Må ens chef bare fyre en under sygemelding ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.377 visninger
19 svar
23 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. september 2022

Anonym trådstarter

Sagen er den jeg har været sygemeldt omkring en uges tid og bliver ringet op idag uden nogen form for varsel at nu vil jeg blive  opsagt, jeg er hverken blevet spurgt, hørt. Eller andet inden denne meddelese. Så jeg er i chok. Er sygemeldt pga min arm efter et uheld jeg faldt og den er godt forstuvet. Jeg er gravid også men det vidste arbejdsgiver ikke noget om før idag. Men min arbejdsgiver har ikke engang spurgt hvad der er galt eller bedt om noget lægelig dokumentation hvilket jeg jo har ville kunne fremvise. 
er det lovligt bare opsige en sådan uden

noget som helst varsel? Er ansat som handicaphjælper i det private område. 

blev ringet op af en konsulent og ikke ham selv, mener bare der burde være andre måder man skal gribe det her an på .  Samtale osv. 

jeg er bare i chok lige nu…..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2022

Mrs.

Nej det må han ikke. 
ring til fagforeningen, og bed om opsigelsen med begrundelse på skrift.

Anmeld Citér

16. september 2022

Tip!

Hvordan er du ansat, og har du en fagforening i ryggen?

Anmeld Citér

16. september 2022

Anonym trådstarter

Hvordan er du ansat, og har du en fagforening i ryggen?

Altså min kontrakt er jeg fast ansat har jeg været siden marts måned, det er under noget der hedder bpa ordning hvor ham jeg passer selv styrer det hele, men der er organisation over det også som udbetaler løn og står for alt det praktiske åbenbart. 
Er medlem af a fagforening ja men de ringede kl 1430 til mig så har ikke haft chance for kontakt min fagforening idag.  

Anmeld Citér

16. september 2022

Anonym trådstarter

Mrs. skriver:

Nej det må han ikke. 
ring til fagforeningen, og bed om opsigelsen med begrundelse på skrift.

Opsigelse er vel pga mit fravær tænker jeg 

Anmeld Citér

16. september 2022

Astoria

Profilbillede for Astoria

Man kan godt opsige medarbejdere der er sygemeldt, men der skal være en saglig grund for det (som jeg ville bede om på skrift, husk ikke at skrive under på noget før du har fået en vurdering af fagforeningen eller en advokat). 

Anmeld Citér

16. september 2022

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Man kan godt opsige medarbejdere der er sygemeldt, men der skal være en saglig grund for det (som jeg ville bede om på skrift, husk ikke at skrive under på noget før du har fået en vurdering af fagforeningen eller en advokat). 

Ja men hvornår er det det? Mener bare man som arbejdsgiver godt kunne gøre andre ting inden en direkte opsigelse. Vi har haft en der været sygmeldt i 4 uger uden at blive fyret føler virkelig det mere personligt end alt andet 

Anmeld Citér

16. september 2022

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Om de kan opsige dig, tænker jeg kommer an på årsagen… Hvis ikke du har fået en begrundelse, er det umuligt at vurdere. De kan næppe opsige dig med fravær som årsag, hvis du kun har haft en uges fravær, men det er noget du må snakke med din fagforening om. 

Sikke en træls start på weekenden

Anmeld Citér

16. september 2022

Anonym trådstarter

Ønskebaby1987 skriver:

Om de kan opsige dig, tænker jeg kommer an på årsagen… Hvis ikke du har fået en begrundelse, er det umuligt at vurdere. De kan næppe opsige dig med fravær som årsag, hvis du kun har haft en uges fravær, men det er noget du må snakke med din fagforening om. 

Sikke en træls start på weekenden

Tænker begrundelse er fravær og de ikke kan få det til at fungere. Men skulle være mødt på arbejde imorgen må indrømme den lyst stoppet efter det opkald

Anmeld Citér

16. september 2022

Mrs.

Fravær kræver fraværs samtaler, hvor det bliver påtalt og du får advarsel. Får du det så kan de fyre dig. 
men ellers ikke. Så kontakt din fagforening og vis dem den skriftlige opsigelse, og lad dem tage den derfra

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.