Erfaring og råd fra jer med en æggeleder.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.205 visninger
19 svar
1 synes godt om
18. april 2023

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Godaften de damer. Som en del af jer ved. Så har jeg været igennem en operation for 4 uger siden og fik fjernet min højere ægeleder fordi jeg havde en graviditet udenfor livmoderen. Vil meget gerne høre erfaring og råd fra jer med en æggeleder og jer der ingen ægeleder har. Og har lige nogle spørgsmål, som jeg håber at i kan besvar. 

1. Hvor længe gik der før i fik jeres menses igen efter operationen? 
2. Fuldt i anbefaling om at først at starte pb igen efter antal måneder, eller gik i bare igen efter første menses i fik? 
3. Hvor længe tog det jer at prøve før at i stod med en positiv test, når nu i kun havde en æggeleder? 
4. Lykkedes det at få et sundt og rask barn ud af en ægeleder, eller endte i med at det igen var udenfor livmoderen og endte med at i fik fjernet den anden ægeleder også? 

jer der har mistet begge ægeleder, kunne de ikke se ved første operation at den anden ægeleder heller ikke duer? og valgte i derefter at gå i behandling eller stoppet i der. Og havde i børn i forvejen eller ikke?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Hej med dig

Hvis du lover mig, at du godt ved, at du ikke reelt kan bruge vores andres anekdoter til at sige noget som helst om din konkrete situation, så vil jeg gerne fortælle…

Jeg fik konstateret en GUL første gang tilbage i 2013/2014. Fik fjernet en æggeleder efter et langt forløb. Forinden var jeg blevet udredt og ingen “fejl” var konstateret på æggelederne, men det er jo ikke alt de opsnapper….

Jeg fik mens igen en 4-6 uger senere, mit HCG var længe om at falde. Vi gik igang med at prøve igen med det samme. Jeg blev hurtigt gravid (IUI-behandling, hvilket i bagklogskabens lys var helt i skoven, fordi det netop øger risikoen for GUL en anelse). Grundet IUI kunne man til gengæld konstatere hvilken æggestok der løsnede øg, og derved ramme den måned min chance var til stede æggeløsningen var i den rigtige side (hver anden måned som regel).

Men jeg fik konstateret endnu en GUL. Den sidste æggeleder overlevede dog for nuværende og kroppen udstødte selv. Dog var jeg for alvor skeptisk. Men vi fortsatte. Jeg havde også en bio undervejs som jeg husker det. Til sidst endnu en graviditet - med hjerteblink - men igen udenfor livmoderen og i den sidste æggeleder. Jeg bankede i bordet, krævede at de fjernede den og henviste os til IVF. Jeg var synderknust og ved at opgive. Men blev gravid i 3. IVF-forsøg. Jeg har idag to sunde og raske IVF-børn og overvejer nummer tre.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke

Anmeld Citér

18. april 2023

Nenime

Som en anden nævner; husk at du ikke som sådan kan overføre Andrea situation til din egen. Jeg forstår dog godt at man gerne vil forsøge at danne sig et overblik over hvad der kan:ikke kan lade sig gøre  

Min historie:

Jeg havde en GUL og fik fjernet venstre æggeleder i marts 2021. Jeg havde ÆL ca 3 uger efter og nåede ikke at få mens før jeg var gravid igen. Jeg blev fulgt med HCG prøver, der desværre ikke udviklede sig som de skulle. Jeg var hunderæd for en ny GUL. Det viste sig heldigvis “bare” at være en MA, hvor fostret var gået til tidligt. 
Jeg fik en udskrabning i start maj 2021, og derefter gik der ca en måneds tid før jeg fik mens. I august stod jeg igen med en positiv test, og den test blev til vores søn, der blev født 20. april 2022

Hos mig tog min højre æggeleder altså fuldstændig over, og fungerede faktisk bedre end da jeg havde to. Vi var i behandling med vores ældste, men det var jo så absolut ikke nødvendigt anden gang. 

