Jeg har en svigermor, som har et anspændt forhold til sin søn / min kæreste - men ikke hvis du spørge hende selv. Hun har valgt at leve alene efter min kærestes far smuttede ‘for good' nu 39 år siden. Min kæreste har altid været irriteret over at hun ikke har valgt en ny mand, for at 'skåne' sin søn for eventuel nye mænd.
Men dette har ifølge min kæreste gjort hans opvækst anderledes - nok til at han konstant er irriteret på hende.
Vi fik for 2 år siden en søn, hvilket jeg tænkte kunne være en glimmerende måde, at starte på en frisk med svigermor - nu farmor. Desværre er det blot blevet mere anspændt.
Det skal siges, at svigermor grundet mange år alene har fået opbygget en særdeles stærk igocentreret side samt de gode veninder hun havde omkring sig er desværre gået, så hun er meget ensom og har konstant brug for opmærksomhed. Uden at overdrive, så skriver hun minimum hver dag til min søn : "hvad nyt, hvad sker der”, besvarer han ikke, så ringer hun, stadig intet svar, så skrives der til mig. HELE TIDEN.. Max 1-2 dages fred på en uge. Og som vi siger gang på gang, intet nyt siden i går.
Hun bruger konstant beskeden om at ses pga. sit barnebarn, og synes sagtens vi kan mødes hver eller hver anden uge. Det kan vi ikke helt overskue, men gør det alligevel.
Men her kommer det tricky så.. hverken min kæreste eller jeg gider sådan rigtigt at se hende hele tiden (skriver/snakker alligevel med hende konstant). Men jeg mander mig op og er nok lidt bedre til at håndtere det og også fordi jeg vil have min søn og farmor har god relation. Men når vi så ses, så vil hun bare sidde i sofaen, hygge og drikke te -og tale om ting som interesserer hende. Vi skal fodre hende med ting vi oplever (fordi hun ikke gør) og så gider hun faktisk slet ikke at lege og hygge med vores søn - Max 20 min ude af 3 timers besøg.
Da hun ingen familie har ud over min kæreste, så kommer hun naturligvis med når min side af familien samles.. og her kan hun rigtig hygge og sludre, alt imens min mor nusser rundt med vores søn som kalder konstant på sin mormor (aldrig kaldet på farmor) kan ses at farmor hører det, og måske bliver lidt trist, men på intet tidspunkt rejser hun sig op aktivt og sætter tid af med sit barnebarn.
Jeg har aktivt nu spurgt om hun ikke har lyst til at passe vores 2,5 årig søn snart - så de to kan have lidt alene tid sådan at mor og far ikke altid behøver at være der (har hun aldrig gjort/ spurgt om) svaret blev nej “ jeg er for svag, desværre”
Hvad er det for et svar…? Hun har aldrig givet udtryk for hende ve og vel og at hun er svag… Det lyder for mig som en seriøst dårlig undskyldning.
Hvad gør man ved alt det her - tager lidt afstand, presser på at hun altså skal være sammen med sit barnebarn..? Det tager så meget af min energi.. og jeg ved hvis det ikke var for mig, så var hun slet ikke i vores liv så meget som hun er nu.
kh, Den fortvivlede
Anmeld
Citér