Skjoldbrudsoperation

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.405 visninger
17 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. februar 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg har forstørret skjoldbrudskirtel, og ska have fjernet lidt over halvdelen af den. Er indstillet til operation, og venter på datoen, som ligger ca 3 mdr ude i fremtiden.

Er der mon nogen herinde, der har fået fjernet deres skjoldbrudskirtel, endte delvis eller helt.

Hvis ja, hvordan har I så haft det efterfølgende? 

Man ligger snittet i en hudfold, for at gøre aret mindre synligt. Har du/i fået ar? Hvor stort og tydeligt er det? Vh Stine 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2023

Anonym

Jeg har ikke selv men min mor har fået den fjernet helt. Det gjorde at hun slet ikke havde noget stofskifte og hun var indlagt i 14 dage efterfølgende hvor de skulle have styr på stofskifte medicin. Hun havde det ok bagefter, eller som man jo har efter en operation og der er kommet fint styr på hendes medicin som hun skal have resten af livet. Hendes ar er en fin tynd lys streg på huden og man ser det mest hvis hun er blevet solbrændt. Vi ligger slet ikke mærke til det mere og hun er heller ikke selv generet af det andet end hvis hun har noget tøj på der irriterer det. Det blev hurtigt rigtig fint og utydeligt og nu er det mange år siden. 

Anmeld Citér

27. februar 2023

StineW79

Anonym skriver:

Jeg har ikke selv men min mor har fået den fjernet helt. Det gjorde at hun slet ikke havde noget stofskifte og hun var indlagt i 14 dage efterfølgende hvor de skulle have styr på stofskifte medicin. Hun havde det ok bagefter, eller som man jo har efter en operation og der er kommet fint styr på hendes medicin som hun skal have resten af livet. Hendes ar er en fin tynd lys streg på huden og man ser det mest hvis hun er blevet solbrændt. Vi ligger slet ikke mærke til det mere og hun er heller ikke selv generet af det andet end hvis hun har noget tøj på der irriterer det. Det blev hurtigt rigtig fint og utydeligt og nu er det mange år siden. 

Noget af min skjoldbrudskirtel dur alligevel ik, så de fjerne den inaktive del, plus den venstre halvdel, som trykker på mit spiserør. Det betyder at det der blir tilbage af den højre halvdel, burde kunne holde styr på mit stofskifte

Jeg ska vist være indlagt i 24 timer  hvor de har sagt at jeg ska ha en voksen med, der ka holde øje med mig efterfølgende

Men er self lidt nervøs, men føler samtidig, der self er helt styr på det hele.

Har hendes stemme været anderledes, siden hun blev opereret? Vh Stine 

Anmeld Citér

27. februar 2023

Anonym

Noget af min skjoldbrudskirtel dur alligevel ik, så de fjerne den inaktive del, plus den venstre halvdel, som trykker på mit spiserør. Det betyder at det der blir tilbage af den højre halvdel, burde kunne holde styr på mit stofskifte

Jeg ska vist være indlagt i 24 timer  hvor de har sagt at jeg ska ha en voksen med, der ka holde øje med mig efterfølgende

Men er self lidt nervøs, men føler samtidig, der self er helt styr på det hele.

Har hendes stemme været anderledes, siden hun blev opereret? Vh Stine 

Det er dejligt der bliver noget tilbage

Det var også fordi at det hele blev fjernet at hun skulle være indlagt så længe .

Ja det har den faktisk. Det er hun lidt ærgerlig over. Hun har fået tilbudt stemmetræning i forbindelse med operationen men har aldrig fået gjort brug af det. Jeg kan godt forstå at det er noget du tænker på men vil altså også sige at man sagtens kan genkende at det er hendes stemme. Der er bare nogle “toner” som er anderledes. 

Anmeld Citér

28. februar 2023

StineW79

Anonym skriver:

Det er dejligt der bliver noget tilbage

Det var også fordi at det hele blev fjernet at hun skulle være indlagt så længe .

Ja det har den faktisk. Det er hun lidt ærgerlig over. Hun har fået tilbudt stemmetræning i forbindelse med operationen men har aldrig fået gjort brug af det. Jeg kan godt forstå at det er noget du tænker på men vil altså også sige at man sagtens kan genkende at det er hendes stemme. Der er bare nogle “toner” som er anderledes. 

Tak for svar!! Det med ændring af stemmen, var nemlig noget af det lægen, snakkede en del om, da han forklarede omkring "bivirkningerne" af operationen.

Han sagde at de fleste oplever, at deres sangstemme ændre sig, og om jeg troede det ku være et problemblem. Nu lever jeg heldigvis ik af at synge, men synger en del, når jeg er på arbejde, som pædagog.

