Hvad sker der hvis den ene part dør?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. november 2022

Janey

Profilbillede for Janey

Hver vores bo? Vi bor sammen i en lejlighed??

Det er jura-sprog. Når nogen dør, så kalder man alle deres ting og værdier for deres "bo". Det har intet at gøre med bolig og hvor man bor. Rent sprogligt inden for juraen siger man, at boet efter en afdød skal gå til arvingerne, men man kunne også på godt dansk sige afdødes værdier og ejendele går til arvingerne. 

Du skriver, at I intet ejer sammen men har i hver især værdier vil disse gå til børnene, når I dør. Dør din mand og ejer han en bil til en værdi af 100.000 arver jeres børn denne og skal have værdien af denne udbetalt, så bilen må i det tilfælde sælges så børnene kan få pengene. Er det mindre værdier I hver især ejer vil problemet ikke være så stort.

Som andre nævner er det en god idé at tjekke jeres pensioner og se hvem eventuelle udbetalinger og forsikringssummer går til. Har I ikke indsat hinanden som modtager kan disse også gå til børnene

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2022

Anonym

Penge? Hvilke penge? Og hvorfor er det en god ide enten at blive gift eller få lavet testamente??

Beklager jeg har skrevet noget der gør dig irriteret. Så til dit spørgsmål: det er en god idé at blive gift eller oprette testamente, hvis man vil sikre at børnene ikke arver eventuelle værdier eller penge fra den afdøde. Og har man det fint med det - så er det ikke en god idé. 

man behøver jo hverken blive gift eller lave testamente hvis man ikk har lyst og hvis ingen af jer ejer noget som helst, har lejet alle de ting i har i jeres lejlighed og ikke har nogen penge på hver jeres konto, så er der vel ikke noget problem. Men måske en rådgiver kan svare allerbedst på dit spørgsmål. Pension og forsikringer kan man nøjes med at klare med pensions og forsikringsselskabet mener jeg. Hvis I altså har sådan noget. 

Anmeld Citér

29. november 2022

B&J

Igennem vores forsikring har vi en kryds livsforsikring så hvis den ene dør går det til partneren 

Anmeld Citér

29. november 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Omsorgsgiver skriver:

Vores bo? Men vi lejer jo? Vil det så sige, at man ikke må blive boende selv hvis man altså kan klare det økonomisk? Skal man flytte også selvom det et en lejebolig? Vores børn kan da ikke arve vores lejebolig??

Jo man må selvfølgelig blive boende sammen . Som andre skriver betyder "bo'et" de værdier man har hver især. Det kan være opsparing, hus, bil etc. Min mand og jeg er gift men har alligevel lavet gensidigt testamente. Det vil sige, at vi har valgt at kunne sidde i "uskiftet bo". Det vil sige, at hvis min mand dør før mig vil vores barn ikke arve ham med det samme. Hans værdier vil gå til mig. Men når jeg så dør vil barnet arve det, -jeg har tilbage (med mindre jeg har brugt det hele ). Vi har også gjort det sådan, at det vores barn arver er "særeje" - det vil sige, at en partner ikke kan få del i arven.

Håber det giver mening.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.