Efter operationen hvor de fjernede æggeledere, fik jeg at vide at jeg havde en masse arvæv indeni, og at kirurgen anbefalede at vi gik i behandling hvis vi ønskede et barn, men som sagt, blev det slet ikke nødvendigt. Vi har været enormt heldige

Anmeld Citér

18. april 2023

Ranunkel

Profilbillede for Ranunkel

Jeg havde en GUL for et år siden. Fik fjernet den ene æggeleder, og fik mens igen 4 uger efter. Vi fik at vide at vi kunne forsøge at blive gravide igen med det samme. 
Her et år efter er jeg endnu ikke blevet gravid. Har haft en enkelt bio. 
Har været til samtale hos en gynækolog, der ikke kunne anbefale IUI, vi overvejer IVF senere på året. 

Håber alt godt for dig

Anmeld Citér

19. april 2023

Love Angel

Mor til 4

Hej med dig

Hvis du lover mig, at du godt ved, at du ikke reelt kan bruge vores andres anekdoter til at sige noget som helst om din konkrete situation, så vil jeg gerne fortælle…

Jeg fik konstateret en GUL første gang tilbage i 2013/2014. Fik fjernet en æggeleder efter et langt forløb. Forinden var jeg blevet udredt og ingen “fejl” var konstateret på æggelederne, men det er jo ikke alt de opsnapper….

Jeg fik mens igen en 4-6 uger senere, mit HCG var længe om at falde. Vi gik igang med at prøve igen med det samme. Jeg blev hurtigt gravid (IUI-behandling, hvilket i bagklogskabens lys var helt i skoven, fordi det netop øger risikoen for GUL en anelse). Grundet IUI kunne man til gengæld konstatere hvilken æggestok der løsnede øg, og derved ramme den måned min chance var til stede æggeløsningen var i den rigtige side (hver anden måned som regel).

Men jeg fik konstateret endnu en GUL. Den sidste æggeleder overlevede dog for nuværende og kroppen udstødte selv. Dog var jeg for alvor skeptisk. Men vi fortsatte. Jeg havde også en bio undervejs som jeg husker det. Til sidst endnu en graviditet - med hjerteblink - men igen udenfor livmoderen og i den sidste æggeleder. Jeg bankede i bordet, krævede at de fjernede den og henviste os til IVF. Jeg var synderknust og ved at opgive. Men blev gravid i 3. IVF-forsøg. Jeg har idag to sunde og raske IVF-børn og overvejer nummer tre.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke

Jo det ved jeg udmærket at jeg ikke kan bruge din histore til vildt meget i forhold til mit. Jeg vil bare høre fra forskelig for at lige at danne mig et billede. 
og tak for du delte din historie. Men ked af dine skrækkelig forløb. Men godt du nu har 2 børn.

Og tak. Må se hvad tiden bringer for mig. Jeg tænkte først at jeg ikke vil starte før sidst på året. Men mig og min mand snakker lidt om det i ny og næ. Og vi kan se at det ikke duer at vente for længe, da tiden gå og vi er jo ikke i tyverne mere. Og ud over det har jeg lige mistet en æggeleder. Så vi gå nok igang efter jeg har haft min menses nr 2. Vi bliv anbefalet at vente til efter jeg har haft 2 menstruationer. Men i dag er præcis 4 uger siden at jeg bliv operet. Og har stadig ikke fået min menses endnu.

Anmeld Citér

19. april 2023

Love Angel

Mor til 4
Nenime skriver:

Som en anden nævner; husk at du ikke som sådan kan overføre Andrea situation til din egen. Jeg forstår dog godt at man gerne vil forsøge at danne sig et overblik over hvad der kan:ikke kan lade sig gøre  

Min historie:

Jeg havde en GUL og fik fjernet venstre æggeleder i marts 2021. Jeg havde ÆL ca 3 uger efter og nåede ikke at få mens før jeg var gravid igen. Jeg blev fulgt med HCG prøver, der desværre ikke udviklede sig som de skulle. Jeg var hunderæd for en ny GUL. Det viste sig heldigvis “bare” at være en MA, hvor fostret var gået til tidligt. 
Jeg fik en udskrabning i start maj 2021, og derefter gik der ca en måneds tid før jeg fik mens. I august stod jeg igen med en positiv test, og den test blev til vores søn, der blev født 20. april 2022

Hos mig tog min højre æggeleder altså fuldstændig over, og fungerede faktisk bedre end da jeg havde to. Vi var i behandling med vores ældste, men det var jo så absolut ikke nødvendigt anden gang. 

