Skjoldbrudsoperation

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2023

Anonym

StineW79 skriver:

Jeg har forstørret skjoldbrudskirtel, og ska have fjernet lidt over halvdelen af den. Er indstillet til operation, og venter på datoen, som ligger ca 3 mdr ude i fremtiden.

Er der mon nogen herinde, der har fået fjernet deres skjoldbrudskirtel, endte delvis eller helt.

Hvis ja, hvordan har I så haft det efterfølgende? 

Man ligger snittet i en hudfold, for at gøre aret mindre synligt. Har du/i fået ar? Hvor stort og tydeligt er det? Vh Stine 

Jeg er lige blevet opereret for ca 3 uger siden, for skjoldbruskkirtel kræft. De fik fjernet halvdelen samt broen jeg havde nogle smerter efter følgende men det var ikke så slemt at smertestillende medicin ikke kunne tage det. Min stemme er den samme som før, dog de første 2 uger kan det godt være lidt irriterende at synke. Samt sagde lægen jeg ikke må bwvæge bevæge min nakke I 1 måned, men det ikke alle som får det afvide. Håber det bedste for dig ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Jeg er lige blevet opereret for ca 3 uger siden, for skjoldbruskkirtel kræft. De fik fjernet halvdelen samt broen jeg havde nogle smerter efter følgende men det var ikke så slemt at smertestillende medicin ikke kunne tage det. Min stemme er den samme som før, dog de første 2 uger kan det godt være lidt irriterende at synke. Samt sagde lægen jeg ikke må bwvæge bevæge min nakke I 1 måned, men det ikke alle som får det afvide. Håber det bedste for dig ��

PUHA det lyder godt nok skræmmende!! Hvordan opdagede de det? Kunne de se på dine skanninger, at der var noget, der så forkert ud?

Er glad for at høre, at det trods omstændighederne, er gået efter planen!

Jeg har fået at vide, at jeg ska være sygemeldt i 14 dage, hvis alt går efter planen. Hvilket det self ska!!

Hvorfor må du ik bevæge nakken i 1 mdr? Ska du så til noget genoptræning efterfølgende?

Har du ku køre bil osv ellers? Vh Stine 

Anmeld Citér

2. marts 2023

Anonym

StineW79 skriver:

Det var i hvert fald så lidt!

Blir total nysgerrig, men hvor tydelig er din  og har du nogen gener af den? Og hvor længe har du haft den?  Og hvor gammel er du?

Min egen læge hvade nemlig ik rigtig noget erfaring med lige præcis det her, så han sendte mig videre til en kollega, som henviste mig til scanning. 

I tirsdags blev jeg ringet op af en underviser, på hospitalet, om jeg havde mulighed for at komme en time tidligere, fordi de havde nogen studerende, på øre/næse/halskliniken, som gerne ville bruge mig som casestudie. Dette på baggrund af, at det åbenbart ik er ret tit, de ser sådan en fin Struma/forstørret skjoldbrudskirtel Så blev undersøgt og stillet en masse spørgsmål, af en studerende. Så håber de ku bruge det til noget vh Stine 

Nå, jeg har lige svaret dig, men det er ikke kommet frem kan jeg se. Jeg prøver lige igen, beklager, hvis der kommer dobbelt svar

Min er ikke så tydelig, den er størst indvendigt, hvor den også presser på noget. Jeg oplever gener I forbindelse med synkebesvær og sommetider kvælningsfornemmelse, det er ikke så rart Jeg døjer også ofte med ondt i halsen. 

Jeg har kendt til min struma i et års tid. Hvad med dig? Jeg er 35 år. Hvor gammel er du? 

Det lyder rigtig spændende med det forsøg/undersøgelse du er med i Håber også de kan bruge det og kommer til at forske mere i stofskiftet

Anmeld Citér

2. marts 2023

Anonym

StineW79 skriver:

PUHA det lyder godt nok skræmmende!! Hvordan opdagede de det? Kunne de se på dine skanninger, at der var noget, der så forkert ud?

Er glad for at høre, at det trods omstændighederne, er gået efter planen!

