Fordomme? inspireret af andre tråde.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.648 visninger
31 svar
72 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. december 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79

Inspireret af nogen kommentar på et par andre tråde, så blir jeg da mega interesseret på at høre, hva nogen af jeres fordomme er?

Hvilken fordomme oplever i, som helt hen i vejret og hvordan påvirker andres fordomme jer? 

Noget der feks ramte mig i en anden tråd, var et udsagn om, at når man er dårlig til at stave, så ka må åbenbart heller ik forstå hva andre mener, når de skriver. At man så er mindre intelligent osv.

- Min datter på 10 år, går i 4 klasse og læser dårligere end en 0 klasser. Til gengæld så ka hun læse mennesker og andres følelser som en åben bog. Hun husker sangtekster som en elefant, er så sød og omsorgsfuld og sjov.  Hun arbejder hårdt på at blive bedre, til at læse og stave hver dag, får extra undervisning i skolen og brokker sig sjældent over det extra arbejde, det betyder for hende. 

Udover det kender jeg flere, der er ordblinde, som er langt klogere end mig, og jeg tænker endelig jeg staver ok, selvom jeg både laver tastefejl, forkortelser og stavefejl. 

- At familier kun ka se ud på en bestemt måde, med mor, far og børn, for at være normalt, er jeg bestemt heller ik enig i. 

Min kærstes forældre er skilt, og det er nok næsten det bedste de ku gøre, for at få det til at fungere for dem. De ka både li hinanden og deres nye partner, og det er altid hyggelig at være samlet alle sammen. Sammen var de ik gode forældre. Hver for sig, med nye partner  er de fantastiske

Og jeg ku helt sikkert komme på flere, hvis jeg lige fik tid, til at tænke efter. Men ku lige mærke, at jeg blev lidt ramt, på lige præcis disse udsagn. Vh Stine 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2022

Anonym

Desværre så er det bare sådan, at vores evne til at udtrykke os skriftligt og sikre at budskaber bliver formidlet fyldestgørende, daler som følge af et dårligere ordforråd. Ordblinde har i mange tilfælde et dårligere ordforråd, og derfor reagerer modtagerne ind i mellem uhensigtsmæssigt, hvis de selv har svært ved at læse det ind i teksten, der eventuelt kunne mangle. Det er min egen opfattelse. Det er i hvert fald, hvad jeg oftest læser i modtagerens svar. Det ser de naturligvis ikke selv. 

Når det så er sagt, så har det selvfølgelig ikke noget med intelligens at gøre. Jeg kender mange kvikke og intelligente mennesker med ordblindhed. Men ikke desto mindre kan det være frustrerende at læse en tekst skrevet af en ordblind, fordi det kræver mere af vi andre. Det krævede lidt ekstra af mig at læse din tekst f.eks. på trods af, at du ikke er ordblind, men netop pga. de fejl og mangler du selv nævner. Men jeg tænker intet skidt om dig af den årsag. 

Mine forældres primære sprog er ikke dansk, og jeg ville da blive trist hvis andre tænkte at de var dummere alene baseret på deres skriftlige evner. På dansk selvfølgelig. Men som ordblind er man nødt til at tænke over det, i mine øjne. Gøre lidt ekstra for at formulere sig bedre på skrift hvis man ønsker at være en del af skriftlige debatter.

Gør man ikke det, så får jeg desværre også lidt fordomme. 

Anmeld Citér

26. december 2022

lineog4

Fordomme har vi alle, nogle erkender jeg først når jeg falder i med begge ben. For mig at se er det vigtigste, at man lader sig overraske og ikke stirrer sig blind på grund af fordomme, altså domme om andre, som vi bruger til at kategorisere på forhånd.

I tråden nævnes dysleksi - jeg har ingen fordomme omhandlende personer med dysleksi. Jeg har noget generelt viden, og får jeg en elev i skolen med diagnosticereret dysleksi, så vurderer jeg på baggrund af den generelle viden og tit bliver jeg også overrasket netop fordi det er et unikt menneske. På samme måde har jeg generel viden om flersprogethed, kognitive udfordringer, opmærksomhedsforstyrrelser mm. Min erfaring er dog, at lader jeg min generelle viden overskygge, så jeg på forhånd tror jeg kan kategorisere, så fejler jeg oftere i relationen og mit arbejde.

Jeg kategoriserer for at forstå den komplekse verden, og de kategorier er fordomme på godt og ondt. Når jeg møder nye mennesker, så sættes de ind i nogle kategorier baseret på tøj, udseende, ordvalg, opførsel osv. Heldigvis oplever jeg oftest, at de er langt mere komplekse og fantastiske end jeg lige troede. Så fordommene/kategoriseringerne er egentlig kun relevante i de første møder.

