Hjælp til vægttab

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

817 visninger
11 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. marts 2023

Anonym trådstarter

Over årene har min mand langsomt taget på og er nu nået til et punkt, hvor han er tæt på at være svært overvægtig. Han er motiveret til at gøre noget ved det og jeg vil gerne støtte ham i projektet, men vi kan ikke finde ud af at komme i gang. 

Han skal have gjort noget ved kosten tænker jeg men ud over, at vi spiser for meget slik her i huset, så synes vi egentlig ikke at vi spiser så usundt, men det gør vi jo nok uden at vide det. Vi spiser dog alle det samme og det er kun min mand der er overvægtig, mens alle andre har et BMI under 25 så måske spiser han også for meget. Han får varm mad både til frokost på arbejdet og med familien til aften.

Han har kontorjob men går omkring 5 km hver dag til og fra bus så han får rørt sig lidt. Han ville gerne gøre mere men mener ikke at han har ret meget tid til det, da han arbejder en del.

Jeg ved der er mange herinde der har kæmpet med vægten efter graviditet så jeg håber at nogen kan pege os i en god retning så han kan komme i gang mens han er motiveret til det. 

Hvad har virket hos jer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2023

Anonym

Tæl kalorier det eneste der virker er kalorieunderskud, kosten er 80% af vægttab så man behøves ikke træne

Anmeld Citér

28. marts 2023

Liland

Profilbillede for Liland

Over årene har min mand langsomt taget på og er nu nået til et punkt, hvor han er tæt på at være svært overvægtig. Han er motiveret til at gøre noget ved det og jeg vil gerne støtte ham i projektet, men vi kan ikke finde ud af at komme i gang. 

Han skal have gjort noget ved kosten tænker jeg men ud over, at vi spiser for meget slik her i huset, så synes vi egentlig ikke at vi spiser så usundt, men det gør vi jo nok uden at vide det. Vi spiser dog alle det samme og det er kun min mand der er overvægtig, mens alle andre har et BMI under 25 så måske spiser han også for meget. Han får varm mad både til frokost på arbejdet og med familien til aften.

Han har kontorjob men går omkring 5 km hver dag til og fra bus så han får rørt sig lidt. Han ville gerne gøre mere men mener ikke at han har ret meget tid til det, da han arbejder en del.

Jeg ved der er mange herinde der har kæmpet med vægten efter graviditet så jeg håber at nogen kan pege os i en god retning så han kan komme i gang mens han er motiveret til det. 

Hvad har virket hos jer?

Her virkede det at skrive kostdagbog i de første 14 dage.

Jeg skrev ALT ned (også selvom det bare var et enkelt stykke chokolade eller en kiks)

Det var virkelig en øjenåbner, Jeg småspiste virkelig meget, uden egentlig at tænke over det.

Jeg har tabt 68 kg (over 2 omgange) med Sense

www.sensekost.dk eller på facebook.

Det er helt almindelig mad, som  deles op i håndfulde, så det er overskueligt og rigtigt fordelt i forhold til grønt/stivelse/ protein og fedt

Det hjalp at få min kost sat i system, så jeg kun spiser 3 gange om dagen.

derudover er vi stoppet med at sætte gryderne på bordet, så vi istedet øser op ved komfuret.

er jeg stadig sulten efter første portion, tager jeg et glas vand og venter 10 min, så jeg kan mærke om det egentlig var en rigtig sult, eller om det bare var tørst.

derudover er jeg begyndt at dyrke den daglige motion langt mere (gå en omvej til bussen, tage trapperne i stedet for elevator osv.)

Anmeld Citér

28. marts 2023

Anonym

Anonym skriver:

Hvad har virket hos jer?

Altså jeg tog skeen i den anden hånd. Og ja, det lyder simpelt, men det var hårdt i starten. 

Jeg spiste mindre portioner og prøvede så vidt muligt at holde igen med sukkerholdige ting. 
Udover det, begyndte jeg at løbe 3 gange om ugen og efterfølgende lidt mave/styrketræning hjemme på gulvet. 
jeg tabte på et halvt år 25kg. og lige nu er det 3 måneder siden og jeg holder fint mit vægttab hvis bare jeg tænker mig om. 

Det var lidt hårdt her, fordi både mand og børn egentlig bare spiser som de plejer, så det var mig der virkelig skulle hanke op i mig selv. 

Det værste var at undvære kage/slik. Men jeg besluttede at jeg kun smagte på kage fx. Så jeg tog KUN én bid. Og måske et enkelt stykke slik. 
Jeg holdt mig fra sodavand, saft, juice m.m. Også ligthprodukter. 
I starten spiste jeg 3 dadler og 6 mandler 2 gange om dagen, når jeg var ved at eksplodere af lækkersult. Jeg spiser stadig dadler og mandler, men det er slet ikke hver dag mere. 