Efter operationen hvor de fjernede æggeledere, fik jeg at vide at jeg havde en masse arvæv indeni, og at kirurgen anbefalede at vi gik i behandling hvis vi ønskede et barn, men som sagt, blev det slet ikke nødvendigt. Vi har været enormt heldige

fik du ægløsning hver månede selvom du havde kun en æggeleder? 
og tak for du delte din historie.

Anmeld Citér

19. april 2023

Love Angel

Mor til 4

Jeg havde en GUL for et år siden. Fik fjernet den ene æggeleder, og fik mens igen 4 uger efter. Vi fik at vide at vi kunne forsøge at blive gravide igen med det samme. 
Her et år efter er jeg endnu ikke blevet gravid. Har haft en enkelt bio. 
Har været til samtale hos en gynækolog, der ikke kunne anbefale IUI, vi overvejer IVF senere på året. 

Håber alt godt for dig

Ved du om du har ægløsning hver månede? Eller hver andet månede?

og tak for du delte din historie. Håber du snart står med en positiv test. 

og tak. Men lige siden at jeg fik at vide at jeg  var gravid udenfor livmoderen og at jeg skal operes og få fjernet min højere æggeleder, siden den dag har jeg ikke haft positiv tanker eller rigtig noget håb. Må se hvad tiden bringer mig.

Anmeld Citér

19. april 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Når du har en æggeleder vil du almindeligvis fortsat få æggeløsning hver måned og almindelig menstruation. Men fordi ægget som regel løses skiftevis i hver side, vil det hver anden måned være usandsynligt at opnå graviditet, da der ikke findes en æggeleder, som kan “transportere” ægget fra æggestok og ned i livmoderen/til befrugtning. Det er min erfaring, at man får mange forklaringer og mange usikkerheder når man spørger til sine graviditetschancer efter sådan en tur du har været igennem. Men selvfølgelig er ens chancer forringet - alt andet lige - og uagtet at man stadig “sagtens” kan blive gravid. Jeg har til gode at møde en eneste fertilitetslæge som selv havde personligt erfaret en historie hvor en kvinde blev gravid efter æggeløsning i den “skadede” side - flere fertilitetslægerne/gynækologer inseminerer ikke engang i den måned, da chancerne er så minimale…

Anmeld Citér

19. april 2023

Ranunkel

Profilbillede for Ranunkel

Som en anden skriver, så er der ægløsning hver måned, og al hormonproduktion fortsætter som sædvanligt. Jeg kan for det meste mærke min ægløsning, og har derfor en rimelig fornemmelse af hvilken side den kommer fra. Jeg har oplevet at den har kommet i den ‘dårlige’ side 2 måneder i træk, hvilket selvfølgelig er rigtig træls. 

Jeg kan sagtens forstå at du har svært ved at bevare håbet. Men som du kan finde eksempler på, er der mange der bliver gravide med én æggeleder. Men jeg deler dine tanker om at det jo ihvertfald ikke er blevet lettere

Anmeld Citér

19. april 2023

Esj

Profilbillede for Esj

Fik fjernet højre æggeleder feb 2022.

Vi skulle vente 3 mdr efterfølgende for at  forsøge at opnå graviditet igen grundet medicin i sammen forbindelse jeg havde fået . Og det gjorde vi .

Blev gravid igen i marts 2023 . Desværre også en graviditet udenfor livmoderen. Dog ikke i æggeleder, men en såkaldt hjørne graviditet. Så nu skal vi holde pause igen i 3 mdr da livmoderenvæggen skal få lov at hele . Nu 3 uger efter operationen har jeg stadig hcg i blodet , og dermed ikke " normal* cyklus i nu

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.