I en skriftlig debat som den her, er det alene sproget og de holdninger som kommer til udtryk med sproget, som jeg kan kategorisere med, og da jeg glemmer mange brugernavne og en del er anonyme, så er det fra indlæg til indlæg. Og jeg ville lyve, hvis jeg påstod, at jeg ikke fik gang i nogle fordomme  

Jeg har dog ingen fordomme vedr. Stavefejl og slåfejl (skriver selv på telefon som lever sit eget liv ofte), og har heller ikke svært ved at læse det (da jeg boede på Island lånte jeg op til flere bøger på norsk uden at opdage det var norsk). Jeg kan forstyrres af sjove ord, sjove vendinger, anderledes sætningskonstruktioner og utilsigtede morsomheder når der ryger forkerte ord ind i en sætning. Og lige der har jeg vist en fordomme, når sproget bliver for snørklet, for "jeg skal lege intellektuel" og lave sætninger med tusind indskudte sætninger, bruge ord som det er tydeligt, at jeg ikke helt forstår dybden af og hvor jeg kunne have valgt et fint og rammende hverdags ord. Har selv været der, min datter i 3.g er der, og kan huske første års studerende på filosofi på RUC var der (var ansat nogle år, og det var så hyggeligt nye studerende som lød som et omvandrende leksikon totalt Erasmus Montanus). 

Hmm men mon ikke vi rammes hårdest af andres fordomme, når det er noget som vi selv bumler med? Du nævner stavning måske fordi du ser din datter have udfordringer, og du ved hun ikke passer ind i kategorien "dum" eller uvidende. 

Jeg har taget for mange kilo på de sidste par år og rammes helt sikkert af fordomme om tykke mennesker, fordi det rammer ned i min egen sorg over at være det. 

Jeg kunne sagtens finde flere fordomme som rammer mig, når jeg møder dem og andre som overhovedet ikke påvirker mig. 

Anmeld Citér

26. december 2022

Carina:-)

Der er masser af fordomme.

Har mødt dem , og møder dem stadig

Jeg blev teenagere mor og mødte fordomme der .

Fik mange børn- flere fordomme.

Fik barn efter de 40 - endnu flere fordomme.

Har ingen uddannelse - uha uha . Og på trods af at vi altid har forsørget os selv og vores mange børn. Altid har arbejdet- og har bygget en virksomhed op fra bunden - og nu ligger i top - top skatteområdet. Ja så er mange stadig af den opfattelse at ingen  uddannelse er lig med offentlig forsørgelse,  og at man er dum som en dør .

Tykke og tynde mennesker møder masser af fordomme- det samme gør folk der bor på Lolland/ Falster.

Folk på Østerbro kalder deres børn Viol æblegrød - og maler selv deres korn til morgenmad. 

Jyder har allesammen en trailer - og bruger lørdagen på at køre på lossepladsen. 

Og sådan  kan man blive ved.

Og ja man bliver ramt på det - der " passer" på en.

Jeg går altid i forsvar - når vores venner ( der alle er uddannet) taler ned om ufaglærte. 

Fordi det er " mit" område.

Også selv om jeg godt ved at vi falder uden for normen.

Men alligevel så er der mange eksempler på at ufaglærte arbejder mange flere år end folk der først kommer på arbejde som midt 30 erne.

Og ja jeg er selv smækfyldt med fordomme. 

Nogen bliver bekræftet- andre falder tungt til jorden . Men derfor har jeg dem stadig.

Anmeld Citér

26. december 2022

Tystys14

Jeg er utroligt fordomsfuld desværre (men tror jeg også skyldes ens opvækst, hvordan man ser på verden). Jeg øver mig hver dag i, at ligge mine fordomme på hylden og indrømmer gerne hvis jeg tager fejl når det åbenlyst. Nogle gange bliver jeg faktisk helt glad for at tage fejl, for så er verden måske et bedre sted end jeg har tidens til at gøre den til.

F.eks. er jeg stadigvæk overbevist om, at de som har ladet sig vaccinere for en sygdom (der i øvrigt ikke er værre end alm. forkølelse for de fleste), er super røde i deres politik eller virkelig let påvirkelige individer. Det en meget svær fordom at lægge på hylden (og generaliserende i know).  

Jeg mener f.eks. også, at forældre der lader deres børn se gysere og andre film (som er egnet til 15+) og barnet f.eks. er 6-7 år... Er det helt hen i vejret og på grænsen til uansvarligt. En fordom som flere sikkert ikke er enig i.  

Nogle fordomme er svære at ændre.

Anmeld Citér

26. december 2022

lineog4

Der er masser af fordomme.

Har mødt dem , og møder dem stadig

Jeg blev teenagere mor og mødte fordomme der .

Fik mange børn- flere fordomme.

Fik barn efter de 40 - endnu flere fordomme.

Har ingen uddannelse - uha uha . Og på trods af at vi altid har forsørget os selv og vores mange børn. Altid har arbejdet- og har bygget en virksomhed op fra bunden - og nu ligger i top - top skatteområdet. Ja så er mange stadig af den opfattelse at ingen  uddannelse er lig med offentlig forsørgelse,  og at man er dum som en dør .

Tykke og tynde mennesker møder masser af fordomme- det samme gør folk der bor på Lolland/ Falster.

