Rod i alle skuffer og skabe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.364 visninger
19 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. januar 2023

Anonym trådstarter

Ja, som overskriften lyder  jeg synes; uanset, hvilket skab eller skuffe jeg åbner herhjemme i vores hus, så er der bare rod vi er alle lige gode om, bare at fylde i og fjerne ting fra overfladen….. men jeg ville ønske vi havde mere system og orden på tingene. 
med der nogen der kender denne problematik? Eller er vi de eneste (det virker sådan, når jeg ser mine børns klassekammeraters hjem ) som lever på denne uorganiserede måde? Nogen råd eller fif til, hvordan vi får rodet bod på sagerne i skuffer og skabe?  Pft

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2023

Optimom

Profilbillede for Optimom

Jeg ville ønske ting kom ned i skuffer og ind i skabe. Her dækkes alle vandrette flader af rod: tegninger, indkøb, tøj, legetøj, mm. Når jeg husker mit barndomshjem var det fuldstændigt det samme. Ville ønske jeg kunne give nogle bedre vaner videre til mine børn

Anmeld Citér

23. januar 2023

Anonym

Vi er begyndt hvert år til foråret så rydder vi op i  alle skuffer og skabe, det vi ikke har brugt i et år ryger ud. Så undgår vi det problem med rod og overfyldte skabe og skuffer.

Anmeld Citér

23. januar 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella
Optimom skriver:

Jeg ville ønske ting kom ned i skuffer og ind i skabe. Her dækkes alle vandrette flader af rod: tegninger, indkøb, tøj, legetøj, mm. Når jeg husker mit barndomshjem var det fuldstændigt det samme. Ville ønske jeg kunne give nogle bedre vaner videre til mine børn

Jeg er vokset op i en pinligt ryddet hjem. Det gør altså ikke at jeg kan finde ud af at rydde op selv

I perioder lykkes det. Det der har gjort det nemmere er som en anden siger: smid ud. I forbindelse med en flytning smed jeg 50% ud af hvad jeg ejede .. det er sværere at rode med få ting

Anmeld Citér

23. januar 2023

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Jeg gennemgår hvert år to gange om året alt tøjet og vurdere om det skal videre eller hvad det skal. Skabene får en omgang en gang om året hvor jeg rydder ud og op. Børnene har hver en flyttekasse med minder i. Den bliver fyldt op og når de bliver 18 år er den fyldt til randen. Derved sørger jeg for kun at gemme det vigtigste. Børnenes legetøj er delt op i kasser med pintogrammer så de selv kan rydde op og det skal Max tage 20 minutter at rydde det hele op - ellers har de for meget. Her kan der også rode, men køkkenet skal alle mand sørge for at det står rent og indbydende. 

Anmeld Citér

23. januar 2023

Anonym

Jeg har netop så småt kommet ud af en periode hvor vi havde det sådan herhjemme. Jeg var så led af ked af alt rodet omkring mig, og var nærmest pinlig tilpas når vi skulle have gæster...

I forbindelse med en renovering af vores lejemål, skulle vi pludselig være på mindre plads, i en lang periode.

Så tog jeg simpelthen et hjørne af gangen. Jeg gik det igennem helt lavpraktisk. Her havde vi jo en "måler" på, nemlig de 3 måneder renoveringen skulle vare. Alt blev delt op i kategorier

1 Ting vi skulle bruge indenfor de næste 3 måneder

2 Ting vi vidste vi skulle bruge, men ikke indenfor 3 måneder (fx julepynten, halloween ditto, vintertøj osv)

3 Ting vi måske skulle bruge, eller som var gode at have "in case".

Alt i 3´er kategorien, blev virkelig grundigt gennemgået, for at sikre at vi kun gemte ting vi virkelig var glade for. Fx har jeg gået og gemt tøj fra de ældste til de yngste børn - men helt ukritisk, og selvom der var 4 år i mellem. Nu gemmer jeg kun det rigtig gode. 

Udover det, så har jeg virkelig øvet mig i at smide ting ud (= sende til genbrug) som jeg ikke virkelig er glad for at have. Smågrimme vaser, tallerkner som jeg altid går udenom, skåle i 7 forskellige farver og størrelser, som jeg egentlig ikke synes er pæne. Jeg har pakket så mange flyttekasser med ting som bare har hobet sig op, men jeg har gjort det langsomt, og lidt af gangen. Så var det ikke uoverskueligt.

Man kan ikke ordne det hele på en gang, men "lige den der lille kasse" kan man godt ordne mens man ser tv om aftenen...

Det blev en lang smøre, men håber du kan bruge det til noget..

Anmeld Citér

23. januar 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

1) For mange ting er vejen til rod, er min klare erfaring. Vi ejer stort set intet - og derfor er det helt lavpraktisk nærmest umuligt at rode ret meget hverken udenfor eller indeni skabene. Det gælder også børnene, og jeg bliver til stadighed overrasket over, hvor få ting vi egentlig har brug for.

2) Tag én skuffe pr. gang. Et lille overskueligt skridt. Det gør det så meget nemmere. 

3) Hvis det er svært at smide ud, så forær det væk i stedet. For mig er det meget nemmere at give slip, når jeg ved at det gør en forskel for andre 

Anmeld Citér

23. januar 2023

Anonym trådstarter

Tak for alle gode råd og tip! Og rart, at høre jeg ikke er ene om denne ‘ting’. 
jeg kan sagtens smide ud - men vi har tre børn…. Så har de lige lavet en tegning, en perleplade, noget i gips fra skolen osv osv osv……  batterier, ledninger osv osv osv….. synes der er ALT muligt. Nå, men vi må igang én skuffe af gangen lyder som en god plan

Anmeld Citér

23. januar 2023

Putteputte

Profilbillede for Putteputte
Anonym skriver:

Tak for alle gode råd og tip! Og rart, at høre jeg ikke er ene om denne ‘ting’. 
jeg kan sagtens smide ud - men vi har tre børn…. Så har de lige lavet en tegning, en perleplade, noget i gips fra skolen osv osv osv……  batterier, ledninger osv osv osv….. synes der er ALT muligt. Nå, men vi må igang én skuffe af gangen lyder som en god plan

Kunne det ikke være en god ide med en skuffe til dem hver, til alle deres gaver. Så kan du sortere i den hvad der skal gemmes

Anmeld Citér

23. januar 2023

Kastanje

Lad være med at skulle ordne alt på en gang. Mit bedste råd - tag et skab eller en skuffe ad gangen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.