hvornår må de få mos og vælling..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. oktober 2009

LinLin

" For alle børn Sundhedsstyrelsen fuld amning til 6-mdrs alderen og hvis dette ikke er muligt at supplere med modermælkserstatning" ... "Fra 4-mdrs alderen kan alle raske børn begynde på overgangskost" (= "grød, vælling og mos")

Citater fra "Barnemad" som er en pjece jeg fik af min sundhedsplejerske (Århus kommune)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. oktober 2009

LinLin

sparre skriver:

" For alle børn Sundhedsstyrelsen fuld amning til 6-mdrs alderen og hvis dette ikke er muligt at supplere med modermælkserstatning" ... "Fra 4-mdrs alderen kan alle raske børn begynde på overgangskost" (= "grød, vælling og mos")

Citater fra "Barnemad" som er en pjece jeg fik af min sundhedsplejerske (Århus kommune)

"anbefaler" sundhedsstyrelsen - skulle der stå ;-)

Anmeld

30. oktober 2009

Mumto3

nutche skriver:

nu læste jeg lige at trådstarter giver flaske.... men jeg tænker meget på dit indlæg af personlige årsager.

har nemlig selv en søn på knap 4 mdr der bliver ammet fuldt ud, og er begyndt at spise ekstra meget om natten.

jeg synes din ide lyder helt fantastisk..... men er der virkelig nogen der gør det? altså tager et par dage under dynen? for hvem sku så lave mad, vaske tøj, hente børn osv?

ved godt jeg lyder en smule negativ..... men det er mest ment som forundring over om nogen faktisk har mulighed for bare at putte sig under dynen med sin dejlige baby.

mange hilsner Lone (som godt ku ønske sådan et par dage)

Ja, der er bestemt nogen der gør sådan. Der findes noget der hedder ammerådgivere, og det er faktisk det de anbefaler. Jeg fik engang en meget meget sød mail fra en ammerådgiver, hvor i hun havde skrevet il min mand (som hun selvfølgelig ikke kender!) at han kunne jo ikke amme, men så var der så meget andet han kunne gøre, og nu hvor jeg havde problemer med amningen (jeg kan ikke huske om det var ved vores 2. eller 3. barn, men vi havde ihvertfald mere end et) så var det hans opgave at sørger for at der var noget let og lækkert mad i køleskabet. Noget som jeg bare kunne gå og nippe af i løbet af dagen. For jeg skulle nemlig ligge i sengen med vores baby, og skulle ikke bruge tid på at stå og smørre madder til mig selv. Det var også min mands opgave (i følge ammerådgiveren) at sørge for aftensmad, tøjvask, indkøb, lægge de store børn i seng osv.  i de par dage jeg skulle bruge på at få amningen på skinner.

Jeg kunne slet ikke lide at vise min mand den mail, men gjorde det. Han tog utrolig godt imod det, og gik virkelig ind for sagen. Han købte ind, sørgede vitterlig for at der både var sødt og sund til mig, og ordnede alt det andet praktiske, og ved du hvad. Min amning kom op og stå og jeg ammede fuldt ud til over 6 mdr. Alle mine 3 børn har vejet over 10 kg når de var 6 mdr, så jeg har bestemt ikke småtspisende børn! Men det kan sagtens lade sig gøre, hvis man giver sig tid og ro, og i øvrigt lade naturen gå sin gang. (det er videnskabelig bevist at kropskontakt hud-mod-hud, øger mælkeproduktionen).

Så jeg kan kun varmt anbefale at gøre det! om ikke andet så for hyggens skyld. Det er SÅ kort tid at vores børn er små babyer, og ofte har vi så travlt med alt muligt, at vi næsten ikke når at nyde det, vi har bare alt arbejdet med det. (sådan har det ihvertfald være for mig, specielt med den første!)

Just do it!

Anmeld

30. oktober 2009

Rikke, Liam & Linus

Hvorfor må han kun få 995 ml??

Nå men jeg tænkte på en ting. Vores søn får Hipp øko nr.1, lige pt. men jeg ved der findes en hipp øko nr.2, den er fra 4 mdr. og skulle mætte mere end nr.1.

Kunne du ikke undersøge om det var en mulighed eller om der findes et alternativ der passer dig/ham?

Vi er så småt begyndt at give vores søn lidt forskelligt "rigtig" mad. bla. æblemos, kartoffelmos med forskellige grøntsager og rismelgrød. Det klarer hans mave rigtig fint...og han er kun 3 1/2 måned.

Anmeld

31. oktober 2009

Lone Jakobsen

Mumto3 skriver:

Ja, der er bestemt nogen der gør sådan. Der findes noget der hedder ammerådgivere, og det er faktisk det de anbefaler. Jeg fik engang en meget meget sød mail fra en ammerådgiver, hvor i hun havde skrevet il min mand (som hun selvfølgelig ikke kender!) at han kunne jo ikke amme, men så var der så meget andet han kunne gøre, og nu hvor jeg havde problemer med amningen (jeg kan ikke huske om det var ved vores 2. eller 3. barn, men vi havde ihvertfald mere end et) så var det hans opgave at sørger for at der var noget let og lækkert mad i køleskabet. Noget som jeg bare kunne gå og nippe af i løbet af dagen. For jeg skulle nemlig ligge i sengen med vores baby, og skulle ikke bruge tid på at stå og smørre madder til mig selv. Det var også min mands opgave (i følge ammerådgiveren) at sørge for aftensmad, tøjvask, indkøb, lægge de store børn i seng osv.  i de par dage jeg skulle bruge på at få amningen på skinner.

