Introvert/ekstrovert (job)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.838 visninger
14 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. september 2022

Anonym trådstarter

Jeg er lidt nysgerrig!

Jeg er igang med en uddannelse, som lige om lidt er afsluttet, men jeg vil på nogle områder mene, at jeg er introvert. Denne her uddannelse kræver, at jeg er social, har meget ansvar, er udadvendt, træffer beslutninger (myndighed) ol. Jeg kan også ende ud som leder, mulighederne er mange.

I nogle situationer er jeg meget udadvendt, snaksaglig, kan li at føre ordet, "føre mig frem" i andre er jeg tilbagetrukket, siger ikke så meget, virker genert (er jeg nok også). Ja, jeg kan dårligt blive klog på mig selv, men det handler nok om, om jeg er tryg, føler mig intimideret osv.

Jeg kan godt gå med tanker om, hvordan jeg egentlig vil trives i mit arbejde, da jeg hurtigt kan blive slået ud af faglig usikkerhed.

Må jeg høre fra jer, som er introverte, og sidder eller har siddet i sociale/udadvendte/ansvarsstillinger, myndighedsroller, stået som tovholder, leder osv, hvordan det er gået jer?? Det er jeg meget interesseret i, og gerne nævn, hvilket job, der er snak om. ((I kan selvfølgelig være anonym)) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2022

Anonym

Jeg har ikke selv prøvet det, men min mand er direktør og meget introvert  det fungerer fint for ham, han er meget konkret og tydelig og han har ikke brug for at være deres “ven” sådan som nogen chefer kan være  de sidder i et åbent kontor fællesskab og jeg ved at han helst ville have haft sit eget kontor, men jeg tror at han holder sig lidt for sig selv alligevel

Anmeld Citér

30. september 2022

Anonym

Vil starte med at sige at generthed intet har med introverthed at gøre, det at være introvert handler jo mere om hvordan man reagerer på at være sammen med andre - om man får energi af det, eller om man bliver drænet for energi af det.

Man kan jo ligge mange steder på skalaen for introverthed, man kan have det i slem grad så man næsten ikke orker andre mennesker, men man kan også ligge i den modsatte ende og være pænt social. Det er nok det du oplever - så tænker ikke du behøver at sætte et label på lige præcis den du er.

Jeg er selv introvert, men på ingen måde genert - men tænker jeg ligger i den sociale ende af skalaen. Jeg trives ved at sidde og nørkle for mig selv, og bryder mig ikke om at være i spotlightet.  Det jeg hader mest i verden er store fester og forældrekomsammen hvor man skal mingle og smalltalke med et ton af fremmede mennesker.

Jeg arbejder som ansvarlig bogholder, har et stort ansvar og skal tage masser af beslutninger. Det trives jeg fint med, så længe det ligger indenfor min faglige kompetence.

Tidligere har jeg arbejdet som freelance bogholder, hvor jeg kørte ud til forskellige kunder og sad hos dem - jeg havde nogle dage flere kunder. Det er et job der kræver stor fleksibilitet, overblik,  virkelig gode sociale evner, selvsikkerhed & absolut ingen generthed. Igen ikke noget man ikke kan bare fordi man er introvert.

Jeg trivedes egentlig fint med at være sammen med så mange forskellige mennesker, men jeg var klart mættet for kontakt når jeg kom hjem fra arbejde, og ville helst holde mine weekender frie - hvilket kom i karambolage med min families behov for at se nogle mennesker. Så jeg skiftede job, og ser nu kun de samme max 15 velkendte mennesker hver dag - det har hjulpet på at jeg bliver mindre drænet og derfor har mere overskud når jeg kommer hjem.

Men vil sige, at uanset hvor på skalaen man ligger, så kan man jo tillærte sig en række ting - og jeg har da også 20 års erfaring på arbejdsmarkedet, og har prøvet meget af i den tid. Så glem bekymringerne, spring ud i det - uanset at du ikke nødvendigvis lander på den rette hylde fra start, så lærer du en masse, som du tager med videre. Et job er kun et job, og kan man ikke lide det - ja så skift (det kan måske virke skræmmende med nye mennesker man skal forholde sig til, men husk - de bliver jo ikke ved med at være nye). Hvis man ligger i den mindst sociale ende, så skal man måske overveje et kontor job, hvor det er mulighed for at arbejde hjemmefra.

Anmeld Citér

30. september 2022

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er lidt nysgerrig!

Jeg er igang med en uddannelse, som lige om lidt er afsluttet, men jeg vil på nogle områder mene, at jeg er introvert. Denne her uddannelse kræver, at jeg er social, har meget ansvar, er udadvendt, træffer beslutninger (myndighed) ol. Jeg kan også ende ud som leder, mulighederne er mange.