Mine "lytter" er heldigvis ik så kritiske, at jeg tror heldigvis det ik blir det store problem

Hvorfor har hun ik benyttet stemmetællere? Vh Stine 

Anmeld Citér

28. februar 2023

Anonym

Det er netop med sang det er mest tydeligt, men du har nok ret i at de kære små ikke er så kritiske lige der

Jamen det er fordi dengang var hun ryger og så giver det ikke så meget mening at træne fordi rygningen også påvirker stemmebåndet. Så vidt jeg kan huske ville hun ikke få det tilbudt før hun var stoppet med at ryge. Men i dag tror jeg hun ville have ønsket at hun havde gjort det. På den anden side lever hun heller ikke af at synge  til gengæld er hun stoppet med at ryge så det er jo fantastisk. 

Anmeld Citér

28. februar 2023

Anonym

Til TS:

Jeg er nysgerrig på at høre, hvad lægen ellers har fortalt omkring operationen og bivirkninger deraf? 

Jeg har selv knudestruma, men den er ikke så stor, endnu, at jeg skal opereres. Hvornår skal du opereres og på hvilket sygehus? Har du været generet af din skjoldbruskkirtel? 

Anmeld Citér

1. marts 2023

StineW79

Anonym skriver:

Til TS:

Jeg er nysgerrig på at høre, hvad lægen ellers har fortalt omkring operationen og bivirkninger deraf? 

Jeg har selv knudestruma, men den er ikke så stor, endnu, at jeg skal opereres. Hvornår skal du opereres og på hvilket sygehus? Har du været generet af din skjoldbruskkirtel? 

Min er heller ik kæmpe stor, men syntes nu den er mere tydelig end jeg lige selv ka fange, på et billede.

Min trykker på mit spiserør, så det giver synkebesvær, og der er en del af skjoldbrudskirtlen, der alligevel ik dur, hvilket er de 2 grunde til, at lægen vil operere.

Jeg ska opereres på Aarhus universitets hospital. Pt er ventetiden omkring 3 mdrer, og jeg venter stadig på at få den endelige dato. Fik henvisningen til operationen i onsdags.

Info omkring selve operationen er følgende:

Jeg blir ringet op dagen før operationen, hvor jeg vil få klokkeslettet for operationen.

Jeg ska faste 6 timer før operationen, og ska gerne drikke et par Litter vand senest 2 timer inden operationen.

Bliver kørt ned til narkose. Klargøring til narkosen tager omkring 15 ca minutter. Så er der sat omkring 1 1/2 time af, til selve operationen, og derefter ca 15 min til at tage mig ud af narkose. Derefter blir jeg kørt over på opvågning, indtil narkosen er helt aftaget.

Som jeg forstod det, ska jeg være under voksen observation i 24 timer.

Derefter må jeg spise normalt.

Jeg ka forvente ondt i halsen, bla pga det der rør til narkosen (sådan som jeg lige forstod det) 

Aret ska være dækket til, med speciale plaster i en uge, indtil det er lukket.

Jeg fik at vide, at nogen oplever en ændring af stemmen, efter operationen. Især ens sangstemme ka ændre sig. Og nogen ka ha brug for at komme til talepædagog. Men at det ik sker så tit. Vh Stine 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

1. marts 2023

Anonym

Mange tak for svar.

Jeg håber, din operation kommer til at gå godt  

Du må meget gerne opdatere her i tråden efter din operation, hvor du selvfølgelig har lyst. 

Anmeld Citér

1. marts 2023

StineW79

Anonym skriver:

Mange tak for svar.

Jeg håber, din operation kommer til at gå godt  

Du må meget gerne opdatere her i tråden efter din operation, hvor du selvfølgelig har lyst. 

Det var i hvert fald så lidt!

Blir total nysgerrig, men hvor tydelig er din  og har du nogen gener af den? Og hvor længe har du haft den?  Og hvor gammel er du?

Min egen læge hvade nemlig ik rigtig noget erfaring med lige præcis det her, så han sendte mig videre til en kollega, som henviste mig til scanning. 

I tirsdags blev jeg ringet op af en underviser, på hospitalet, om jeg havde mulighed for at komme en time tidligere, fordi de havde nogen studerende, på øre/næse/halskliniken, som gerne ville bruge mig som casestudie. Dette på baggrund af, at det åbenbart ik er ret tit, de ser sådan en fin Struma/forstørret skjoldbrudskirtel Så blev undersøgt og stillet en masse spørgsmål, af en studerende. Så håber de ku bruge det til noget vh Stine 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.