Fortælle arbejdsplads om fertilitetsbehandling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.568 visninger
14 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. september 2022

Anonym trådstarter

Hvad gjorde i? 

Hvornår fortalte i arbejdspladsen om fertilitetsbehandlingen? Vi er opstartet og allerede nu kommer der en masse fravær. 

Jeg er lidt i tvivl om hvornår jeg bør fortælle dem det. Jeg ved jo ikke hvor længe, det kommer til at tage?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hvad gjorde i? 

Hvornår fortalte i arbejdspladsen om fertilitetsbehandlingen? Vi er opstartet og allerede nu kommer der en masse fravær. 

Jeg er lidt i tvivl om hvornår jeg bør fortælle dem det. Jeg ved jo ikke hvor længe, det kommer til at tage?

Jeg fortalte det da vi skulle til første samtale, fordi som du selv nævner alt det fravær de tog det pænt og ønskede jo bare det ville gå smertefrit 

Anmeld Citér

20. september 2022

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia
Anonym skriver:

Hvad gjorde i? 

Mange arbejdspladser kan også få refusion, hvis man siger det med det samme.

Anmeld Citér

20. september 2022

Anonym

Jeg fortalte det er par måneder inden vi skulle igang, du får jo også lovligt fri på de dage i skal afsted og dit arbejde får refusion  

Anmeld Citér

20. september 2022

Anonym

AnjaZenia skriver:

Mange arbejdspladser kan også få refusion, hvis man siger det med det samme.

De kan kun få refusion hvis det enten er oplyst ved ansættelsestidspunktet ellerårsagen til behandlingen bunder i en sygdom hos medarbejderen. 

Jeg fortalte det inden jeg blev ansat, fordi jeg vidste det inden ansættelse. 

Men det kommer nok an på hvilket forhold man har til sin chef. Jeg syntes det var rart de vidste det, da det gjorde flere ting nemmere. F.eks. at jeg kunne være åben om hvorfor jeg ikke kunne tilmelde mig til kurser osv. Dog var det omvendt lidt grænseoverskridende da jeg så blev gravid, for snakken gik og folk var hurtigere til at gætte det. Og jeg var ikke klar til at snakke med folk om det.

Anmeld Citér

20. september 2022

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia
Anonym skriver:

De kan kun få refusion hvis det enten er oplyst ved ansættelsestidspunktet ellerårsagen til behandlingen bunder i en sygdom hos medarbejderen. 

Jeg fortalte det inden jeg blev ansat, fordi jeg vidste det inden ansættelse. 

Men det kommer nok an på hvilket forhold man har til sin chef. Jeg syntes det var rart de vidste det, da det gjorde flere ting nemmere. F.eks. at jeg kunne være åben om hvorfor jeg ikke kunne tilmelde mig til kurser osv. Dog var det omvendt lidt grænseoverskridende da jeg så blev gravid, for snakken gik og folk var hurtigere til at gætte det. Og jeg var ikke klar til at snakke med folk om det.

Jeg må indrømme at jeg aldrig har fået sådan en paragraf 56 da jeg er blevet gravid naturligt men jeg har været med til forskellige personer der skulle have hjælp til at ansøge om sådan en. Selvfølgelig skal det da ikke være oplyst ved start for man må jo heller ikke spørge om de påtænker at blive gravid når man ansætter.

https://www.finansforbundet.dk/dk/dine-rettigheder/regler-om-fertilitetsbehandling/

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/socialmedicin/sygedagpenge/paragraf-56-aftale-refusion-til-arbejdsgiver-fra-1-sygedag/

https://www.herlevhospital.dk/afdelinger-og-klinikker/Fertilitetsklinikken/praktiskinfo/Sider/Fravaersaftale.aspx

Anmeld Citér

21. september 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

I starten gik vi i det offentlige og her fortalte jeg ingenting. Her kunne jeg nemlig som regel når aftalerne, inden jeg skulle møde eller få gange højst blive en 15-20 min. forsinket. 

Men længere henne i forløbet skriftede vi til det private og det i en by med 5 kvarters kørsel hver vej. Her kunne jeg selvsagt ikke nå det inden mødetid, og det giver immervæk en del fravær, så her gik jeg til chefen og fortalte det. Han bakkede heldigvis op. 

Anmeld Citér

21. september 2022

Anonym

Jeg må indrømme at jeg aldrig har fået sådan en paragraf 56 da jeg er blevet gravid naturligt men jeg har været med til forskellige personer der skulle have hjælp til at ansøge om sådan en. Selvfølgelig skal det da ikke være oplyst ved start for man må jo heller ikke spørge om de påtænker at blive gravid når man ansætter.

https://www.finansforbundet.dk/dk/dine-rettigheder/regler-om-fertilitetsbehandling/

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/socialmedicin/sygedagpenge/paragraf-56-aftale-refusion-til-arbejdsgiver-fra-1-sygedag/

https://www.herlevhospital.dk/afdelinger-og-klinikker/Fertilitetsklinikken/praktiskinfo/Sider/Fravaersaftale.aspx

Jo, hvis arbejdsgiver skal have refusion, skal det. Eller hvis det skyldes sygdom hos den medarbejder der søges refusion for. Det står sådan set også i det link du selv har lagt op

Men om arbejdsgiver har ret til refusion eller ej, ændrer jo ikke på at det er lovligt fravær. 

I øvrigt må de faktisk gerne spørge om du påtænker at blive gravid, de må bare ikke bruge det som årsag til ikke at ansætte dig hvis du svarer ja.

Anmeld Citér

21. september 2022

Anonym trådstarter

Jeg fik nosset mig sammen i dag til at fortælle min leder det.

Hun tog det pænt og krydser fingre for mig  

Det tog lidt vægt af skuldrene. 

Tak for jeres beskeder 

Anmeld Citér

21. september 2022

Anonym

Der udskrives ikke paragraf 56 i forbindelse med fertilitetsbehandling mere. Det er stort set alle kommuner stoppet med inden for de sidste par år. 

Så arbejdspladsen kan ikke få refusion for fravær i forbindelse med fertilitetsbehandling.

Jeg valgte selv at sige det, inden vi selv gik i gang. Det gjorde jeg, fordi jeg havde brug for at kunne være ærlig omkring mit fravær.

Jeg mødte kun forståelse og fik mit eget lille heppekor på arbejdet

Rent teknisk sidestilles du som en gravid i forbindelse med en fyrreseddel…ikke at man ikke kan fyre en gravid, for det ka man, men det er noget mere vanskeligt og der skal dæleme være orden i argumenterne

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.