Jeg har en mand som er rigtig godt til at deltage i daglige gøremål, altså købe ind, lave mad, almindelige oprydning. Men jeg står for næsten alt andet og skal der laves noget er det altid mig der tager initiativ og planlægger. Ja vi snakker mental load
Selv ret almindelige ting er ligesom ikke rigtig en del af hans repertoire. Fx fandt jeg fornyligt ud af at han ikke vidste hvor man fylder afspændingsmiddel i vores opvaskemaskine
Han kunne aldrig drømme om at rengøre køleskabet, køkkenvasken eller afrime fryseren. Badeværelset gør han heller ikke rent. Jeg har en gang prøvet ikke at gøre rent i over en måned og der havde han stadig ikke rørt det eller endda nævnt at det trægte
Jeg har faktisk lidt en fornemmelse af at han gør sig ekstra dårlig til tingene fordi så ved han at jeg ordner jeg dem. Fx hvis han skal ligge vores datters tøj på plads, så bliver det bare flygtigt klasket sammen og bliver så lagt hulter til bulter i en kommode. Altså det bliver ikke engang sorteret i bukser, bodyer osv men bare lagt ned i en stor rodet bunke hvilket selvfølgelig er super irriterende for mig som om oftest er den der giver vores datter tøj på. Og så står jeg iøvrigt også for indkøb af alt til børnene både tøj, legetøj og udstyr, samt selvfølgelig deres værelser og tøj osv
Nu skal han snart på barsel og jeg har sagt at jeg gerne vil have at han overtager rengøring og tøjvask evt i weekenden. Det har han vist accepteret, men han vil gøre det på hans egen måde. Det betyder blandt andet at jeg bliver nødt til at stryge meget af mit tøj fordi han ikke gider gøre sig en smule umage med at hænge det pænt op efter vask. Altså kjoler og skjorter. Og så er det stort set ingen hjælp for mig at han vasker. Jeg kan mærke at det faktisk rammer mig lidt at han ikke gider gøre sig lidt umage med det nu hvor jeg har vasket hans og børnenes tøj i flere år. Altså det er to måneder vi snakker om
Men nu til det egentlige problem som er at jeg tidligere har været stressramt og jeg er stadig er ret sårbar overfor stress påvirkning. Jeg er derfor en smule nervøs for at skulle starte på job, især fordi det primært (ja faktisk kun) er mig der kan tage den lille om natten. Jeg har derfor brug for at vi deles mere om de huslige opgaver og at han faktisk tager den primære del mens han er på barsel (som jeg selv har gjort)
Hvordan får jeg ham til at tage mere ansvar derhjemme så jeg ikke går ned med stress igen? Som han siger: han vil gerne, jeg skal bare sige hvad han skal lave 
Jeg har overvejet at lave et Excel ark med alle de opgaver der er på fx et år og skrive ned hvor ofte en opgave skal løses og hvem der står får det. Hvor vi naturligvis begge har indflydelse på hvor ofte og hvad der skal laves. Det virker åndsvagt og jeg finder det faktisk selv irriterende at skulle forholde mig til sådan et skema, men jeg er også super træt af at han intet gør af sig selv og jeg skal sætte ham igang. Dog tror jeg det ville blive sådan at jeg kaster en masse energi i at lave et skema og så er det stadig mig der skal holde ham op på at følge det 
Hvad gør i? Har i nogle råd til hvordan man kan dele noget ansvar ud? Og hvordan bliver man enige om et niveau som begge kan leve med?
Anmeld
Citér