Jeg kunne slet ikke lide at vise min mand den mail, men gjorde det. Han tog utrolig godt imod det, og gik virkelig ind for sagen. Han købte ind, sørgede vitterlig for at der både var sødt og sund til mig, og ordnede alt det andet praktiske, og ved du hvad. Min amning kom op og stå og jeg ammede fuldt ud til over 6 mdr. Alle mine 3 børn har vejet over 10 kg når de var 6 mdr, så jeg har bestemt ikke småtspisende børn! Men det kan sagtens lade sig gøre, hvis man giver sig tid og ro, og i øvrigt lade naturen gå sin gang. (det er videnskabelig bevist at kropskontakt hud-mod-hud, øger mælkeproduktionen).

Så jeg kan kun varmt anbefale at gøre det! om ikke andet så for hyggens skyld. Det er SÅ kort tid at vores børn er små babyer, og ofte har vi så travlt med alt muligt, at vi næsten ikke når at nyde det, vi har bare alt arbejdet med det. (sådan har det ihvertfald være for mig, specielt med den første!)

Just do it!

hold da op.

jeg tror slet ikke den slags ville ku fungere her hjemme.

hverdagen er planlagt efter at jeg går hjemme....og helt ærligt så er jeg ikke sikker på at jeg ville ku holde ud bare at ligge i sengen hele dagen.

men er dybt imponeret over at det lykkedes for jer.

Anmeld

31. oktober 2009

Mumto3

nutche skriver:

hold da op.

hverdagen er planlagt efter at jeg går hjemme....og helt ærligt så er jeg ikke sikker på at jeg ville ku holde ud bare at ligge i sengen hele dagen.

Alstå nu er det jo ikke hver dag, det skal være sådan, men en eller to dage ud af helt liv!!!

Min mand arbejder 45-50 timer om ugen, men derfor ville han da gerne gøre det for mig i to dage. -og det er så kort tid de små overoverhovedet gider det. Allerede ved 5-6mdr alderen er de ved at være for store til det.

Så hvis du har lysten til det, så prøv det da bare én dag! Det kan jo være at det bliver sådan en fantastik dag du bare vil se tilbage på i mange mange år og sige: Hvor var det godt jeg gjorde det!

Anmeld

1. november 2009

noah1

nutche skriver:

hold da op.

sundhedsplejseken siger at han kun må få 950 ml...  og han spiser mere.. men det er bare ikke sjovt når han er sulten hele tiden...  så får han selvfølgelig mere.. for han skal da ikke sulte den lille mand

Anmeld

1. november 2009

Hjaltesmor

noah1 skriver:

Hej..

Min dreng er 3 måneder nu. og han er sulten hele tiden..

hvornår kan man begynde og give mos og vælling.. ?

På Sundhedsstyrelsen hjemmeside står, at at man så småt kan begynde med grød og mos fra 6 måneder. Det er det samme, som jeg har fået at vide af min sundhedsplejerske. Nogle sundhedsplejersker anbefaler dog imod sundhedstyrelsens anbefaleinger, at man kan starte fra 4 måneder.

Du kan prøve at ringe til ammerådgivningen. De er alle eksperter i amning og det er har været super hjælpsomt for mig. 3 dage efter, jeg talte med dem, sov min søn igennem første gang, og han sover stadigt igennem. Nummeret kan du finde på Forældre og Fødsel's hjemmeside: http://www.fogf.dk/Ammeraadgivningen/index.php?artikel=1

Det der med at suplere med mme skulle være en emget dårlig idé, da det nedsætter din egen produktion. Men det kan de ogsp fortælle en hel masse om hos Ammerådgivningen

Anmeld

1. november 2009

Klumpe-dumpe

Hjaltesmor skriver:

På Sundhedsstyrelsen hjemmeside står, at at man så småt kan begynde med grød og mos fra 6 måneder. Det er det samme, som jeg har fået at vide af min sundhedsplejerske. Nogle sundhedsplejersker anbefaler dog imod sundhedstyrelsens anbefaleinger, at man kan starte fra 4 måneder.

Du kan prøve at ringe til ammerådgivningen. De er alle eksperter i amning og det er har været super hjælpsomt for mig. 3 dage efter, jeg talte med dem, sov min søn igennem første gang, og han sover stadigt igennem. Nummeret kan du finde på Forældre og Fødsel's hjemmeside: http://www.fogf.dk/Ammeraadgivningen/index.php?artikel=1

Det der med at suplere med mme skulle være en emget dårlig idé, da det nedsætter din egen produktion. Men det kan de ogsp fortælle en hel masse om hos Ammerådgivningen

Nu får drengen jo flaske. Så er der vel ingen point i at ringe til ammerådgivning.

Anmeld

1. november 2009

Hjaltesmor

Det har du ret i. Jeg hæftede mig ved spørgsmålet om at give grød og mos og hvor ofte, han skulle have mad, da jeg selv brugte dem, da min søn spiste 1-2 gange i timen.

Men det er klart, det er noget andet med flaske, så den del af mit indlæg, var vist ikke relevant. Det var en svipser. beklager!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.