Hvis jeg ikke skal være lærer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.036 visninger
12 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. april 2023

Anonym trådstarter

Til sommer bliver jeg færdig med læreruddannelsen. Jeg har klaret det godt og arbejdet sideløbende på en folkeskole. Men jeg har ikke lyst til at være lærer mere, slet ikke på en folkeskole.

Hvad skal jeg så? Jeg søger arbejde på andre skoletyper, men jeg ved ikke helt, hvad jeg ellers kan bruge min uddannelse til.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Til sommer bliver jeg færdig med læreruddannelsen. Jeg har klaret det godt og arbejdet sideløbende på en folkeskole. Men jeg har ikke lyst til at være lærer mere, slet ikke på en folkeskole.

Hvad skal jeg så? Jeg søger arbejde på andre skoletyper, men jeg ved ikke helt, hvad jeg ellers kan bruge min uddannelse til.

Hvad med højskole? Efterskole? Speciel skole? 

Anmeld Citér

14. april 2023

Anonymvic

Profilbillede for Anonymvic

Jeg arbejder som speciallærer og vil med tiden udvikle mine kompetencer, hvor jeg f.eks. Kan blive pædagogisk vejleder, akt eller andet. Har også overvejet at læse videre engang til psykolog, det åbner også mange døre. Men der er som nævnt ovenover; efterskole, højskole, ungdomsskole, friskole, specialskole, mindre byskoler … for mig var det bare vigtigt at få foden indenfor og få et arbejde.

Anmeld Citér

14. april 2023

Anonym trådstarter

Hvad med højskole? Efterskole? Speciel skole? 

Jeg er åben over for og søger alle typer lærerjobs i mit nærområde. Men jeg håber på også at få andre ideer til jobmuligheder, fordi jeg allerede er brændt ud. 

Anmeld Citér

14. april 2023

Anonym trådstarter

Anonymvic skriver:

Jeg arbejder som speciallærer og vil med tiden udvikle mine kompetencer, hvor jeg f.eks. Kan blive pædagogisk vejleder, akt eller andet. Har også overvejet at læse videre engang til psykolog, det åbner også mange døre. Men der er som nævnt ovenover; efterskole, højskole, ungdomsskole, friskole, specialskole, mindre byskoler … for mig var det bare vigtigt at få foden indenfor og få et arbejde.

Jeg søger også alle lærerjobs her i nærheden. Men jeg er ikke sikker på, jeg skal være lærer, og det hjælper mig også at overveje andre muligheder. 

Efteruddannelse, når jeg har to års erhvervserfaring efter endt uddannelse, er en god idé.

Anmeld Citér

15. april 2023

Anonym

Jeg er selv uddannet som lærer. Har arbejdet et par år på specialskole, men de sidste 9 år på opholdssted. Er så glad for det og kan slet ikke se mig selv i folkeskolen nu.

Anmeld Citér

15. april 2023

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Hvis du ikke skal være lærer, så skal du selvfølgelig ikke være lærer, men jeg har alligevel lige lyst til at komme med en kommentar.

Jeg har været lærer i en del år efterhånden og har arbejdet flere forskellige steder, og der er meget stor forskel på, hvordan det er at være lærer de forskellige steder. Lige nu arbejder jeg på en rigtig velfungerende folkeskole, og jeg er virkelig glad for mit arbejde.

Tidligere har jeg været på en skole, hvor det var helt ad helvede til, og en skole, hvor det var sådan midt imellem.

Jeg ved ikke, hvor mange steder, du har været vikar på og været i praktik - men jeg vil bare sige, at et lærerjob ikke bare er et lærerjob - heller ikke selv om man står med mange af de samme opgaver.

Jeg synes også, at der var stor forskel på at arbejde som vikar på en skole, og så få en fast lærerstilling. Men ved selvfølgelig ikke, om du har været i fast vikariat eller mere løst under din uddannelse. 

Jeg skriver også lidt det her, fordi jeg har brug for at sige, at folkeskolen ofte er bedre end sit rygte - både som arbejdsplads og som skole. Og det er synd, hvis du nu har været uheldig med vikariater og praktikker og måske fuldstændig afskriver folkeskolen på et forkert grundlag.

Og igen: Jeg kender ikke dit grundlag, så måske kan du ikke bruge det her til noget som helst - syntes dog alligevel det var relevant i debatten. Held og lykke fremover

Anmeld Citér

15. april 2023

drabo

Profilbillede for drabo

Det kunne måske hjælpe dig på vej, hvis du lavede em liste med hvad er det ved lærerjobbet du allerede føler dig udbrændt over, og hvilke af de grunde til du valgte at blive lærer ønsker du stadig at holde fast ved i dit kommende arbejdsliv.

men vil tilslutte mig at der inden for alle brancher er gode og dårlige arbejdspladser, og især vikarer er nogle steder ret dårligt behandlet og bliver ikke en del af fællesskaberne. 

men prøv at overveje hvad det er du ikke ønsker, og hvilke aspekter du stadig vil. 

Anmeld Citér

15. april 2023

Anonym trådstarter

Hvis du ikke skal være lærer, så skal du selvfølgelig ikke være lærer, men jeg har alligevel lige lyst til at komme med en kommentar.

Jeg har været lærer i en del år efterhånden og har arbejdet flere forskellige steder, og der er meget stor forskel på, hvordan det er at være lærer de forskellige steder. Lige nu arbejder jeg på en rigtig velfungerende folkeskole, og jeg er virkelig glad for mit arbejde.

Tidligere har jeg været på en skole, hvor det var helt ad helvede til, og en skole, hvor det var sådan midt imellem.

Jeg ved ikke, hvor mange steder, du har været vikar på og været i praktik - men jeg vil bare sige, at et lærerjob ikke bare er et lærerjob - heller ikke selv om man står med mange af de samme opgaver.

Jeg synes også, at der var stor forskel på at arbejde som vikar på en skole, og så få en fast lærerstilling. Men ved selvfølgelig ikke, om du har været i fast vikariat eller mere løst under din uddannelse. 

Jeg skriver også lidt det her, fordi jeg har brug for at sige, at folkeskolen ofte er bedre end sit rygte - både som arbejdsplads og som skole. Og det er synd, hvis du nu har været uheldig med vikariater og praktikker og måske fuldstændig afskriver folkeskolen på et forkert grundlag.

Og igen: Jeg kender ikke dit grundlag, så måske kan du ikke bruge det her til noget som helst - syntes dog alligevel det var relevant i debatten. Held og lykke fremover

Jeg har arbejdet fast som lærer og har været på to forskellige folkeskoler, men du har selvfølgelig ret i, at folkeskoler stadig er forskellige.

Derfor søger jeg som udgangspunkt arbejde andre steder. Får jeg en alligevel stilling i folkeskolen igen et andet sted, skal det have en ordentlig chance. Men jeg har også brug for at overveje andre muligheder. 

Anmeld Citér

15. april 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg er selv uddannet som lærer. Har arbejdet et par år på specialskole, men de sidste 9 år på opholdssted. Er så glad for det og kan slet ikke se mig selv i folkeskolen nu.

Det lyder også rigtig spændende. Mange gange er jeg mere glad for den pædagogiske side af jobbet og har tænkt, at jeg måske har valgt den forkerte uddannelse.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.