Ægsortering / genetisk sygdom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. oktober 2022

Anonym

Der er jo en grund til at vi overvejer det og ikke bare blankt har takket nej. Det er jo netop tænker som disse der gør at vi kal tænke over det.

Ud for det du skriver, så virker det da også til du er mere påvirket af din kromosomfejl. Her kræver det 1 blodprøve 1 gang om året, når medicin er oppe at køre(ca 2-3 blodprøver med 4 måneder imellem, så er det på plads). Her har det at man glemmer medicinen ikke den står betydning, medmindre man glemmer den i flere år, og så er det vist mere et valg end at glemme.

Jeg er ikke specielt påvirket af min kromosomfejl, da det er på kønskromosomet. I hverdagen, er der intet, der minder mig om det. Men netop kontroller gør, at man kommer til at tænke over det .. og dit barn vil herudover skulle tage medicin resten at livet,  Og det stopper ikke ved dit barn .. hvis du ikke får sorteret genfejlen væk kan den jo gå videre, og så skal jeres børn have de samme overvejelser når de når til børn. 

1) hvad er du bange for mht ægudtagning - det er ikke det fedeste .. men mange gør det jo for at få børn. 

2) hvad er det den daglige pille gør? Hvad sker der hvis man ikke spiser pillen..? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2022

Anonym

Sagen er den at min mand og jeg snakker om gerne at ville have vores første barn indenfor rimes fremtid.

Men da jeg har en genetisk sygdom/genfejl, så kan vi vælg at gøre brug af ægsortering, så min genfejl ikke går videre til mine børn. Så vidt jeg kan forstå så er forløbet det samme som reagensglas behandling(kender ikke lige det rigtige ord for det) hvor man så tester fosteret for min genfejl inden det bliver sat op igen.

Da jeg kunne forestille jeg det er en mental hård proces, så ville jeg høre om der er andre som har været igennem ægsortering og hvordan I synes om forløbet? Vi ved nemlig ikke helt om vi skal tage imod det eller ej.

Det skal siges at min sygdom er let at behandle. 1 pille om dagen også burde man ikke få nogle symptomer på den, så længe man kommer i behandling tidligt, hvilket mine børn jo ville blive, da de vil kunne blive undersøgt i en alder af 8-10 år.

Vi har været i gennem ægsortering og fået vores barn herigennem.

Min mand har en genfejl, som vi ikke ønskede at give videre. Vi blev skrevet på venteliste, da jeg var 21 år, der var over 2 års ventetid pga. flytning af afdelingen fra Skejby til Aalborg.

Vi var i gennem 3 ægudtagninger og 3 ægoplægninger før vi fik vores søn og jeg vil lyve, hvis jeg ikke sagde at det var sygt hårdt! Man får en meget højere dosis end andre og jeg måtte ofte gå grædende hjem fra job, da følelserne sad uden på tøjet.

Når det så er sagt, så har det været det hele værd, når jeg ser på min søn - det er jo et mirakel at sådan noget kan lade sig gøre.

Anmeld Citér

29. oktober 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vi har været i gennem ægsortering og fået vores barn herigennem.

Min mand har en genfejl, som vi ikke ønskede at give videre. Vi blev skrevet på venteliste, da jeg var 21 år, der var over 2 års ventetid pga. flytning af afdelingen fra Skejby til Aalborg.

Vi var i gennem 3 ægudtagninger og 3 ægoplægninger før vi fik vores søn og jeg vil lyve, hvis jeg ikke sagde at det var sygt hårdt! Man får en meget højere dosis end andre og jeg måtte ofte gå grædende hjem fra job, da følelserne sad uden på tøjet.

Når det så er sagt, så har det været det hele værd, når jeg ser på min søn - det er jo et mirakel at sådan noget kan lade sig gøre.

Tusind tak for din besked, jeg ville netop gerne have historier fra folk som har været igennem det.

Men jeg kan da gidt se med de ventetider at vi skal have besluttet os, da vi gerne vil nå at have nogle børn og gerne inden vi bliver alt for gamle ��

Anmeld Citér

29. oktober 2022

Anonym

Anonym skriver:

Sagen er den at min mand og jeg snakker om gerne at ville have vores første barn indenfor rimes fremtid.

Men da jeg har en genetisk sygdom/genfejl, så kan vi vælg at gøre brug af ægsortering, så min genfejl ikke går videre til mine børn. Så vidt jeg kan forstå så er forløbet det samme som reagensglas behandling(kender ikke lige det rigtige ord for det) hvor man så tester fosteret for min genfejl inden det bliver sat op igen.

Da jeg kunne forestille jeg det er en mental hård proces, så ville jeg høre om der er andre som har været igennem ægsortering og hvordan I synes om forløbet? Vi ved nemlig ikke helt om vi skal tage imod det eller ej.

Det skal siges at min sygdom er let at behandle. 1 pille om dagen også burde man ikke få nogle symptomer på den, så længe man kommer i behandling tidligt, hvilket mine børn jo ville blive, da de vil kunne blive undersøgt i en alder af 8-10 år.

Det du også skal tænke på er at genfejl er en kompleks ting og der er meget vi ikke ved. Dårlige/ fejl på gener kan måske give strørre risiko for sygdomme man ikke lige tænker over osv. ….. 

Anmeld Citér

29. oktober 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det du også skal tænke på er at genfejl er en kompleks ting og der er meget vi ikke ved. Dårlige/ fejl på gener kan måske give strørre risiko for sygdomme man ikke lige tænker over osv. ….. 

Det ved jeg, er selv uddannet indenfor emnet, så jeg har også læst en del videnskabelige artikler om denne specifikke mutation. Og har derfor også en forståelse af om det kan påvirke andre ting i kroppen mm.

Anmeld Citér

29. oktober 2022

Anonym

Tusind tak for din besked, jeg ville netop gerne have historier fra folk som har været igennem det.

Men jeg kan da gidt se med de ventetider at vi skal have besluttet os, da vi gerne vil nå at have nogle børn og gerne inden vi bliver alt for gamle ��

Jeg ville i hvert fald ikke vente for længe. Tiden går sindsygt stærkt inden for denne verden. Pt. kan man afvises to gange til hver ægudtagning samt to gange til hver ægoplægning.

Vi fik en samtale med fertilitetsklinikken for, at få mere viden herom og svar på vores spørgsmål. Vi var meget unge dengang og det hele virkede MEGET voksent, pludselig at skulle tage stilling til børn i en alder af 21 år.

Det er en hård verden at komme ind i, men igen det hele værd.

Anmeld Citér

31. oktober 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Jeg tænker, at der er jo en grund til, at I har fået tilbuddet om ægsortering. Hvis genfejlen var helt ubetydelig, ville I vel ikke have fået tilbuddet. 

Når muligheden er der så ville jeg helt klart tage imod. Ja, det er en hård proces, men for jeres børn og deres børn skyld ville jeg ikke tøve. Selvom det kun er en pille om dagen, så er det immervæk for hele livet. Og der er måske også bivirkninger ved den medicin. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.