Lærere der har skiftet retning; hvad laver I nu?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.944 visninger
18 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. november 2022

Anonym trådstarter

Jeg er lærer på 10. År, men føler ikke jeg kan holde til mere nu. Det er så slidsomt et job for mig, jeg øser ud af gode intentioner, omsorg og pligtopfyldende, hårdt arbejde. Efterhånden føler jeg dog at glæden ved jobbet ikke længere opvejer og gør alt det hårde dét værd, og jeg vil noget andet. Men jeg aner simpelthen ikke hvad det skal være. Jeg har leget af min identitet i mit job, og følte det i sin tid nærmest som et kald. Jeg er totalt på bar bund. 

Jeg er mættet af at arbejde med mennesker. Har brug for ro, for mindre dårlig samvittighed og for at have overskud til min egen familie igen.

Der må sidder lærere derude som har skiftet spor; hvad laver I nu?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2022

Tip!

Er du lærer i folkeskolen? 
måske et skift til en specialskole med færre elever kunne være en ide? 

Anmeld Citér

18. november 2022

Anonymvic

Profilbillede for Anonymvic

Jeg er lærer på specialskole i indskoling og der er ikke mere ro, bare fordi der er færre elever. Man er på hele tiden - dog ikke så mange timer ad gangen og bedre løn, men specialskole er hårdt også

Anmeld Citér

18. november 2022

Anonym trådstarter

Tip! skriver:

Er du lærer i folkeskolen? 
måske et skift til en specialskole med færre elever kunne være en ide? 

Jeg er i folkeskolen, har arbejdet det samme sted siden jeg blev færdiguddannet, med 2 barsler undervejs. Min arbejdsplads er god, og jeg er glad for mine kollegaer og eleverne; men vilkårene for at udføre arbejdet uden at knække er meget dårlige. Som lærer har jeg en fin løn og fri når mine egne børn har fri - det er så dejligt. Men altså .... Hvis man alligevel er fuldstændig drænet når man er hjemme er det altså ligegyldigt. 

Anmeld Citér

18. november 2022

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Jeg er lærer på 10. År, men føler ikke jeg kan holde til mere nu. Det er så slidsomt et job for mig, jeg øser ud af gode intentioner, omsorg og pligtopfyldende, hårdt arbejde. Efterhånden føler jeg dog at glæden ved jobbet ikke længere opvejer og gør alt det hårde dét værd, og jeg vil noget andet. Men jeg aner simpelthen ikke hvad det skal være. Jeg har leget af min identitet i mit job, og følte det i sin tid nærmest som et kald. Jeg er totalt på bar bund. 

Jeg er mættet af at arbejde med mennesker. Har brug for ro, for mindre dårlig samvittighed og for at have overskud til min egen familie igen.

Der må sidder lærere derude som har skiftet spor; hvad laver I nu?

Jeg skiftede efter 10 år fra folkeskole til friskole.

min moral blev simpelthen for slidt i folkeskolen.

det er præcis ligeså hårdt hvor jeg er nu, samme timetal mv. men rammerne er bare bedre, jeg har langt mere medbestemmelse og det giver mig mening.

Jeg ved dog heller ikke om jeg holder til det i længden. Det slider bare at bruge sig selv som arb. Redskab som man jo gør i arbejdet med mennesker…

hvis jeg skal holde arbejdslivet ud skal jeg ihvertfald Max have 20 lektioner om ugen.

allerhelst ville jeg begynde at lave undervisningsmateriale og holde kurser i det samtidig med undervisning. Men hvordan man lige får huld i gennem til den branche, det aner jeg ikke…

hvad med dpu, tage en kandidat?

Anmeld Citér

18. november 2022

Anonym trådstarter

Roselil skriver:

Jeg skiftede efter 10 år fra folkeskole til friskole.

min moral blev simpelthen for slidt i folkeskolen.

det er præcis ligeså hårdt hvor jeg er nu, samme timetal mv. men rammerne er bare bedre, jeg har langt mere medbestemmelse og det giver mig mening.

Jeg ved dog heller ikke om jeg holder til det i længden. Det slider bare at bruge sig selv som arb. Redskab som man jo gør i arbejdet med mennesker…

hvis jeg skal holde arbejdslivet ud skal jeg ihvertfald Max have 20 lektioner om ugen.

allerhelst ville jeg begynde at lave undervisningsmateriale og holde kurser i det samtidig med undervisning. Men hvordan man lige får huld i gennem til den branche, det aner jeg ikke…

hvad med dpu, tage en kandidat?

Jeg har lyst til at arbejde et sted hvor man kan sidde roligt og udføre sit arbejde på sine egne præmisser. Jeg er en dygtig lærer, jeg kan fandme mine ting, og jeg er rigtig god til at danne relationer til mine elever. Men ALT for meget af min succes på jobbet afhænger af andre, hele tiden. Jeg trænger til et job hvor dét at jeg gør mig umage og er grundig umiddelbart medfører et godt resultat.