Jeg har fået at vide, at jeg ska være sygemeldt i 14 dage, hvis alt går efter planen. Hvilket det self ska!!

Hvorfor må du ik bevæge nakken i 1 mdr? Ska du så til noget genoptræning efterfølgende?

Har du ku køre bil osv ellers? Vh Stine 

De kunne se det på ultralydscanningen, så fik jeg foretaget en biopsi, som viste kræftceller. Derefter skulle jeg opereres og skjoldbruskkirtel blev sendt til nærmere undersøgelse som også viste struma. Jeg ved ikke helt hvorfor jeh ikke måtte bevæge nakken men det gør også ondt når jeg prøver på at bevæge den, mit råd er at du skal finde en god pude fordi det er behageligt med en høj pude efter sådan en opereration. Og arret skal holdes varmt fik jeg afvide så det ikke bliver hårdt I fremtiden, men jeg ved ikke om det er alle der har det på samme måde efter sådan en operation men bliver hurtigt udmattet og træt, det kan være fordi jeg kun har en halv skjoldbruskkirtel..

På trods af jeg kun er 22, valgte de at tage halvdelen af skjoldbruskkirtel så jeg ikke skulle leve på medicin I sådan en ung alder. For sådan en sygdom kan komme igen der er en chance men så må jeg tage det som det kommer.

Håber på du klarer den!! 

Smerteene er ikke så slemme som man tror, smertestillende medicin kan godt tage det. Jeg valgtr at være på smertestillende I 4 dage kun da jeg ikke vil vænne min krop til at tage smertestillende kunne godt klarer smerterne

Anmeld Citér

2. marts 2023

StineW79

Anonym skriver:

Nå, jeg har lige svaret dig, men det er ikke kommet frem kan jeg se. Jeg prøver lige igen, beklager, hvis der kommer dobbelt svar

Min er ikke så tydelig, den er størst indvendigt, hvor den også presser på noget. Jeg oplever gener I forbindelse med synkebesvær og sommetider kvælningsfornemmelse, det er ikke så rart Jeg døjer også ofte med ondt i halsen. 

Jeg har kendt til min struma i et års tid. Hvad med dig? Jeg er 35 år. Hvor gammel er du? 

Det lyder rigtig spændende med det forsøg/undersøgelse du er med i Håber også de kan bruge det og kommer til at forske mere i stofskiftet

Jeg havde en forkølelsese sidst i maj sidste år, hvor jeg godt tænkte det så lidt hævet ud. Tænkte ik nærmer over det. Så være jeg til min onkels fødselsdag d 6/6-22, hvor min moster lige ville vise hvor smarte deres nye elektriske ovenlysvindue var. Så da jeg kiggede op på loftet, fik hun øje på hævelsen. Som gammel sygeplejerske blev hun hekymret. Ringede til lægen bagefter. Ku få en tid 3 uger efter

Også er den nok blevet ca dobbelt så stor, siden jeg opdagede den. 

Og derefter var der ventetid til skanning, som jeg fik i december 22.  

Og bagefter henvisning til undersøgelsen i onsdags. 

Jeg har netop også synkebesvær, og da han skannede mig i onsdags, ku han tydeligt se, at den trykker på mit spiserør, når jeg synker. Super ubehageligt, at ha følelsen af, at få ting i den gale hals.

Jeg blir 44 lige om lidt.

Syntes da du ska rykke for at blive hjekket igen, når du oplever de symptomer!!! Vh Stine 

Anmeld Citér

2. marts 2023

StineW79

Anonym skriver:

De kunne se det på ultralydscanningen, så fik jeg foretaget en biopsi, som viste kræftceller. Derefter skulle jeg opereres og skjoldbruskkirtel blev sendt til nærmere undersøgelse som også viste struma. Jeg ved ikke helt hvorfor jeh ikke måtte bevæge nakken men det gør også ondt når jeg prøver på at bevæge den, mit råd er at du skal finde en god pude fordi det er behageligt med en høj pude efter sådan en opereration. Og arret skal holdes varmt fik jeg afvide så det ikke bliver hårdt I fremtiden, men jeg ved ikke om det er alle der har det på samme måde efter sådan en operation men bliver hurtigt udmattet og træt, det kan være fordi jeg kun har en halv skjoldbruskkirtel..

