Må ens chef bare fyre en under sygemelding ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2022

Anonym trådstarter

Mrs. skriver:

Fravær kræver fraværs samtaler, hvor det bliver påtalt og du får advarsel. Får du det så kan de fyre dig. 
men ellers ikke. Så kontakt din fagforening og vis dem den skriftlige opsigelse, og lad dem tage den derfra

Ja har ingen advarsler fået på noget sin helst 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2022

Mrs.

Anonym skriver:

Ja har ingen advarsler fået på noget sin helst 

Så er det bare at få det på skrift og kontakte fagforeningen. 

Anmeld Citér

16. september 2022

Anonym

Jeg har selv arbejdet i sådan en ordning og man har jo bare mega dårlige vilkår og ingen overenskomst. Men om de må fyre dig sådan ved jeg ikke. Står der ikke noget i din kontrakt? I min stod der at jeg kunne sige op med forholdsvist kort varsel og at jeg kunne opsiges med 30 dages varsel. Konsulenten skulle have været bedre til at kommunikere årsagen til dig men for mig lyder det som om at det er din borger der ikke ønsker dig ansat længere og vil du så gerne fortsat være der? Den formidling du er ansat igennem bør kunne finde noget andet til dig tænker jeg. 
Hvilken formidling er det hos?

Anmeld Citér

16. september 2022

Anonym

Som ansat i en fagforening vil jeg bare anbefale, at du tager snakken med fagforeningen. Der er flere svar i tråden, der ikke er korrekte, og i princippet kan man ikke sige noget generelt, når vi ikke kender dine konkrete ansættelsesvilkår. 

Anmeld Citér

16. september 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Som ansat i en fagforening vil jeg bare anbefale, at du tager snakken med fagforeningen. Der er flere svar i tråden, der ikke er korrekte, og i princippet kan man ikke sige noget generelt, når vi ikke kender dine konkrete ansættelsesvilkår. 

Nej selvfølglig ikke kontakter os min fagforening mandag 

Anmeld Citér

17. september 2022

Carina:-)

Ja det kan man.

Hvis det fx er en belastning for din arbejdsgiver og kolleger- at du er sygemeldt. 

Er det helt lovligt ,at fyre dig under sygemelding. 

Og hvis du fx har haft flere sygeperioder.

Og du har ikke krav på advarsel eller samtale inden. 

Men tænker da du skal tale med din fagforening- og evt få læst din kontrakt igennem.

Du skal jo alligevel have fat i dem - nu din sygemelding overgår til det offentlige. 

Anmeld Citér

17. september 2022

Carina:-)

Mrs. skriver:

Fravær kræver fraværs samtaler, hvor det bliver påtalt og du får advarsel. Får du det så kan de fyre dig. 
men ellers ikke. Så kontakt din fagforening og vis dem den skriftlige opsigelse, og lad dem tage den derfra

Det er nu ikke korrekt. 

Det kommer helt an på kontrakt / overenskomst 

Vi afholder ikke samtaler eller giver advarsel ved fx mandag/ fredag virusser .

Der siger vi farvel og tak - selvfølgelig med overholdes af opsigelsesperioden.

Anmeld Citér

17. september 2022

Mrs.

Carina:-) skriver:

Det er nu ikke korrekt. 

Det kommer helt an på kontrakt / overenskomst 

Vi afholder ikke samtaler eller giver advarsel ved fx mandag/ fredag virusser .

Der siger vi farvel og tak - selvfølgelig med overholdes af opsigelsesperioden.

Tænker hvis hun er ansat som handicaphjælper (i privat sektor) at hun hører under FOA’s overenskomst - og der kan man altså ikke BARE fyre folk.

Anmeld Citér

17. september 2022

Anonym

Mrs. skriver:

Tænker hvis hun er ansat som handicaphjælper (i privat sektor) at hun hører under FOA’s overenskomst - og der kan man altså ikke BARE fyre folk.

Det kommer helt an på om virksomheden har overenskomst med FOA. Man hører ikke automatisk ind under en overenskomst fordi man udfører et bestemt job. 

Anmeld Citér

17. september 2022

Soonmom

Du skal have to advarsler inden du kan blive fyret og du skal i øvrigt også skrive under på at du har modtaget dem.

Hvis det er pga langt sygefravær skal årsagen være "fordi der ikke er udsigt til bedring" og det kræver altså mere end en uges fravær 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.