Hvad sker der hvis den ene part dør?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.068 visninger
13 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. november 2022

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Vi har boet sammen siden 2006, har 2 børn sammen, ejer intet sammen og vi er ikke gift og har ej sikret hinanden.

Hvad vil der reelt ske hvis den ene af os dør??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. november 2022

Tami

Profilbillede for Tami

Hvis en af jer dør og I ikke er gift og ikke ejer fælles ting, så vil hver jeres bo gå til jeres arvinger (og ikke hinanden). Nu hvor I har fælles børn vil de arve efter jer hver især. 

Anmeld Citér

28. november 2022

Anonym

Yes, barnet/børnene arver boet og pengene skal indsættes på en konto til barnet fylder 18. Virkelig god ide at lave et testamente eller blive gift hvis man har børn. 

Anmeld Citér

28. november 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Derudover skal man som ugift betale arveafgift af arven, hvis man opretter testamente. Det skal ikke som ægtefolk. 

Anmeld Citér

28. november 2022

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Tami skriver:

Hvis en af jer dør og I ikke er gift og ikke ejer fælles ting, så vil hver jeres bo gå til jeres arvinger (og ikke hinanden). Nu hvor I har fælles børn vil de arve efter jer hver især. 

Hver vores bo? Vi bor sammen i en lejlighed??

Anmeld Citér

28. november 2022

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Anonym skriver:

Yes, barnet/børnene arver boet og pengene skal indsættes på en konto til barnet fylder 18. Virkelig god ide at lave et testamente eller blive gift hvis man har børn. 

Vores bo? Men vi lejer jo? Vil det så sige, at man ikke må blive boende selv hvis man altså kan klare det økonomisk? Skal man flytte også selvom det et en lejebolig? Vores børn kan da ikke arve vores lejebolig??

Anmeld Citér

28. november 2022

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Anonym skriver:

Penge? Hvilke penge? Og hvorfor er det en god ide enten at blive gift eller få lavet testamente??

Anmeld Citér

28. november 2022

Anonym

Omsorgsgiver skriver:

Vi har boet sammen siden 2006, har 2 børn sammen, ejer intet sammen og vi er ikke gift og har ej sikret hinanden.

Hvad vil der reelt ske hvis den ene af os dør??

Umiddelbart vil der jo nok ikke ske det store da i ikke ejer noget sammen. Min mand er fx forsikret gennem sit arbejde så jeg får en million samt noget af hans pension (vist nok ikke det hele), da vi er gift. Var vi ikke gift ville det alt sammen ryge til børnene. Måske kan man testamentere sig ud af det. Det ved jeg ikke helt. Jeg kom ind i vores forhold med en lejlighed til en værdi af 1,5 million. Vi blev gift fordi jeg ikke kunne klare tanken om at han stod på gaden med vores barn, hvis jeg døde. 

Anmeld Citér

28. november 2022

Optimom

Profilbillede for Optimom

Jeg har heldigvis ikke mistet min mand, men jeg har opgjort "boet" efter min far, da han døde. "Boet" er bare det man kalder det, når nogen dør og man taler om de samlede værdier. Det kan være hus, bil, penge (stående i banken og kontanter), værdipapirer, tøj, møbler, pension og evt livsforsikring.

Selv hvis I ikke har de store værdier, skal børne have hvad der svarer til den afdøde persons halvdel. Der er dog en bagatelgrænse, efter udgifter til begravelse er trukket fra.

Pensionen kan godt være en del, men det er der også særlige regler for, så tjek jeres pensionsvilkår og hvem der står som begunstiget.

Hvis I bor til leje, kan den af jer der er tilbage godt blive siddende. Selvfølgelig forudsat personen har råd til huslejen alene.

Anmeld Citér

28. november 2022

nanan78

Profilbillede for nanan78
Omsorgsgiver skriver:

Penge? Hvilke penge? Og hvorfor er det en god ide enten at blive gift eller få lavet testamente??

Bo’et er den samlede værdi af afdødes ejendele. Dvs alt indbo, penge på konto, part i bil, aktier, pension osv. det opgøres ved dødsfald. Da I ikke er gift og ikke har testamente kan I ikke arve hinanden og arven går derfor til børn. Bo’et skal skiftes, dvs realiseres (sælges) og pengene sættes ind på en konto til børnene.

Det kan sætte overlevende part i en knibe. 
Ønsker man at kunne arve hinanden kan man enten oprette testamente (her skal dog som tidligere nævnt betales arveafgift) eller gifte sig, hvorved man automatisk bliver hinandens arving og arveafgiften er lavere. 

selvom I bor til leje er der formentlig en form for formue (møbler, opsparing mm). Derfor er det en god ide at gøre sig nogle tanker om hvad der skal ske i fald den ene part dør. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.