Folk på Østerbro kalder deres børn Viol æblegrød - og maler selv deres korn til morgenmad. 

Jyder har allesammen en trailer - og bruger lørdagen på at køre på lossepladsen. 

Og sådan  kan man blive ved.

Og ja man bliver ramt på det - der " passer" på en.

Jeg går altid i forsvar - når vores venner ( der alle er uddannet) taler ned om ufaglærte. 

Fordi det er " mit" område.

Også selv om jeg godt ved at vi falder uden for normen.

Men alligevel så er der mange eksempler på at ufaglærte arbejder mange flere år end folk der først kommer på arbejde som midt 30 erne.

Og ja jeg er selv smækfyldt med fordomme. 

Nogen bliver bekræftet- andre falder tungt til jorden . Men derfor har jeg dem stadig.

Det er da ikke en fordom, at jyder har en trailer og kører på genbrugspladser hver weekend - det er fakta

Anmeld Citér

26. december 2022

Hanspige

lineog4 skriver:

Det er da ikke en fordom, at jyder har en trailer og kører på genbrugspladser hver weekend - det er fakta

Bor i Jylland, ejer ikke en trailer. Min kæreste gør. Vi kører aldrig på lossepladsen om lørdagen. 

Vi kører til renovations pladsen en gang om måneden ca. Og som oftest om mandagen

Anmeld Citér

26. december 2022

lineog4

Hanspige skriver:

Bor i Jylland, ejer ikke en trailer. Min kæreste gør. Vi kører aldrig på lossepladsen om lørdagen. 

Vi kører til renovations pladsen en gang om måneden ca. Og som oftest om mandagen

Ej nu må ikke ødelægge mine ideer om Jylland

Anmeld Citér

26. december 2022

B&J

Jeg har ikke mød så mange fordomme personligt ud over.

Jeg drikker ikke alkohol. Jamen så er jeg møg hammer kedelig men når folk lære mig at kende er jeg ikke så kedelig. 

Jeg har haft fordomme selv men uhh kan næste ikke huske hvornår jeg sidste har tænkt fordomme om nogle.

Jeg er mere en åben bog der læser folk på ingen ting når jeg møder dem. Og hvis der er nåede jamen inden spørger jeg ind til det eller der kan være en grund, opvækst ja der kan være mange ting. Men vil heller lære folk at kende en at skyde fordomme på dem.

Anmeld Citér

26. december 2022

Roselil

Profilbillede for Roselil
StineW79 skriver:

Inspireret af nogen kommentar på et par andre tråde, så blir jeg da mega interesseret på at høre, hva nogen af jeres fordomme er?

Hvilken fordomme oplever i, som helt hen i vejret og hvordan påvirker andres fordomme jer? 

Noget der feks ramte mig i en anden tråd, var et udsagn om, at når man er dårlig til at stave, så ka må åbenbart heller ik forstå hva andre mener, når de skriver. At man så er mindre intelligent osv.

- Min datter på 10 år, går i 4 klasse og læser dårligere end en 0 klasser. Til gengæld så ka hun læse mennesker og andres følelser som en åben bog. Hun husker sangtekster som en elefant, er så sød og omsorgsfuld og sjov.  Hun arbejder hårdt på at blive bedre, til at læse og stave hver dag, får extra undervisning i skolen og brokker sig sjældent over det extra arbejde, det betyder for hende. 

Udover det kender jeg flere, der er ordblinde, som er langt klogere end mig, og jeg tænker endelig jeg staver ok, selvom jeg både laver tastefejl, forkortelser og stavefejl. 

- At familier kun ka se ud på en bestemt måde, med mor, far og børn, for at være normalt, er jeg bestemt heller ik enig i. 

Min kærstes forældre er skilt, og det er nok næsten det bedste de ku gøre, for at få det til at fungere for dem. De ka både li hinanden og deres nye partner, og det er altid hyggelig at være samlet alle sammen. Sammen var de ik gode forældre. Hver for sig, med nye partner  er de fantastiske

Og jeg ku helt sikkert komme på flere, hvis jeg lige fik tid, til at tænke efter. Men ku lige mærke, at jeg blev lidt ramt, på lige præcis disse udsagn. Vh Stine 

God tråd

jeg har selv masser af fordomme, men forsøger altid at stoppe mig selv og være bevidst om dem når jeg får fanget mig selv i nogle skøre formodninger. Det lykkes garanteret ikke altid

jeg hader selv at blive sat i en særlig kategori/bås

De værste fordomme for mig er de racistiske der går på race og religion, altså at folk tænker og opfører sig på en særlig måde fordi de tilhører en særlig religion eller har en bestemt hudfarve.

jeg har selv børn med en muslim og har virkelig været udsat for mange åndsvage formodninger. Og kan godt være bekymret for mine børns fremtid i danmark som blandede børn.

Den anden jeg hader er vedr. køn. Både de to alment accepterede og alle de andre. Fatter ikke det er så utrolig vigtigt at placere andre i en særlig boks. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.