Sætte børn til i en syg verden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.731 visninger
21 svar
16 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. november 2022

Anonym trådstarter

Hej derude

Jeg er gravid i 8 uge, og har været vanvittig glad og lykkelig over min graviditet, men efter nyheden igår om polen der blev ramt af missiler, og vi er mere end tæt på krigen eskalerer til en verdens katastrofe, bliver jeg itvivl om, og vildt ked af om at skulle sætte et barn til verdenen Er der andre der også tænker sådan?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hej derude

Jeg er gravid i 8 uge, og har været vanvittig glad og lykkelig over min graviditet, men efter nyheden igår om polen der blev ramt af missiler, og vi er mere end tæt på krigen eskalerer til en verdens katastrofe, bliver jeg itvivl om, og vildt ked af om at skulle sætte et barn til verdenen Er der andre der også tænker sådan?

Jeg forstår udemærket din bekymring. Jeg har tænkt og tænker stadig ind i mellem hvad det er for en verden mine børn vokser op i. Jeg har børn fra 4-14 år og de ældste er en alder hvor nyheder er en del af deres hverdag, dels pga. skolen beder om at de følger med, men også fordi de interesserer sig for politik og samfund. Men hold nu op jeg bliver "konfronteret" med virkeligheden ind i mellem. Og kæmpe spørgsmål jeg ikke kan svare på. 

Men jeg synes selv jeg er rimelig afslappet omkring det. Jeg svarer så godt jeg kan, melder pas når jeg absolut ikke kan svare på et spørgsmål og prøver at se nuanceret på de forskellige situationer vi er i. 

Der blev også født børn under 1. og 2. verdenskrig og selvom det kan føles som en utryg verden vi lever i, tænker jeg simpelthen at vi bliver nødt til at fortsætte med at leve som hidtil. Vi kan ikke lægge os fladt ned og vente på der kommer krig, vente på der kommer en ny pandemi eller hvad der nu kunne opstå.

Under alle omstændigheder kan vi bare ikke forberede os på hvad der vil ske i morgen eller om 10 år. Og livet må ikke gå i stå pga. frygt for alverdens verdensproblemer.

Jeg håber du vil og kan nyde din graviditet og glæde dig over at skabe et lille nyt liv, som du skal forme og give en tryg, elsket og dejlig opvækst. Held og lykke og tillykke med graviditeten.  

Anmeld Citér

16. november 2022

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Hej derude

Sådan tænker jeg også en gang i mellem.

Men så erindrer jeg at mine forældre og bedsteforældre også havde sådanne nogle tanker. Mine forældre har ældre søskende som blev født under 2. Verdenskrig. 
jeg tænker at det er naturligt at man bekymrer sig meget når man selv er ved få børn eller har fået børn. 

Anmeld Citér

16. november 2022

Anonym

Jeg har selv to små børn og har tit haft den tanke som dig - hvor jeg får rigtig dårlig samvittighed, for ét er også, hvor slemt det er nu - men hvordan ser det ud om 40 år, når mine børn er voksne? Jeg tør næsten ikke tænke på det - og derfor gør jeg det bevidst ikke. Jeg kan ikke gøre fra eller til.

Men som de andre skriver: det har generationer før os også tænkt. Min mor fødte mig under den kolde krig og jeg ved, at hun var meget bange for atomkrig og f.eks. ikke ville lade mig sove udenfor i barnevogn, da katastrofen i Tjernobyl indtraf.

Jeg håber bare, at mine små børn, som bliver voksne mænd, kan være med til at gøre en positiv forskel for verden!

Anmeld Citér

16. november 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Nej, det har jeg ikke. Jeg tror på, at hvis man tænker negativt, kun læse alle de nyheder der er om krig bliver man unødvendigt bekymret. Ikke fordi, at man skal lukke for øjenene om, hvad der sker ude i verden. 

Tænk positivt. Glæd dig over du er gravid og lad være med, at læse alle de nyheder

Anmeld Citér

16. november 2022

Kastanje

Anonym skriver:

Hej derude

Det virker som om at det er affyret af ukrainere som ramte forkert?

Hold fokus på dit barn og personlige lykke. Der er altid børn der sulter, inflation eller krig et sted i verden. 

Frygt fører ikke noget konstruktivt med sig.

Anmeld Citér

16. november 2022

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Hej derude

Personligt tænker jeg ikke sådan, men jeg tror så heller ikke, at vi er på randen af en verdenskatastrofe på trods af episoden i Polen.

Hvis vi kun skulle sætte børn i en fredfuld og god Verden burde en stor del af Verdens befolkning slet ikke få børn, da de lever i lande med krig, uro og stor fattigdom. Heldigvis er det muligt at få et godt og kærligt liv i en Verden med uro og dårligdom. Vi er heldige, at vi ikke er så ramt af krig, terror og fattigdom som i mange andre dele af Verden.

Anmeld Citér

16. november 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg forstår udemærket din bekymring. Jeg har tænkt og tænker stadig ind i mellem hvad det er for en verden mine børn vokser op i. Jeg har børn fra 4-14 år og de ældste er en alder hvor nyheder er en del af deres hverdag, dels pga. skolen beder om at de følger med, men også fordi de interesserer sig for politik og samfund. Men hold nu op jeg bliver "konfronteret" med virkeligheden ind i mellem. Og kæmpe spørgsmål jeg ikke kan svare på. 

Men jeg synes selv jeg er rimelig afslappet omkring det. Jeg svarer så godt jeg kan, melder pas når jeg absolut ikke kan svare på et spørgsmål og prøver at se nuanceret på de forskellige situationer vi er i. 

Der blev også født børn under 1. og 2. verdenskrig og selvom det kan føles som en utryg verden vi lever i, tænker jeg simpelthen at vi bliver nødt til at fortsætte med at leve som hidtil. Vi kan ikke lægge os fladt ned og vente på der kommer krig, vente på der kommer en ny pandemi eller hvad der nu kunne opstå.

Under alle omstændigheder kan vi bare ikke forberede os på hvad der vil ske i morgen eller om 10 år. Og livet må ikke gå i stå pga. frygt for alverdens verdensproblemer.

Jeg håber du vil og kan nyde din graviditet og glæde dig over at skabe et lille nyt liv, som du skal forme og give en tryg, elsket og dejlig opvækst. Held og lykke og tillykke med graviditeten.  

Det er rigtigt at der også blev født børn under 1 og 2 verdenskrig, men det var konventionel krig, hvis der kommer en 3 verdenskrig, vil det blive anderledes, som feks atomkrig, det er sgu en lyseslukker uden lige, men tak for dine ord

Anmeld Citér

16. november 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Det er rigtigt at der også blev født børn under 1 og 2 verdenskrig, men det var konventionel krig, hvis der kommer en 3 verdenskrig, vil det blive anderledes, som feks atomkrig, det er sgu en lyseslukker uden lige, men tak for dine ord

Der blev også smidt atombomber under 2. verdenskrig. Når man snakker om ikke konventionel krig, menes der en hybridkrig, hvor infrastruktur lægges ned qua cyber-angreb.

Anmeld Citér

16. november 2022

Kastanje

Er det dig der har skrevet tidligere om at være bange for atomkrig?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.