Nyt job, hvad er normalen ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.237 visninger
17 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. december 2022

Anonym trådstarter

Jeg har gået nyt arbejde (har skrevet herinde før omkring det, så nogen kan måske huske jeg har ret svært ved at falde til og føler mig ekstremt dum). 

Forsøger virkelig med alt hvad jeg har at falde til. Men det så svært. 

Blev ansat midt i sidste måned så har knap været der en måned. (Det en forholdsvis lille arbejdsplads) og idag kom der så julegaver til alle de ansatte... Men selvfølgelig ikke til mig. 

Ved ikke helt hvad jeg havde forventet, for er selvfølgelig så ny osv. de kender mig ikke rigtig og jeg har selv svært ved at finde det rigtige ben at stå på.

Men blev faktisk ret ked af det alligevel. Føler mig lidt glemt selvom det nok ikke er berettiget. 

Men er det sådan normalt? At de nye ikke er så meget en del af fællesskabet at de får personalegoder og julegave?  

Det første "rigtige" arbejde i den virkelige verden, så har lidt svært ved at finde ud af hvad der er normalt og hvad jeg skal sige noget til.

Har stadigvæk mest lyst til at kaste håndklædet i ringen. Idag hjalp ikke rigtigt på det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2022

Soonmom

Jeg tænker ikke det er normalt. Jeg fik julegave, selvom jeg har været på barsel hele året (indløste det dog ikke)

Anmeld Citér

7. december 2022

Kastanje

Mange arbejdspladser bestiller deres julegave på en side, hvor der er flere muligheder. Den bestilling foretages 1-2 måneder før jul. Kan det være det der er tilfældet? Hvis alle har fået fx chokolade og du ikke har fået er det mega underligt. 

Anmeld Citér

7. december 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det er ikke normalt i mine øjne og da bestemt ikke en måde at hjælpe dig til at blive en del af fællesskabet på. Øv. 

Anmeld Citér

7. december 2022

Kastanje

Som chef ville jeg også - uanset om gaverne var bestilt på forhånd til et bestemt antal give et eller andet. 

Jeg ville faktisk snakke med min chef om det. Ikke for at kræve en gave .. men for at høre hvad der ligger i det..??

Anmeld Citér

7. december 2022

SANIE89

Profilbillede for SANIE89

På min arbejdsplads bestilte vi julegaver senest 16 november ud fra en side vi kunne vælge på. 

De 2 som er ansat fra 1 december har fået en seddel de kan vælge på og så bestilles de manuelt for de går selvfølgelig også. 

Kan godt forstå du føler dig overset. 

Anmeld Citér

7. december 2022

Pb18

Nej, det vil jeg ikke mene er normalt. Selvom de måske har bestilt via en side for et godt stykke tid siden, så ville jeg mene at din leder lige burde informere dig om det og så have sørget for et alternativ til dig. Kan godt forstå at du sidder med en mærkelig fornemmelse.

Jeg synes dog stadig ikke at du skal give op. Det kan være en omvæltning at komme ud på arbejdsmarkedet og selvom det kunne lyde til ikke at være det rigtige match for dig, så søg hellere noget andet, mens du er i din nuværende stilling fremfor bare at sige op 

Anmeld Citér

7. december 2022

Panther

Profilbillede for Panther

Enig med de andre og at man normalt bestiller tidligt, men at nye medarbejdere kan vælge også.
Når det er sagt, så går det altså ikke, at du bliver slået ud så nemt. Har du nogle udfordringer med selvværd e.l. i privaten også? 

Anmeld Citér

7. december 2022

Anonym

Panther skriver:

Enig med de andre og at man normalt bestiller tidligt, men at nye medarbejdere kan vælge også.
Når det er sagt, så går det altså ikke, at du bliver slået ud så nemt. Har du nogle udfordringer med selvværd e.l. i privaten også? 

Synes faktisk ikke det er særlig pænt at sige at TS bliver slået nemt ud. Det er jo ikke kun det at hun ikke har fået en gave, det har jo været hele oplevelsen fra dag et, det nye sted. Og ud fra hvad TS tidligere har berettet er det forståeligt at hun føler sig dårligt tilpas på den arbejdsplads. Det har intet med dårligt selvværd eller selvtillid at gøre. 

For at svare på TS spørgsmål, nej det er ikke normalt at der ikke er en gave til de nye. Hvis det er bestilt tidligt, så kunne ledelsen have købt noget andet til dig eller som minimum informeret dig. Synes ærligt talt det lyder som om ledelsen det sted ikke er sin  opgave voksen. (Ikke kun pga. Manglende gave, men ud fra det du tidligere har beskrevet i form af manglende oplæring mv.)

Jeg synes du skal søge videre, for det lyder i hvert fald ikke som om du får mod på arbejdslivet det sted.

Anmeld Citér

7. december 2022

Anonym

Hvis du er startet i november så er julegaverne nok allerede bestilt på det tidspunkt. Tror ikke du skal tage det så tungt selvom du nok føler dig overset.. I en lille virksomhed er der ikke altid styr på sagerne og en akavet chef husker ikke altid de sidstankomne.

En julegave er jo også en måde for virksomheden at vise medarbejderne at man sætter pris på deres arbejde. Og det har du jo ikke rigtig været en del af endnu. Og man får jo fx ofte heller ikke julebonus når man lige er startet så det må du heller ikke blive ked af hvis du ikke får det hvis det er noget der bliver givet.

Kan huske da jeg i sin tid startede i en november måned kunne jeg vælge mellem en boremaskine som sku ha været til en medarbejder der havde sagt op eller en æske chokolade som hurtigt kunne købes på benzintanken

Det er farligt at allerede føle sig overset og trådt på over en julegave, for du er kun lige startet. Var jeg dig lod jeg det ligge. Julegave på en arbejdsplads er ikke en menneskeret men en gode nogle virksomheder vælger at give deres medarbejdere.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.