Vil starte med at sige at generthed intet har med introverthed at gøre, det at være introvert handler jo mere om hvordan man reagerer på at være sammen med andre - om man får energi af det, eller om man bliver drænet for energi af det.
Man kan jo ligge mange steder på skalaen for introverthed, man kan have det i slem grad så man næsten ikke orker andre mennesker, men man kan også ligge i den modsatte ende og være pænt social. Det er nok det du oplever - så tænker ikke du behøver at sætte et label på lige præcis den du er.
Jeg er selv introvert, men på ingen måde genert - men tænker jeg ligger i den sociale ende af skalaen. Jeg trives ved at sidde og nørkle for mig selv, og bryder mig ikke om at være i spotlightet. Det jeg hader mest i verden er store fester og forældrekomsammen hvor man skal mingle og smalltalke med et ton af fremmede mennesker.
Jeg arbejder som ansvarlig bogholder, har et stort ansvar og skal tage masser af beslutninger. Det trives jeg fint med, så længe det ligger indenfor min faglige kompetence.
Tidligere har jeg arbejdet som freelance bogholder, hvor jeg kørte ud til forskellige kunder og sad hos dem - jeg havde nogle dage flere kunder. Det er et job der kræver stor fleksibilitet, overblik, virkelig gode sociale evner, selvsikkerhed & absolut ingen generthed. Igen ikke noget man ikke kan bare fordi man er introvert.
Jeg trivedes egentlig fint med at være sammen med så mange forskellige mennesker, men jeg var klart mættet for kontakt når jeg kom hjem fra arbejde, og ville helst holde mine weekender frie - hvilket kom i karambolage med min families behov for at se nogle mennesker. Så jeg skiftede job, og ser nu kun de samme max 15 velkendte mennesker hver dag - det har hjulpet på at jeg bliver mindre drænet og derfor har mere overskud når jeg kommer hjem.
Men vil sige, at uanset hvor på skalaen man ligger, så kan man jo tillærte sig en række ting - og jeg har da også 20 års erfaring på arbejdsmarkedet, og har prøvet meget af i den tid. Så glem bekymringerne, spring ud i det - uanset at du ikke nødvendigvis lander på den rette hylde fra start, så lærer du en masse, som du tager med videre. Et job er kun et job, og kan man ikke lide det - ja så skift (det kan måske virke skræmmende med nye mennesker man skal forholde sig til, men husk - de bliver jo ikke ved med at være nye). Hvis man ligger i den mindst sociale ende, så skal man måske overveje et kontor job, hvor det er mulighed for at arbejde hjemmefra.