Juleaften

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. december 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Hvordan ville dine børn have det med pludselig ikke at skulle holde jul med mormor og morfar? Hvis det var mine børn, ville de blive helt enormt skuffede, men jeg ved selvfølgelig ikke hvordan jeres forhold er. 

Jeg kender udmærket til at man ofte tænker for meget med følelserne som gravid. Og ja, det kan være nemmest bare at trække stikket. Men du kommer til at skuffe hele din familie. Det er jo bare en enkelt aften. Hvor langt har I hjem? Er det meningen I skal blive og overnatte? Ellers kan I jo leje et hotelværelse i nærheden og sige at I (mest du sikkert?) har brug for at kunne trække jer når du/ I bliver trætte. Det vil de da sikkert have forståelse for. 

Mht den person der drikker for meget. Tag en snak med dine forældre om hvad der bliver serveret. Måske kan I købe alkoholfrie øl i stedet for? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Der er for meget kørsel til bare lige tage hjem. 

Men du skal vel hjem alligevel, så hvad er forskellen om du tager af sted kl. 19 eller kl. 21.?

Ellers så se om der er et sted I kan overnatte/ et hotel værelse... 

Anmeld Citér

23. december 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Mig og mine børn skulle være hos mine forældre her på lørdag men kan mærke det bare hænger mig langt ud af halsen skal afsted. Jeg har allermest bare lyst til at være hjemme og hygge Med mine børn og min kæreste min store søn er inde i en lidt svær periode og der er en vis person i min famile som kommer som har mere travlt med drikke bajere end selve julen  . Jeg er os gravid så tænker det derfor jeg har det sådan. Men jeg kender mine forældres reaktion og min far har sagt allerede han bliver skide sur hvis jeg aflyser. Men de  kan ikke se mine behov for det nemmere være hjemme i julen med små børn.  Er jeg bare egoistisk  røvhul hvis jeg melder fra ?   Er 33 år men føler bare lige nu jeg er så lille og skal makke ret hvad mine forældre siger.

Jeg synes slet ikke, der er grund til, du føler dig lille og skal makke ret i forhold til, hvad dine forældre siger. Jeg synes, du i stedet skal føle dig voksen og tage ansvar for ikke at gøre andre voksne kede af det ved at brænde dem af. Hvis det var omvendt, og du blev ked af, at dine forældre overvejede at melde fra i sidste øjeblik, ville det jo heller ikke handle om, at de var små og skulle makke ret, fordi du sagde det - men om, at de ikke ville kunne være bekendt at skuffe dig og dine børn. 
Det virker som om, du har fundet et hav af årsager til at melde fra - din søns udfordringer, et familiemedlem, der drikker for meget, din graviditet og dit ønske om at gøre aftenen lettere. Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan graviditeten spiller ind, og familiemedlemmet, der drikker, er vel ikke en pludselig opstået forhindring? Hvis jeg fik sådan en byge af begrundelser for et sent afbud fra mit barn, ville jeg opfatte det, som om alting pludselig var galt - og nok også nå frem til, at det vist handlede om generel ulyst. 
Jeg synes i øvrigt ikke, det er lettere at være hjemme juleaften - som gæst slipper man for indkøb og madlavning, hvis det ikke er uddelegeret. 

Jeg forstår godt, din far bliver skidesur - reelt bliver han jo nok såret og skuffet over at skulle undvære både datter og børnebørn.  I mine øjne er det umodent og ubetænksomt at melde fra så sent, med mindre der er én tungtvejende grund. Sæt dig i deres sted - hvordan ville det være, hvis dit barn ikke rigtigt gad dig juleaften alligevel, selv om det var aftalt? Eller hvis din veninde sprang fra en aftale, du havde forberedt og glædet dig til?
Det handler jo ikke kun om dig og din ulyst. 

Anmeld Citér

23. december 2022

KoFy

Du kan ikke melde afbud dagen inden juleaften, medmindre der er opstået noget meget akut og alvorligt.

Men husk denne følelse til næste år og så vælg at gøre noget anderledes.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.