Fortælle arbejdsplads om fertilitetsbehandling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. september 2022

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia
Anonym skriver:

Jo, hvis arbejdsgiver skal have refusion, skal det. Eller hvis det skyldes sygdom hos den medarbejder der søges refusion for. Det står sådan set også i det link du selv har lagt op

Men om arbejdsgiver har ret til refusion eller ej, ændrer jo ikke på at det er lovligt fravær. 

I øvrigt må de faktisk gerne spørge om du påtænker at blive gravid, de må bare ikke bruge det som årsag til ikke at ansætte dig hvis du svarer ja.

Jeg kan godt se, at jeg har formuleret mig forkert, for selvfølgelig må de gerne spørge men eftersom de skal bevise, at det ikke lå til grund til en afvisning, har jeg aldrig oplevet at der blev spurgt til det. Derfor bliver de ledere jeg har været ansat under, altid frarådet at spørge ind til det. Af deres leder. Og jeg har alligevel været med til mange ansættelsessamtaler som TR. 

Tak for opklaringen mht paragraf 56. Jeg var ikke klar over, at det var noget man skulle oplyse inden man blev ansat. Surt show hvis man efter 3 år finder ud af at man skal i behandling. Men som en af de andre siger, så har de vist droppet paragraffen..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2022

Anonym

Anonym skriver:

Der udskrives ikke paragraf 56 i forbindelse med fertilitetsbehandling mere. Det er stort set alle kommuner stoppet med inden for de sidste par år. 

Så arbejdspladsen kan ikke få refusion for fravær i forbindelse med fertilitetsbehandling.

Jeg valgte selv at sige det, inden vi selv gik i gang. Det gjorde jeg, fordi jeg havde brug for at kunne være ærlig omkring mit fravær.

Jeg mødte kun forståelse og fik mit eget lille heppekor på arbejdet

Rent teknisk sidestilles du som en gravid i forbindelse med en fyrreseddel…ikke at man ikke kan fyre en gravid, for det ka man, men det er noget mere vanskeligt og der skal dæleme være orden i argumenterne

Det er nu ikke helt korrekt. Jeg har selv lige haft en paragraf 56 pga fertilitetsbehandling og det er ikke noget den enkelte kommune selv bestemmer. De skal kun vurdere hvor vidt man lever op til kravene.

Anmeld Citér

22. september 2022

Anonym

AnjaZenia skriver:

Jeg kan godt se, at jeg har formuleret mig forkert, for selvfølgelig må de gerne spørge men eftersom de skal bevise, at det ikke lå til grund til en afvisning, har jeg aldrig oplevet at der blev spurgt til det. Derfor bliver de ledere jeg har været ansat under, altid frarådet at spørge ind til det. Af deres leder. Og jeg har alligevel været med til mange ansættelsessamtaler som TR. 

Tak for opklaringen mht paragraf 56. Jeg var ikke klar over, at det var noget man skulle oplyse inden man blev ansat. Surt show hvis man efter 3 år finder ud af at man skal i behandling. Men som en af de andre siger, så har de vist droppet paragraffen..

Det frarådes også at spørge ind til, som du selv nævner så er det ikke nemt at bevise at man ikke har haft det som årsag, hvis man fravælger folk. Men min leder spurgte faktisk mig lige ud om jeg var gravid, da jeg fortalte at vi skulle i fertilitetsbehandling. Men han havde tænkt sig at ansætte mig uanset svaret, det var rent for at forberede sig på at skulle igang med at ansætte en vikar også. Ved så også godt at det er de færreste firmaer der er sådan.

Mht. At der ikke skulle blive lavet paragraf 56 aftaler mere er ikke korrekt. Jeg har selv lige haft en. Men opfylder man kriterierne (som f.eks. kan være at infertiliteten skyldes sygdom) så kan virksomheden jo godt få refusion. Og man har altid som medarbejder lov til at være fraværende pga. Fertilitetsbehandling. Dog undres jeg over de regler, når man gerne vil have ligestilling på arbejdsmarkedet og i øvrigt også gerne vil have flere børn. Men det er en anden snak

Anmeld Citér

22. september 2022

Anonym

Hvor mærkeligt. I den virksomhed jeg er ansat i, har vi kun fået afslag på paragraf 56 pga fertilitetsbehandlinger. Vi er 1900 medarbejdere og jeg sidder i HR, hvor vi skal hjælpe med disse ansøgninger. 

Men godt at vide. Så vil jeg da informere juristerne og partnerne om, at der i særlige tilfælde åbentbart stadig kan søges paragraf 56  Tak for info og beklager, at jeg tog fejl.

Anmeld Citér

22. september 2022

Anonym

Hvor mærkeligt. I den virksomhed jeg er ansat i, har vi kun fået afslag på paragraf 56 pga fertilitetsbehandlinger. Vi er 1900 medarbejdere og jeg sidder i HR, hvor vi skal hjælpe med disse ansøgninger. 

Men godt at vide. Så vil jeg da informere juristerne og partnerne om, at der i særlige tilfælde åbentbart stadig kan søges paragraf 56  Tak for info og beklager, at jeg tog fejl.

Ja det er da underligt, hvis I får afslag.

Der var intet i mit forløb der skabte problemer. Det var vores HR afdeling (stort revisionsfirma)som fortalte mig om reglerne, men jeg kunne jo så heldigvis informere dem om at jeg havde informeret chefen om plan for fertilitetsbehandling i forbindelse med ansættelse, havde det endda på skrift. Dog blev jeg aldrig bedt om at dokumentere det. De søgte og så fik jeg brev fra kommunen om at jeg skulle bestille tid hos egen læge, som skulle udfylde en blanket. Det gjorde hun og så gik der ikke længe, så fik jeg besked om at det var bevilliget.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.