man er kvinde, betyder det altså ikke at man har en særlig lyst eller evne til at vaske tøj, gøre rent, tømme opvaskemaskine mm. Vi er i 2023.

Dog, hvis han virkelig hader vasketøj, så kan du jo tage den tjans, men så skal han tage en anden. Alle opgaver behøves jo ikke deles 50/50, men man er ligeværdige i en familie. Du er ikke hans mor.

Ift afspændingsmiddel og salt på maskinen, så behøver man jo ikke først gøre det når den er tom. Så hvis det fungerer bedre for ham at fx hver tirsdag så skal maskinen efterfyldes, så er det jo også en måde at gøre det på 

Anmeld Citér

13. maj 2023

Anonym trådstarter

Jixy skriver:

Hvis du ikke ammer, så må han da tage den lille om natten - imens han er på barsel. Det er vel kun fair nok.

Jeg ammer stadig. Især om natten. Jeg synes også kun det ville være fair, men jeg tror desværre det bliver svært 

Anmeld Citér

14. maj 2023

Igen

Profilbillede for Igen

Hvem slår græsset, klipper hækken, ordner toilettet når det er stoppet, lapper cyklen, skifter dæk og rengør bilen, maler facaden, rengør havemøbler osv? Deles i også om det?

Anmeld Citér

14. maj 2023

Anonym trådstarter

Igen skriver:

Hvem slår græsset, klipper hækken, ordner toilettet når det er stoppet, lapper cyklen, skifter dæk og rengør bilen, maler facaden, rengør havemøbler osv? Deles i også om det?

Vi bor i lejlighed. Jeg står for at slibe og oliere altanmøbler og indendørs bordplader, samt rense altangulvet ned en gang om året. Cyklen lapper cykelsmeden. Bilen har helårsdæk

Skal der engang i mellem hænges noget op på en væg gør han det eller vi gør det sammen - altså når jeg har sat det igang og købt det der skal på væggen 

Vi bor pt til leje så det er minimalt hvad der er af vedligeholdelses opgaver

Anmeld Citér

14. maj 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11
Igen skriver:

Det har ts svaret på. De har ingen have, altanen ordner hun, bilen har han ansvar for, men der bliver ikke skiftet dæk og den bliver heller ikke rengjort med jævne mellemrum. Det lyder sgu ret dovent. 

ts - det lyder som mine børns far. Inden børn var det ikke det store problem. 2 voksne sviner ikke ret meget. Men med 2 små børn - så bliver det et helvede når den ene part ser stort på huslige pligter og et fløjtende ligeglad med hygiejne og andet praktisk. 

Vi købte faktisk et hus. Og der måtte jeg ende med at kaste håndklædet i ringen da jeg nu ikke blot stod med en lille lejlighed men 160kvm hus og stor have også. Da vi kiggede huse og købte, var vi enige om tiltag der skulle gøres i fællesskab - masser af visioner. Da vi så havde skrevet under, så var den lade attitude tilbage. Han ville bare lade det være som det var.. så sagde jeg stop.. 

siden da, har han boet i en lejlighed med sparsom rengøring, for gammel mad i køleskabet som han ikke lige gider bruge tid på at smide ud og ingen ordentlige møbler. Han ejer fx ikke et spisebord. Han bor, som på et teenageværelse. 

Anmeld Citér

14. maj 2023

123nn

Profilbillede for 123nn

Det lyder 1:1 som min mand. Han er virkelig heller ikke særlig initiativrig nogen steder. Når han rydder op bliver det hele smidt i en skidestak i stedet for at blive sat på sin plads, tøj vasker han som han synes lige passer, hvis han endelig vasker en vask. De ting han står får bliver sjældent gjort ordentligt. 
Jeg har lært at trække på skuldrene, jeg kan få ham til at “hjælpe” til ved at sætte ham igang. Dog med en hvis modstand. Jeg tror, hvis jeg skal prøve at se det lidt udefra så kan han ikke rumme det samme som mig, jeg tror ikke det er fordi han vil rende fra sit ansvar. Han fik opgaven at lave madpakke, da det var noget der kom i spil og det gør han hver evig eneste dag.

Det der er mit forslag er at gøre hans opgaver til håndgribelige opgaver, måske badeværelse hver søndag?

Anmeld Citér

15. maj 2023

Mullemee

Anonym skriver:

Jo det kan godt være at vi simpelthen skal uddelegere opgaverne sådan helt fast at han fx står for vask af håndklæder og sengetøj. Men som jeg lige nævnte i mit forrige citat, så gider han heller ikke sortere vasketøjet inden det vaskes  

Og så tror jeg også det handler om at vi skal finde ud af hvilke opgaver der er. For fx det der med at han aldrig rengører køkkenvasken eller fylder afspændingsmiddel og salt på maskinen. Det synes jeg altså hører med til helt basal rengøring som man sørger for at gøre når det trænger, men det er ligesom ikke en del af de ting han udfører. Hvis jeg nævner det synes han helt sikkert det er totalt spild af tid

Planen er egentligt også at han skal til at tage den lille om natten. Men hun er meget mor og amme glad, så jeg tror det bliver svært. Jeg har faktisk taget alle nætter alene fra hun var 2-3 måneder hvor han har sovet i et andet rum. Dog har han altid haft hende om morgenen hvis hun er vågnet tidligt

For mig lyder det som om, du ikke har ikke en partner, der "burde" være voksen og tage sit ansvar på sig. Hvad med om du siger til ham, at du gerne hjælper til, når han er på barsel? Og fremadrettet, så spørger du ham, hvad DU kan hjælpe med?

Min mand havde desværre også svært ved selv at se, hvilke ting der var fælles opgaver. Jeg måtte helt derud, hvor jeg sagde til ham, at det her ikke fungerede for mig, så vi var nødt til at gå fra hinanden, hvis han ikke begyndte at tage ansvar for sine opgaver, for fordelingen er da slet ikke ok. Det hjalp, men jeg var træt af, at han ikke selv kunne se, at fordelingen var helt skæv. 

Vi har nu delt opgaverne helt op. Jeg står for vasketøj, han for indkøb og madlavning og jeg blander mig helt udenom. Jeg siger tydeligt: Beklager, det er ikke min opgave. Til gengæld regner jeg heller ikke med, at han tager over på tøjvask. 

Vi aftalte også, at hver anden nat havde vi børnene, så man vidste, at man kunne sove mindst en nat uden at skulle op. Hvis du skal op hver nat, så kommer du til at gå ned med stress. Det er vigtigt, at du også får lov til at sove og hvile dig. 

Jeg håber I finder en løsning, som fungerer til jer begge. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.