I nogle situationer er jeg meget udadvendt, snaksaglig, kan li at føre ordet, "føre mig frem" i andre er jeg tilbagetrukket, siger ikke så meget, virker genert (er jeg nok også). Ja, jeg kan dårligt blive klog på mig selv, men det handler nok om, om jeg er tryg, føler mig intimideret osv.

Jeg kan godt gå med tanker om, hvordan jeg egentlig vil trives i mit arbejde, da jeg hurtigt kan blive slået ud af faglig usikkerhed.

Må jeg høre fra jer, som er introverte, og sidder eller har siddet i sociale/udadvendte/ansvarsstillinger, myndighedsroller, stået som tovholder, leder osv, hvordan det er gået jer?? Det er jeg meget interesseret i, og gerne nævn, hvilket job, der er snak om. ((I kan selvfølgelig være anonym)) 

Jeg er introvert og pædagog. 

Jeg vil sige at det ikke altid er et godt match. Jeg synes ofte jeg er på overarbejde

Anmeld Citér

30. september 2022

Anonym

Jeg er en introvert lærer

Jeg bliver bare drænet . I mange år var det et kæmpe issue. Stod alene til fester osv. Men i forbindelse med min ssh uddannelse og min læreruddannelse lærte jeg mig selv at kende og det her med at være på. Det betyder bare at når jeg kommer hjem, så lader jeg op 

Anmeld Citér

30. september 2022

Anonym

Jeg er socialpædagog, særligt sensitiv og introvert. I starten skulle jeg lige lære at holde pauser, mindfulness, gå ture i naturen og koble af efter arbejde. Nu har jeg fundet en god balance og kan ikke forestille mig et job hvor jeg ikke har kontakt med andre mennesker. Jeg er dog også en ret social introvert. 

Anmeld Citér

30. september 2022

Mariadle

Jeg arbejder som pædagog i et forebyggende tilbud med familier og derfor en del ansvar og mange mennesker såvel borgere som interne og eksterne samarbejdspartnere. Jeg er introvert og bliver ligeledes hurtigt drænet, men lever og ånder nærmest for at gøre en forskel for andre, hvilket jeg jo så kan opfylde i mit job. Det gør, at man virkelig skal lære sig selv og egne grænser at kende og finde ud af, hvad der så kan få en ladt op efterfølgende. 
Nogle af årsagerne til, at jeg hurtigt bliver drænet og overstimuleret med andre mennesker skyldes at jeg opfanger alt (stemninger, mimik osv), analyserer alt og generelt er ret reflekterende over mig selv og andre, hvilket jeg jo samtidig synes er egenskaber der gør, at jeg er pisse god til mit job. Jeg synes også de egenskaber ville være oplagte i et leder job omend det ville kræve ekstra opmærksomhed fra mig selv. 

Anmeld Citér

30. september 2022

Anonym

Jeg er introvert og det har jeg altid i dag. 

Da jeg var færdig med min uddannelse efter endt elevtid, der gik jeg direkte over til at være leder og den dag i dag der er jeg chef. Det er snart 6 år siden jeg blev færdig. 

Det har hjulpet mig rigtig meget til ikke at være så genert og være mere åben og jeg er ikke så introvert som jeg før har været

Anmeld Citér

30. september 2022

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er lidt nysgerrig!

Det du beskriver er ikke at være introvert, men at være genert og måske til tider lidt usikker når du er på ukendt teritorie.  Som en anden skriver, så handler det at være introvert om hvorvidt man får energi af at være sammen med andre eller om man bliver drænet af det.

Men de ting du lyder som om du "frygter", f.eks. at komme til at skulle lede andre, tage beslutninger osv. Tror jeg kommer i takt med at du får erfaringen, så du har den i ryggen. Selvfølgelig findes der mennesker som kan stille sig op og være enormt selvsikre og udtale sig om alt muligt de ikke aner noget om. Men de vil typisk ikke være gode til deres job. (Forestiller mig det er den type du regner for at være ekstrovert)

Jeg tænker heller ikke du går direkte ud efter din eksamen og lander direktørposten, så bare rolig  det hele vil komme stille og roligt hen ad vejen jo mere du lærer. Og så handler det også om at finde den rigtige arbejdsplads, hvor din leder og dit team har din ryg og du ved du ikke får hug for at fejle.

Anmeld Citér

30. september 2022

Anonym

Jeg er tandlæge og ret introvert. Jeg har meget tæt kontakt til mange mennesker hver dag. Men min personlighed gør, at jeg er rolig, velovervejet og omsorgsfuld. Jeg har mange faste patienter der føler sig tryg i min rolighed. Men på min klinik er vi alle forskellige, og der er nogen patienter der sætter pris på at gå ved min chef, som er meget ekstrovert og mere flyvsk. Så det er styrken ved vores arbejdsplads, at vi alle har hver vores styrker og supplerer hinanden godt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.