Jeg drikker meget danskvand til variation for vand. Og ellers drikker jeg kaffe/the. 

Til morgenmad spiser jeg chiagrød og jeg ELSKER det, synes simpelthen det er så lækkert og så topper jeg det med alt muligt. 

Jeg tænker over sukker - og fedtindhold i mad, men jeg spiser det samme som min familie. 

Det mest pinlige er at jeg faktisk er uddannet i kost og ernæring. Men.. Ja, sådan nogle kan altså også godt lide kage

Anmeld Citér

28. marts 2023

Panther

Profilbillede for Panther

Stå op ved computeren på kontoret (hæve/sænke-bord) og brug 20 min hver anden dag på intens vægttræning på stuegulvet

Anmeld Citér

28. marts 2023

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

jeg har tabt 17 kg ved at spise alt med måde. jeg tror ikke på t man får et varigt vægttab ved at udelukke nogle ting fuldstændig. Jeg fandt erstatninger fx en sukkerfri bar i stedet for en mars bar osv. jeg spiste rigtig med grønt, specielt broccoli og gulerødder, holdt igen med hvidt brød og stivelse generelt og har spist det samme som min mand to to børn til aften.

jeg ville også starte med at skrive ned hvad han indtager - for det kan virkelig være en øjenåbner

Anmeld Citér

29. marts 2023

Timf

Profilbillede for Timf

Ville også anbefale din mand at tælle kalorier. Der er en fantastisk app som man kan bruge gratis som hedder lifesum, man kan også tilkøbe ting der inde hvis man føler behovet for det. Man taster simpelthen højde, vægt osv ind i og så viser den hvor mange kalorier han skal spise for at tabe sig. Så taster han alt ind man kan f.eks.også skanne stregkoder på maden så den automatisk finder den korrekte.

Der ud over ville jeg anbefale appen Overvåg min vægt, her kan han taste nuværende vægt ind hvilket mål han har og så hver gang han taber sig kan han gå ind og opdatere sin vægt så man kan se hvor meget han har tabt sig samt man kan se en graf  

Man kan spise alt så længe man er inden for sine kalorier.

Held og lykke til ham  

Anmeld Citér

29. marts 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Tæl kalorier det eneste der virker er kalorieunderskud, kosten er 80% af vægttab så man behøves ikke træne

Det er desværre allerede her vores udfordringer starter. Det er jo nemt nok at tælle kalorier for de madvarer der har en næringsdeklaration på, men ingen af os har styr på at tælle de friske varer som kød og grøntsager, hvor der ikke står noget på

Anmeld Citér

29. marts 2023

Anonym trådstarter

Liland skriver:

Her virkede det at skrive kostdagbog i de første 14 dage.

Jeg skrev ALT ned (også selvom det bare var et enkelt stykke chokolade eller en kiks)

Det var virkelig en øjenåbner, Jeg småspiste virkelig meget, uden egentlig at tænke over det.

Jeg har tabt 68 kg (over 2 omgange) med Sense

www.sensekost.dk eller på facebook.

Det er helt almindelig mad, som  deles op i håndfulde, så det er overskueligt og rigtigt fordelt i forhold til grønt/stivelse/ protein og fedt

Det hjalp at få min kost sat i system, så jeg kun spiser 3 gange om dagen.

derudover er vi stoppet med at sætte gryderne på bordet, så vi istedet øser op ved komfuret.

er jeg stadig sulten efter første portion, tager jeg et glas vand og venter 10 min, så jeg kan mærke om det egentlig var en rigtig sult, eller om det bare var tørst.

derudover er jeg begyndt at dyrke den daglige motion langt mere (gå en omvej til bussen, tage trapperne i stedet for elevator osv.)

Det vil jeg prøve at se på. Det er nemlig det med at få sat noget system på det vi mangler til at komme i gang

Anmeld Citér

30. marts 2023

RB90

Jeg ville starte i det små - det lyder som vejen frem. For det bliver hurtigt for omstændigt, og så kører man død i det!

da jeg tabte mig skar jeg en del stivelse fra - som brød pasta osv. spiste meget kød og grønt. Og så spiste jeg gerne enten havregryn el smootie til morgen. Forbered salat/grønt til flere dage så det er nemt  

mellemmåltider er vigtige, så blodsukkeret er stabilt og man kan være ekstremt sulten de første dage   Hos mig var intet forbudt, det handler også om at begrænse indtaget eller finde sunde alternativer. Jeg kunne sagtens nyde en lille håndfuld slik fredag aften, uden det ødelagde noget.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.