Strejke

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

901 visninger
11 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. januar 2023

Anonym trådstarter

Jeg har altid været ansat som funktionær uden at være i en fagforening. Nu er der en masse overenskomster, der skal forhandles på plads i de kommende måneder og i nyhederne er fagbevægelsen meget utilfredse allerede inden forhandlingerne pga regeringens indblanding. 

Da jeg ingen viden har om strejker, er jeg nysgerrig efter, hvem der egentlig skal strejke, hvis det kommer så langt. Jeg ved, at inden for sundhedsvæsenet var det enkelte områder, der blev udvalgt, da alle ikke må strejke, men hvis nu byggebranchen først siger nej og går i strejke vil det så være alle i deres fagforening, der skal strejke? Og hvad hvis jeg som funktionær melder mig ind i 3F eller anden strejkeramt fagforening, skulle jeg så strejke selv om jeg arbejder på et andet område?

Helt tydeligt så ved jeg meget lidt om det her med fagforeninger og strejker

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2023

Soonmom

Jeg er pædagog og medlem af det faglige Hus 

Hvis bupl melder strække, skal jeg stadig komme på arbejde og fx gøre rent, andet arbejde osv

Anmeld Citér

17. januar 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella

Du skal strejke hvis du er medlem af en overenskomstforhandlende fagforening, og de udtager dit område til strejke

Er du ikke medlem, skal du arbejde selvom kollegaer strejker

Vær obs på hvis du meæder dig ind i em fagforening at du ofte skal have været medlem en rum tid før du kan få hjælp af strejkekassen. 

Anmeld Citér

17. januar 2023

Anonym

Jeg vil råde dig til at melde dig ind i en fagforening du står så meget bedre og du er ikke en del af stræken når du ikke er medlem og skal derfor møde op som normalt. 

Anmeld Citér

17. januar 2023

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Jeg vil råde dig til at melde dig ind i en fagforening du står så meget bedre og du er ikke en del af stræken når du ikke er medlem og skal derfor møde op som normalt. 

Du ved vel reelt set ikke, om hun står bedre med eller uden fagforening?

Anmeld Citér

17. januar 2023

Anonym

Panther skriver:

Du ved vel reelt set ikke, om hun står bedre med eller uden fagforening?

Du står altid bedre med nogen i ryggen end når du står alene, og bliver du fyret er der altid dagpenge i stedet for kontanthjælp hvis man vel og mærket også er medlem af en a-kasse 

Anmeld Citér

17. januar 2023

Anonym

Jeg har ingen forståelse for dem der tør at undvære en fagforening/a-kasse. 
Selvom at dagpengesatsen ikke er noget at råbe hurra for, så gør det jo at man er sikret en lille indkomst i det mindste. 
Jeg har brugt min fagforening da min leder blev lidt for kreativ og ikke helt kunne sætte sig ind i graviditetsgener - perfekt at have min TR med til sådan samtaler. 
Du kan heller ikke nasse på de andres lønforhandling og bruge deres “løngrundlag” til at forhandle din egen. 

Anmeld Citér

17. januar 2023

Soonmom

Anonym skriver:

Selvom at dagpengesatsen ikke er noget at råbe hurra for, så gør det jo at man er sikret en lille indkomst i det mindste. 
Jeg har brugt min fagforening da min leder blev lidt for kreativ og ikke helt kunne sætte sig ind i graviditetsgener - perfekt at have min TR med til sådan samtaler. 
Du kan heller ikke nasse på de andres lønforhandling og bruge deres “løngrundlag” til at forhandle din egen. 

"Nasse" altså nu ved jeg ikke hvilken branche du er i, men i min er overenskomst fagforeningen lort (BUPl) og ikke noget at råbe hurra for mht løn og vilkår og de hjælper i øvrigt heller ikke en

Jeg har fået meget mere hjælp da jeg meldte mig ind i en gul og så er det mere end halv pris

Anmeld Citér

17. januar 2023

Anonym

Soonmom skriver:

"Nasse" altså nu ved jeg ikke hvilken branche du er i, men i min er overenskomst fagforeningen lort (BUPl) og ikke noget at råbe hurra for mht løn og vilkår og de hjælper i øvrigt heller ikke en

Jeg har fået meget mere hjælp da jeg meldte mig ind i en gul og så er det mere end halv pris

Jeg er SL’er.

Anmeld Citér

17. januar 2023

Anonym

Anonym skriver:

Fagforening og a-kasse kan jo godt være to forskellige ting. Jeg er medlem af a-kasse, men meldte mig ud af min fagforening da jeg blev udtaget til at strejke i alle 10 uger af sygeplejerskernes strejke. Jeg havde i løbet af de 10 uger 2 “strejke dage”, da vores nødbemanding er bedre end vores normale bemanding. Jeg kunne ikke komme med mine børn på ferie, men skulle istedet arbejde. Jeg fik min løn fra arbejdsgiver en uge senere end jeg plejer og fra fagforeningen fik jeg strejkekontingent to uger senere end normal løn. Det vil sige at alle mine regninger blev trukket før jeg fik penge på kontoen. Min søn på nu 8 år er den dag idag mega bange for at jeg endnu engang ikke må komme med på ferie. Min mand tog med min veninde på ferie (jeg skulle også have været med, men måtte ikke). Han syntes ikke at det var sjovt midt om natten da vores yngste græd i 1,5 time fordi han bare ville have sin mor på en campingspladsen. Jeg var stresset og er idag stadig meget psykisk påvirket af at have svigtet mine børn pga min fagforening som gik i strejke pga. flertallet, som ikke var udtaget til strejke og derfor ikke ville få ødelagt deres ferie. Og får jeg problemer på min arbejdsplads så siger jeg da bare op og får en nyt job. Som sygeplejerske har jeg jo heller ikke noget problem med at få job. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.