Hvordan takler jeg den her?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. marts 2023

Anonym trådstarter

ChesireKitty skriver:

Vi har også rengøringstjans én gang om året på min datters skole. Det er også kun det ene barn og dennes forældre der skal stå for det. Det plejer at være nogenlunde ligetil og hvis det falder på en weekend hvor vi ikke har tid/lyst/lejlighed til det, så betaler vi os fra det ved hjælp af en af de ældre elever på skolen, som glædeligt vil tjene en ekstra skilling på lige at støvsuge og vaske gulv på et forholdsvist lille areal.

Men har du kun samvær hver anden weekend? Eller hvordan er jeres samværsplan? Samt hvor gammel er barnet?

Ja, jeg har kun samvær hveranden weekend.

H*n er næsten ni.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. april 2023

Tami

Profilbillede for Tami

Kunne du og dit barn ikke tage op på skolen og i fællesskab få gjort rent? Det er jo også samvær. Mine børn på 9 og 12 har også rengøringstjanser herhjemme, hvor vi alle hjælper hinanden med at gøre rent. Jeg tænker sagtens I kan klare det ved fælles hjælp. Evt med hjælp fra en voksen mere (veninde/familie). 

Anmeld Citér

1. april 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg synes ikke, at man kan kræve eller forvente, at man ikke skal bruge sin samværstid på nogle af de mere trivielle/“besværlige” opgaver, som følger med, når man har børn. Dem har bopælsforælderen jo masser af, fordi han/hun har barnet i hverdagene, og det er ikke hverken rimeligt eller ønskeligt, at “weekendforælderen” helt frasiger sig dette. Tværtimod viser man sit barn, at selv om man ikke er med i hverdagen, så er man stadig mor eller far på lige vilkår og med samme engagement og ansvar som bopælsforælderen, når man også tager del i den type opgaver/pligter/oplevelser.
Din eks har jo desuden ikke flere weekends med barnet end dig, og han har vel samme ønske om at kunne have “hygge- og kvalitetstid” med barnet som du. 

Og så synes jeg også, at det er meget at lægge på rengøringsudvalget, at de skal tage individuelle hensyn til forskellige familiers situation, når de lægger planen. Det kan hurtigt blive besværligt. 

Mht. til dine fysiske begrænsninger, så ved jeg jo ikke, hvad de andre forældre gør, hvis de har sådanne udfordringer. Det har jeg ikke rigtigt noget bud på, hvad du kan gøre ved. Jeg tænker dog, at din datter kan trække en del af læsset, hvis du fortæller hende, hvordan hun skal gøre, for det lyder trods alt som en overskuelig opgave. 

Generelt tænker jeg, at du skal være varsom med at frasige dig aktiv deltagelse i hele din datters liv - og med at signalere, at fx skolevalget ikke er efter dit ønske, at det er anstrengende for dig at deltage i skolearrangementer osv. Du risikerer, at din datter med tiden vil stille spørgsmålstegn ved, hvor meget du egentlig er med/vil være med i hele hendes liv. 

Anmeld Citér

1. april 2023

Soonmom

Anonym skriver:

Ja, jeg har kun samvær hveranden weekend.

H*n er næsten ni.

Så gør I det da bare i fællesskab og hygger om det sammen, det er en del af det at være forældre. Jeg hader de forældre som bare er weekendforældre og kun har alt det sjove og det skal være åh og ih så dejligt den ene weekend hver 14 dag, man må stadig gerne stille krav og lave mindre sjove ting, det andet er ren hygge onkel og så glemmer man at man er forældre (jeg aner selvfølgelig ikke hvordan i gør, men synes desværre det er det generelle billede af de forældre som kun har børnene hver 14 dag 

Anmeld Citér

1. april 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11
Soonmom skriver:

Så gør I det da bare i fællesskab og hygger om det sammen, det er en del af det at være forældre. Jeg hader de forældre som bare er weekendforældre og kun har alt det sjove og det skal være åh og ih så dejligt den ene weekend hver 14 dag, man må stadig gerne stille krav og lave mindre sjove ting, det andet er ren hygge onkel og så glemmer man at man er forældre (jeg aner selvfølgelig ikke hvordan i gør, men synes desværre det er det generelle billede af de forældre som kun har børnene hver 14 dag 

Enig. Bopælsforældreren står med alt fra logistik, legeaftaler, lektier, fritidsinteresser, skole/hjem samtaler, forældremøder, skoleintra, og f****ing madpakker. Dag ud og dag ind. Og nårh ja, rengøring, arbejdsdage  og andre skole arrangementer i weekender. 

det mindste man kan forvente af samværsforældreren, er vel at de tager deres del de få gange det ligger i de deres weekend.  Jeg bliver ærligt lidt træt når der bliver insisteret på at det kun må være ren hygge og Tivoli hveranden weekend. Tag - nu - lidt - del - i - ansvaret - også. Ser det SÅ tit. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.