Jeg er dygtig til at formulere mig på skrift, jeg er struktureret, god til at have overblik og organisere. Har overvejet noget kontor inden for administration af en art, men det kræver én eller anden form for videreuddannelse. Jeg har to små børn hvoraf den ene har specielle behov, og her er jeg 100% "på" når jeg er hjemme, så evt online undervisning i et eller andet vil være benhårdt for mig at gennemføre. 

Det er en kæmpe jungle; jeg vil gerne bidrage med noget meningsfuldt til samfundet samtidig med at jeg passer på mig selv.

Anmeld Citér

19. november 2022

SBV

Anonym skriver:

Jeg har lyst til at arbejde et sted hvor man kan sidde roligt og udføre sit arbejde på sine egne præmisser. Jeg er en dygtig lærer, jeg kan fandme mine ting, og jeg er rigtig god til at danne relationer til mine elever. Men ALT for meget af min succes på jobbet afhænger af andre, hele tiden. Jeg trænger til et job hvor dét at jeg gør mig umage og er grundig umiddelbart medfører et godt resultat.

Jeg er dygtig til at formulere mig på skrift, jeg er struktureret, god til at have overblik og organisere. Har overvejet noget kontor inden for administration af en art, men det kræver én eller anden form for videreuddannelse. Jeg har to små børn hvoraf den ene har specielle behov, og her er jeg 100% "på" når jeg er hjemme, så evt online undervisning i et eller andet vil være benhårdt for mig at gennemføre. 

Det er en kæmpe jungle; jeg vil gerne bidrage med noget meningsfuldt til samfundet samtidig med at jeg passer på mig selv.

Jeg arbejder indenfor medicinal industrien og i min virksomhed er der lige blevet oprettet et ‘trænings-team’, som står for al organisering af oplæring/træning af nye medarbejdere.
Måske noget ligende kunne være en mulighed?  Det kræver ikke en specifik uddannelse og tænker at du vil være en god kandidat med din lærer uddannelse.

Det er dog vigtigt med gode engelsk kundskaber, da alt foregår på engelsk, både sprog og det skriftlige ��

Anmeld Citér

19. november 2022

Haooy_3

Profilbillede for Haooy_3

Jeg er ikke selv lærer, men en veninde som er uddannet lærer har skiftet branche over i noget administration. 

Og det sted jeg arbejdede før, fik en voksenelev ind i administrationen. Ja det er uddannelse, men når hun var på arbejdet havde hun jo almindelige arbejdstider. Jeg ved intet om skoleophold og lektier/opgaver. Jeg sad ikke selv i administration, så havde ikke så meget med hende at gøre andet, så ved ikke så meget om hendes uddannelse andet end hun jo var voksenelev i administration og tidligere lærer.

Men hvad med noget studievejledning? Eller undervise voksne, som måske brænder mere for undervisningen end børn måske gør? 

Husk græsset er ikke altid grønnere på dem anden side. Men har fuld forståelse for hvis du trænger til et skifte. Håber du finder din nye hylde

Anmeld Citér

19. november 2022

Anonym

Jeg havde som dig jeg var uddannet ssh i en ung alder.

Jeg tog jobs som vikar på div fabrikker skulle helt væk. 3 måneder efter havde jeg været div steder ikke længe efter søgte jeg indenfor mit fag igen. 

Tror ofte det er stedet der dræner en mest nu om dage.

Den daglige  jargon kan være ufattelig ødelæggende.

Jeg skiftede til en anden kommune sidst og været der siden 16. Er græsset grønnere næææ men jeg har fået en stilling hvor jeg ikke hele tiden skal omgås og være i stort samarbejde med mange mennesker. Det har ved gud hjulpet mig.

Anmeld Citér

19. november 2022

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Jeg ville gøre et par ting for at undersøge mulighederne.

1) kontakte fagforening eller lærerforening eller hvad der nu findes for sparring.

2) Bruge LinkedIn til inspiration. Du kan fx søge dine gamle klassekammerater frem og se hvad de laver i dag. Hvis der er nogle, som har interessante stillinger, så kan du jo kontakte dem, og høre dem om hvordan de er kommet dertil, om fordele ulemper osv.

Man kan også på LinkedIn søge påse enkelte uddannelsesinstitutioner og kigge på alumner derfra. Så kan du også se hvilke type stillinger folk har og om der evt er nogle at kontakte der.

3) jeg ville undersøge mulighederne hos kommunerne. Jeg sad i en kommune, hvor der var en del lærere ansat i det som hed "skole og Dagtilbud". Du kan se hvad den forvaltning hedder i de omkringliggende kommuner og så søge jobopslag.

Du kan også på jobindex fremsøge udløbede opslag op. Det kan også give dig en ide om, i hvilke type stillinger lærere kan have i forvaltningen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.