På trods af jeg kun er 22, valgte de at tage halvdelen af skjoldbruskkirtel så jeg ikke skulle leve på medicin I sådan en ung alder. For sådan en sygdom kan komme igen der er en chance men så må jeg tage det som det kommer.

Håber på du klarer den!! 

Smerteene er ikke så slemme som man tror, smertestillende medicin kan godt tage det. Jeg valgtr at være på smertestillende I 4 dage kun da jeg ikke vil vænne min krop til at tage smertestillende kunne godt klarer smerterne

Ej virklig godt, at de opdagede det, I tide, til at ku gøre noget ved det!!

Ved mig tager de hele venstre halvdel, plus noget af højre. Lægen fik det til at lyde som om, at det slet ik burde være et problem, da det der blir tilbage, bare overtager funktionen.. Så nu ka jeg da godt tænke, at det måske er lige optimistisk nok, at tro, man er helt klar og fuldt tilbage, efter 14 dage!

Er du tilbage i arbejde igen? Hvis ja, hva laver du så til dagligt? Ka du køre bil osv igen? 

Han sagde det er en god ide, at masserge området omkring aret, da det hjælper på blodcirkulationen. Ka huske jeg fik det samme at vide, omkring mit ar, da jeg havde fået aks.

Har du bare ku spise normalt mad efter operationen? Tænker i de første par dage efter

På en måde rart, at vide, at man ik er den eneste, der står med de her oplevelser! 

Og igen tak, fordi du har startet på alle mine spørgsmål! Vh Stine 

Anmeld Citér

3. marts 2023

Uk992019

StineW79 skriver:

Ej virklig godt, at de opdagede det, I tide, til at ku gøre noget ved det!!

Ved mig tager de hele venstre halvdel, plus noget af højre. Lægen fik det til at lyde som om, at det slet ik burde være et problem, da det der blir tilbage, bare overtager funktionen.. Så nu ka jeg da godt tænke, at det måske er lige optimistisk nok, at tro, man er helt klar og fuldt tilbage, efter 14 dage!

Er du tilbage i arbejde igen? Hvis ja, hva laver du så til dagligt? Ka du køre bil osv igen? 

Han sagde det er en god ide, at masserge området omkring aret, da det hjælper på blodcirkulationen. Ka huske jeg fik det samme at vide, omkring mit ar, da jeg havde fået aks.

Har du bare ku spise normalt mad efter operationen? Tænker i de første par dage efter

På en måde rart, at vide, at man ik er den eneste, der står med de her oplevelser! 

Og igen tak, fordi du har startet på alle mine spørgsmål! Vh Stine 

Jeg kunne kører bil 2 uger efter, jeg er stadog sygemeldt. Jeg studere til dagligt men er sygemeldt da min psyke har haft det hårdt efter at få afvide man har kræft. Tænker du nok skal klarer den!! Var indlagt I 2 dage også kom jeg hjem, nu har jeg det udmærket dog kan jeg godt blive udmattet I løbet af dagen. Eller hvis jeg går en labg tur

Anmeld Citér

3. marts 2023

StineW79

Uk992019 skriver:

Jeg kunne kører bil 2 uger efter, jeg er stadog sygemeldt. Jeg studere til dagligt men er sygemeldt da min psyke har haft det hårdt efter at få afvide man har kræft. Tænker du nok skal klarer den!! Var indlagt I 2 dage også kom jeg hjem, nu har jeg det udmærket dog kan jeg godt blive udmattet I løbet af dagen. Eller hvis jeg går en labg tur

Det er klart at du overpå sådan en besked, og efterfølgende operation har det svært psykisk!! Det er jo en kæmpe forskrækkelsen. 

Du lyder mega sej! Og er glad for, at du er ved være fysisk ovenpå igen. Det andet kommer nok til at tage tid, og masser af arbejde. 

Jeg håber når du er lidt længer i dit forløb, igen får mere energi Vh Stine 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.