Jeg oplever faktisk ikke mom-shaming. Eller også opdager jeg det ikke, for jeg bruger sjældent opmærksomhed på andres vurderinger af mine valg. Med mindre det selvfølgelig en person jeg står nær og vi i ligeværdig dialog reflekterer eller diskuterer forskellige ting.
Jeg er ikke særlig usikkert anlagt, hverken generelt i tilværelsen eller i mit moderskab, og jeg stoler derfor grundlæggende på at jeg træffer de fleste beslutninger i livet på det bedst mulige grundlag. Også når det er svære, forkerte eller vanskelige beslutninger - så har jeg sjældent gjort noget uden refleksion og gode årsager. Og jeg føler mig ret kompetent og sej som forælder - ikke fordi det er spor “perfekt”, men fordi jeg stoler på at det er “godt nok”.
Jeg oplever til nu og da i min egen generation, et meget stort fokus på at “gøre det rigtige” - altså som om forældreskabet kan løses “rigtigt” og at der findes “de rigtige svar” på alt. Derfor opstår nok også hurtigt et overforbrug af Google, selvudråbte “baby-eksperter”, behandlere for stort og småt, træning og kurser til hvad som helst … og måske bliver man dermed også hurtigt meget følsom overfor når andre spørger ind til eller stiller spørgsmålstegn ved måde, man gør tingene på?
Og nogle gange gør vi jo tåbelige, skadelige eller uigennemtænkte ting, også som forældre. Og så er det vel ikke shaming, hvis andre påpeger det? Respektfuldt, selvfølgelig, og når tidspunkt, relation og situation gør det passende … og så må man jo gerne bede vedkommende klappe i, hvis de tager fejl …
Anmeld
Citér